ik zit heel erg nmet mn gevoel te vechten..aan de ene kant weet ik dat borstvoeding de beste voeding is voor mn dochter..maar ik heb echt nu steeds vaker momenten dat ik het gewoon zat ben om borstvoeding te geven..ik wil mn lijf weer terug..mn vrijheid..en ik heb bij mijn zoontje de makkelijkheid van het fles voeden als erg prettig ervaren..hij heeft wel mijn melk gehad maar vanwege zijn hartafwijking kon hij alleen via sonde drinken toen..mijn afgekolfde melk kreeg hij door de sonde heen.. maar na 2 weken wilde het niet meer en ben ik gestopt met kolven.. en heeft hij vanaf toen kunstvoeding gehad.. mn meisje groeit wel goed verder...maar ze heeft echt al paar dagen dat ze gewoon niet tevreden lijkt..en soms wel gewoon altijd wil drinken... en ik merk dan dat mijn tepels pijn gaan doen en ik moe wordt/ben van het borstvoeding geven... wat moet ik hier nu weer mee dan....
Mogelijk heb je regeldagen. Mijn dochtertje begon rond die tijd met clusteren. Overdag dronk ze om de 3 uur, 's nachts om de 4 uur maar vanaf 's middags 4/5 uur tot 's avonds 22u was ze onrustig en wilde ze heel vaak drinken (clusteren). Ik kon haar dan ook praktisch niet wegleggen. Ik kan me voorstellen dat je er moe van wordt en dat je tepels op een gegeven moment pijn gaan doen. Je moet voor jezelf keuzes maken. Hier kan ik wat gemakkelijker praten omdat het mijn 1e kindje is en ik de tijd er wel voor had (al schoot er een hoop bij in) en ik wilde gewoon doorgaan en uiteindelijk werd het na een aantal weken een stuk relaxter en helemaal na 3 maanden. Maar ik kan niet tegen jou zeggen dat je door moet zetten. Dat moet je wel zelf willen. Het enige wat ik je kan zeggen is dat het straks wel beter wordt. Over een week of 2 kun je beginnen om af en toe te kolven zodat je het misschien ook eventjes uit handen kunt geven. Hier hielp mij dat wel tenminste.
Ik zou ook zeggen regeldagen. Da's altijd even doorbijten, zoveel mogelijk aan toegeven, is het ook het snelste weer voorbij. Of je moet stoppen of niet, kun jij natuurlijk alleen weten. De voordelen van KV ken je inmiddels, maar misschien is het nog goed om een paar dingetjes over Bv te weten die je kunnen helpen om te beslissen? Ik heb zelf ervaren en hoor dat ook veel terug van andere moeders, dat de eerste 6-8 weken intensief waren, (bij ons overigens ook wel andere oorzaken nog dan enkel de BV), en daarna wordt het gemakkelijker. BV is echt even investeren dus, om er later een groot gemak voor terug te krijgen Ik heb het namelijk om meerdere redenen erg fijn gevonden om altijd en overal te kunnen voeden: geen gesjouw met allerlei zooi wat je mee moet nemen, voeding is altijd kant en klaar aanwezig Toen ze wat ouder werd en vast voedsel at, was het erg fijn dat ze op vreemde plekken, waar ze weinig wilde eten, terug kon vallen op BV. Ook bij ziek-zijn etc is Bv erg fijn: je zit dan iig niet te stressen dat je kind geen eten of vocht binnenkrijgt, want voor ze de borst gaan weigeren, ben je een heel eind verder... Nouja, dat zijn even een paar persoonlijke dingen, bovenop de algemene grote voordelen van BV. Lees je eens even lekker in op www.borstvoeding.com zou ik zeggen, en maak voor jezelf dan een afweging die past bij jullie situatie
als ik eerlijk ben dan zou een combinatie fles en borstvoeding voor mij ideaal zijn..borstvoeding gewoon 2 of 3 x per dag..en de rest van de voedingen kunstvoeding...kan en mag dat?? en moet ik dan gewoon de maatstaven van de kunstvoeding aanhouden die op dat pak staan??
Dat is qua productie op dit moment nog wel heel erg lastig.... als je zo weinig voedt, is de kans erg groot dat je lijf er helemaal mee stopt Maar daarvoor zou ik echt even een lactatiekundige raadplegen, dat is veel beter dan hier zo op internet! Zij kan goed met je meekijken en alle factoren meenemen en je dan adviseren wat wel en niet handig is. Bovendien heb je dikke kans dat zij ook nog andere adviezen heeft, die je kunnen helpen bij alles en wat alles wat gemakkelijker zou kunnen maken mogelijk...
Ik had dit gevoel ook met Julian de eerste maand. Ik vond er niks aan, lastig en vermoeiend. Ik ben best veel aangekomen en ik wilde ook mijn lichaam weer terug. Ook nog eens niet echt weg kunnen zonder in het openbaar te moeten voeden zat me niet lekker. Maar nu voed ik dus alweer 3 maanden en ik vind het nu heerlijk. Ik kon gewoon niet stoppen. Ten eerste omdat hij zo goed groeide ( ik voelde me trots dat ik dat kon geven) en toen hij een keer overstuur was kon ik hem direct troosten met de borst. dat gaf mij ook een heel fijn gevoel. Uit ervaring weet ik dat als je gaat combineren dat je BV toch best snel achteruit gaat. Dat heb ik bij mijn dochter gehad. Toen had ik na 4,5 maand niks meer.
Je zit nu waarschijnlijk met regeldagen EN je zit nu op een moment waarop het kersverse moederschap vaak zwaar valt. De omgeving gaat weer meer van je verwachten, het leven gaat door, maar zelf ben je gewoon nog moe. Geef het gewoon nog wat tijd, gun jezelf wat rust, aarzel vooral niet om hulp te vragen en klussen in huis uit te besteden. Als je graag borst wilt combineren met fles, wacht dan nog even tot je kind ietsje ouder is en je melkproductie stabieler is. De kans dat je dan lang kunt blijven combineren is dan veel groter. Als je nu al gaat beginnen met kunstvoeding worden je borsten te weinig geprikkeld en is de kans gewoon veel groter dat het helemaal afloopt, en dat zou toch ook jammer zijn! Over een dag of 10 kun je wel beginnen te oefenen met een flesje, maar dan wel met afgekolfde melk. En je hebt kolfervaring, dus dat moet echt gaan lukken! Is heus niet erg als je in het begin maar iets van 20cc kolft, om de flestechniek te oefenen is dat echt genoeg voor je kind.