Dames, ik moet even m'n ei kwijt... Na maanden van proberen zijn we eindelijk weer zwanger en ik vind het doodeng! Ik werk op kantoor met nog 3 andere personen. Ik en 1 collega roken niet, de 2 eigenaren van het kantoor wel. Zelfs binnen. Tot nu toe maakte mij dat niet zo heel erg veel uit. Maar aangezien ik nu net zwanger ben stel ik het toch op prijs dat ze dan niet meer binnen roken. Vandaar dat ik hen ook al snel op de hoogte heb gesteld van mijn zwangerschap. Ook heb ik een miskraam gehad vorig jaar december en dat hebben zij dus ook van dichtbij meegemaakt. Hun reactie: ze zetten de deur een stukje open... Gelukkig hebben we nog een bovenverdieping en daar zit ik nu dus in m'n upje. Ik vertik het gewoon om in de rook te zitten. Beide collega's hebben constant telefoon, dus even weglopen van hun plek gaat niet. Ik heb gezegd dat ik het niet prettig vond om in hun rook te gaan zitten en ben dus naar boven gegaan. Ze roken nu dus beneden vrolijk verder! Ik vind het niet erg om boven te zitten, maar krijg het gevoel dat ze me beneden een aansteller vinden, of dat ik overdrijf. Hebben ze gelijk of sta ik volledig in mijn recht??
Jij staat volledig in je recht hoor. Roken op de werkplek is sinds een aantal jaar geleden verboden. Als je er werk van zou maken dan kunnen ze (je baas dan) een boete krijgen dacht ik. Kun je het niet met je andere collega's bespreken die niet roken? Ik snap eigenlijk al niet dat je het gepikt hebt toen je nog niet zwanger was.Ik vind het hoe dan ook ongezond om erin te zitten, zwanger of niet.
Het zijn een stelletje aso's naar mijn mening. Ik heb altijd gerookt, maar altijd rekening gehouden met andere mensen. En rekening houden ze nu niet met jou. Ik vind het sowieso al onvoorstelbaar dat je het moest vragen uberhaubt.... Ik zou zeggen trek je er geen bal van aan!
En zéker als het de eigenaren zijn!! Zij moeten zuinig zijn op hun personeel, zo te zien hebben ze er geen kaas van gegeten!
Tsss dat mag zowiezo niet, het is niet voor niets al een poos verboden... het mag alleen in een 1mansbedrijfje en dat is dit duidelijk niet... Ik zou nogmaals aangeven dat je het heel erg vervelend vind en erbij zeggen dat je recht hebt op een rookvrije werkplek en dat de ruimtes waar wel gerookt wordt voldoende afzuiging moeten hebben. En anders, hoe lullig ook zou ik er een melding van maken.
Hey, Jij heb als werknemer wettelijk recht op een rookvrije werkplek. Het valt volgens mij onder de Arbo wetgeving, en je kunt er vast iets over vinden op Postbus 51. Gewoon googlen en je vindt je rechten vast terug. Ik geloof dat mochten jouw werkgevers een controle krijgen, ze een fikse boete kunnen krijgen. 15.000 euro of zo, maar dat weet ik niet zeker. Voor het geval dat je je moreel of 'vriendschappelijk' bezwaard voelt: niet doen meisje! Je hebt echt ieder recht om een rookvrije omgeving te vragen voor jou en je beeb.
Tja, ik begrijp dat als het zo'n klein clubje is het moeilijk is om er melding van te maken... maar het is toch echt niet meer van deze tijd om in een kantoor te roken hoor!! Wij zitten hier ook met z'n 6en waarvan er 4 roken... maar dat gebeurt bij ons in het loodsje achter ons kantoor zodat ze niet buiten hoeven te staan, maar echt niet op kantoor zelf !
Dat is ook inderdaad het moeilijke van dit. Het is een klein clubje, we kunnen ook prima met elkaar overweg. Maar ik ben hier dus heel duidelijk in geweest. Ik ga niet in hun rook zitten, anders ga ik naar boven. Dat begrepen ze, dus zetten ze de deur op een kier! Volgens hun in dat volledige medewerking. Mijn vriend heeft zich 2 weken geleden laten laseren tegen het roken omdat zijn zaadkwaliteit niet top was. En precies een week daarna test ik positief! Maar toch is hij blij dat hij het gedaan heeft! Het ging niet vrijwillig, heb 'm eigenlijk een beetje moeten dwingen. Daarom is het ook van de gekke dat ik dan nu gezellig mee ga zitten roken. Ze vinden het niet prettig dat ik nu boven zit, maar buiten dat zij buiten op ons terras gaan roken, zie ik even geen andere oplossing. Bedankt voor jullie reacties meiden! En allemaal een goede en gezonde zwangerschap gewenst!
Wat een ongelofelijke asociale collega's heb jij, en als het je bazen zijn vind ik het nog erger. Roken kan echt niet meer op kantoor..... dat kan je toch gewoon zeggen?? Ik ben overigens echt geen anti-roker, maar op kantoor vind ik echt niet meer kunnen!
Ik begrijp je en ik rook zelf wel maar, idd de wet is er niet voor niks. Misschien kan je het nog een keer met ze overleggen, persoonlijk zou ik ze niet aangeven het zijn toch je bazen wat de andere er ook van zullen vinden je derft altijd het onderspit. Als ik ergens ben en er mag niet gerookt worden prima buiten is ver genoeg ik maak er geen probleem van want het is mijn probleem. De mensen die niet roken hoeven niet in mijn rook te zitten. maar dat is mijn persoonlijke mening. Helaas rook ik nog tijdens me zwangerschap en daar kan ik persoonlijk moelijk mee overweg. Alle exusses die ik er voor gebruik bestaan gewoon niet het is helaas mijn probleem s6 wat je gaat doen en hoop dat de sfeer er weer beter gaat worden alleen denk ik helaas van niet sommige mensen denken gewoon boven de wet te staan helaas. Groetjes Patricia
Waarom verplaats jij jezelf?? ik bedoel, zij hebben zich aan te passen, nu zit jij alleen boven te werken, kom op zeg! zou voor mezelf opkomen en idd anders gewoon maatregelen nemen. moet toch niet gekker worden. rokers vergeten dat zij zich moeten aanpassen aan niet-rokers en niet andersom.. tsss kan er niet overuit! overigens nog gefeliciteerd met je zwangerschap