ik zou Can graag willen aanleren dat hij op z'n duimpje gaat zuigen ipv op een speentje. kan dat? of ben ik daar nu nog te vroeg mee? moet ik even wachten tot hij zjn handjes ontdekt heeft?
kunt hem beter de speen aanleren dan de duim of beter helemaal niks. een speen kun je afpakken op den duur en een duim niet en dus is dat veel moeilijker afleren. verder is een speen speciaal ontworpen voor het mondje en gebit en de duim zorgt voor een overbijt of te wel hazen tandjes als je het niet afgeleert krijgt. aanleren zou ik het zeker niet doen en gewoon afwachten of hij het interresant vind en wie weet gaat hij het vanzelf doen. ik heb geduimpt tot me 12 en hoop dat mijn dochter het niet gaat doen. ik had vroeger geen speen en mijn dochter wel en alleen met het slapen en voor de rest dus niet. een duimpje kan de hele dag gebruikt worden om op te zuigen want is er altidj en een speen dat beslis jij als mama
hmm.. vind het juist zo schattig staan een kindje met een duimpje in de mond. En het leek mij nou juist makkelijker dan een speentje omdat hij zijn duimpje altijd tot z'n beschikking heeft en het speentje kan hij kwijtraken....
Merel wilde nooit een speen en is na een paar maanden zelf gaan duimen. Ze doet dit alleen als ze gaat slapen, verder niet. Ik zou niet weten hoe je dat kunt aanleren. Sommigen doen het nooit en anderen al vanaf dag 1.
Heey Anique Een duimpje staat in het begin idd heel schattig , maar het is zo moeilijk om weer af te leren . En ik heb zelf tot mijn 14e geduimd en ik vond het toen zelf echt heel vervelend. En nog heel lang daarna werd ik soms 's nachts wakker met toch nog ie stomme duim in de mond. Nou ja ik zou in ieder geval lekker bij het speentje blijven . Groetjes Liena
Eva duimt ook sinds een tijdje, speen wilde ze opeens niet meer (ging ermee spelen) en ging opeens duimen. Valt volgens mij niet aan te leren, ze moeten het zelf gaan doen. Eva doet het ook alleen maar om in slaap te komen (een paar minuutjes) en soms als ze heel moe is en dan breng ik haar dus ook naar bed. Wat dat betreft vind ik duimen beter dan een speen, want ik zie regelmatig foto's van baby's met speen in, terwijl ze dan dus niet aan het slapen zijn ofzo. En ik zie in mijn omgeving ook regelmatig baby's/dreumessen met speen in spelen. Volgens mij heeft de gemiddelde baby vaker en langer een speen in, dan Eva haar duim... en wat is dan beter...
de speen geven als de baby wakker is ligt aan de ouder zelf als je de speen niet geeft kan ze hem ook niet pakken. de duim daarin tegen kan ze altijd nemen als ze dat wilt. ik vind het jammer dat ik tot me 12 heb geduimt en zit nu met een overbijt en heb er echt moeite meegehad om er mee te stoppen terwijl ik denk dat als een kind zijn speen niet geeft het een paar dagen huilen is en klaar met de verslaving terwijl de duim er altijd is en ook al wil je niet duimen soms gaat het vanzelf het ene kind duimpt de ander heeft een tutje en weer een ander doet het prima zonder hulpmidelen. ik vind dat een kind niet heel de dag de speen nodig heeft en alleen bij moe, ziek of slapen krijgt ze hem van mijn. wie weet gaat ze alsnog duimen en zou dat heel jammer vinden en dus ga ik het niet aanleren maar eerder afleren als ik haar zou betrappen
Je kan er zo weinig aan doen.... Eva wil de speen gewoon echt niet meer en pakt vanzelf haar duim. Ik vind het wel best hoor, het is ook wel lekker makkelijk . Heb laatst een artikel gelezen dat het niet veel uitmaakt, speen of duim. Maar de duim moet je anders afleren, er stonden ook wat tips bij. Je kan het het beste afleren voordat ze hun definitieve gebit krijgen. En dan is je kindje oud genoeg dat je het kan uitleggen dat ze moeten stoppen met duimen. En dan bijvoorbeeld een pleister om de duim doen zodat het niet lekker duimt.
