Baby 4 mnd wil de borst niet meer

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Kletskous, Aug 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kletskous

Kletskous Actief lid

Sep 7, 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    #1 Kletskous, Aug 8, 2013
    Last edited: Aug 8, 2013
    Hallo,

Ik heb even een vraagje...
    Ik heb een prachtige dochter van bijna 3 maanden. Na een maand ben ik, naast dat ik succesvol borstvoeding gaf, af en toe gaan kolven, omdat wij ook regelmatig op pad gingen en ik liever niet in het openbaar voed. Dit ging super en inmiddels geef ik ongeveer 50/50. Half kolven uit praktisch oogpunt (mijn verlof is nu ook voorbij), half borstvoeding voor haar. (Dit heb ik vanaf het begin af aan met een tepelhoedje gedaan, vanwege hele gevoelige tepels, maar dat ging prima)

Echter, sinds deze week weigert ze helaas de borst. Er lijkt niets mis te zijn met haar, ze is niet verkouden, groeit goed, drinkt ook goed uit de fles, ik heb geen witte aanslag in haar mondje weten te ontdekken, maar als ik haar de borst met tepelhoedje voor houd, dan trekt ze een vies gezicht, gooit haar koppie naar achteren en na een keer of 3 proberen zet ze het op een brullen en gaat het sowieso niet meer lukken.
    Af en toe, als ze heel rustig en niet moe'ig is, lukt het wel eens zittend (liggend wil ze sowieso niet meer), of als ik haar eerst wat uit de fles heb gegeven als 'toetje' de borst, maar dat is de laatste dagen meer een uitzondering. Meestal probeert ze het niet eens. En zo komt het dus de laatste dagen voor dat ik midden in de nacht met de kleine aan het wandelen ben door de kamer, om haar rustig te krijgen, terwijl mijn man haar fles gekolfde melk opwarmt, terwijl ik heel graag nog (gedeeltelijk) borstvoeding zou geven. (gelukkig heb ik wel genoeg productie en kan ik genoeg kolven voor haar om het uit te zingen zonder kunstvoeding)

Mijn vraag is of ik het heb verpest door relatief vaak gekolfde melk in een flesje te geven. Hebt u tips voor mij, hoe ik haar weer (meer) aan de borst kan krijgen? (die ik eerst kan proberen, voor ik een lactatiekundige thuis laat komen)

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik denk niet dat ze verward is wanneer ze dagelijks en de borst en het flesje heeft gehad. De verwarring komt meestal niet zo snel opzetten. Zijn er andere dingen die haar van haar a propos kunnen hebben gebracht? Is ze begonnen op het kdv? gelogeerd bij opa en oma? ander ritme door vakantie? Misschien moet ze even re-setten bij je. Kijk het een dag aan, dwing niets, maar biedt gewoon aan. Ook kun je eerst kolven en voeden en daarna in alle rust borst aan bieden. Niet voedend maar als 'bij elkaar zijn'.

Het beeld wat je beschrijft klinkt hetzelfde als een kindje wat last heeft van de oortjes. Heeft ze het wanneer je haar aan beide kanten voedt? Of wanneer ze juist op links of rechts ligt? Bij oorpijn geeft aanzuigen (vacuüm) druk wat pijn doet.... Misschien hebben jullie gezwommen? Badje buiten?

Sluit bovenstaande uit. Je kunt de komende dagen gewoon kolven om je productie in stand te houden. Blijft het problemen geven, dan een afspraak maken voor komende week!

Veel succes, houd het lekker rustig het komende weekend, gun haar wat tijd!

Groetjes Heidi

3. Kletskous

Kletskous Actief lid

Sep 7, 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Bedankt voor de reactie!

Ik ga het proberen. Ze heeft niet veel nieuws meegemaakt de laatste tijd, dus volgens mij kan dat het niet zijn.

Ze reageert op deze manier aan beide kanten, maar we hebben haar wel in een buitenbadje gehad inderdaad. (vrijdag, op die hele warme dag) Misschien is het dan toch oorpijn. Maar ze is verder zoals altijd. Niet huilerig, ze slaapt goed, drinkt goed uit de fles etc. Kunnen het dan wel haar oortjes zijn? En zo ja, kunnen wij dat ergens aan zien? En hoe helpen wij haar daarmee? Ze kwijlt trouwens wel heel veel. Heeft dat er ook iets mee te maken, of is dat gewoon de leeftijd?

Nogmaals bedankt!

Groetjes

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kwijlen is gewoon leeftijd haha!
    oortjes kunnen rood zijn, warm, soms graaien kindjes er naar. Liggen vinden ze dan ook niet fijn.
    Soms zie je niets, maar ruiken de oortjes wat 'muffig'. Laten we hopen dat het dat niet is (zielig)

Kijk het even aan zou ik zeggen.
    Groetjes,
    Heidi

Share This Page