toen Demi 3 mnd oud was ongeveer begon ze zo ineens te duimen. HEb daarvoor wel speentje geprobeert, maar die wilde ze nooit. Dus het kan nog komen hoor
Mijn nichtje had ook een speentje aangeleerd, toen ze 2 werd vonden haar ouders het welletjes en namen de speen af, eerst overdag en later ook 's nachts. En dat ging eerst goed, maar nu duimt ze ! hihi.
alyssa gaat nu steeds beter haar duim pakken. in het begin sloeg ze zichzelf iedere keer tegen haar hoofdje omdat ze de controle over dr handjes nog niet goed had. nu gaat dat stukken beter en pak ze haar duimpje dus steeds vaker. soms ligt ze te miepen en als ik dan haar speen geef wil ze hem niet en een paar tellen later heeft ze haar duim. maar volgens mij kan je het niet aanleren. we probeerden alyssa in het begin wel te helpen, maar dat wilde ze niet. ze is zelf op ontdekkingsreis gegaan. liefs doris
Thijmen heeft ook zijn duim gevonden In het begin met een speen geprobeerd, maar dat was geen succes. Voelde ook heel krom om hem zoiets aan te leren. Op een gegeven moment deed ie gewoon zelf zijn duim in zijn mond (hij kon het alleen door eerst zijn hand achter zijn hoofd te leggen en dan over zijn hoofd en gezicht naar zijn mond laten glijden ). Nu hij in de kwijl en kauw-fase is gaan ook alle andere vingers zijn mond in (en de vingers van andere mensen als je niet op let). Ik vind het duimen ipv de speen wel fijn, hoef er tenminste nooit uit om de speen terug te geven oid. De nadelen voor de mond, gaan trouwens pas later spelen (heel artikel in Kinderen of Ouders van Nu) en ik denk dat het afleren ook wel natuurlijk zal gaan als ie er minder behoefte aan heeft.
Goed, Er is bewezen dat duimen geen andere afwijkingen geeft dan een speen! Ze zijn beide in principe niet goed! Ik heb tot mijn elfde geduimd, en heb kaarsrechte tanden! Dus dat je er hazentanden van zou krijgen is niet altijd zo! Allebei kunnen voor spraakproblemen zorgen! Maar ik moet toegeven dat een kindje van 3 met duim in de mond toch een stuk smakkelijker is dan eentje met een speen! Ik zou duimen niet aanleren! Laura heeft de eerste 2 maanden een speen gehad en toen wilde ze die niet meer en heeft ze zelf haar duim ontdekt! Kijk het nog ff aan! Misschien gaat ze zelf haar duim zoeken.
Onze dochter had een grote zuigbehoefte, dus geef ik die een speentje. Duimen kan ze al heel lang, sinds ze een maand of 2 was, denk ik. Als ze haar duim in haar mond doet verwissel ik die voor haar speen. Is toch gezonder. Die duim duwt toch wel heel erg hard tegen haar gehemelte en haar handje beweegt nog te veel. Die duim staat omhoog, een speen niet. Dus als ik haar duim/hand voor haar speen verwissel slaapt ze veel sneller, anders houdt dat woeste handje haar eerder wakker dan dat het haar in slaap helpt. Ook denk ik dat een speen wat makkelijker af te leren is. Haar duimpje heeft ze altijd bij zich en kan ze niet thuis laten als ze er niet mee gezien wil worden, zoals de ex-duimers hierboven al schreven. Dat ze kan duimen is 's nachts wel handig, als ze een beetje half wakker wordt. Dan sabbelt ze eventjes op haar duipje, en slaapt weer verder (of raakt weer dieper in slaap, het is maar hoe je het bekijkt). Maar een half-slapende baby iets aan leren gaat niet, denk ik. Als ze diep slaapt legt onze kleine meid vanzelf haar handjes naast haar oren. Dus dat duimpje ligt dan vanzelf vlak naast haar mondje, hoeft ze haast geen moeite voor te doen. Als je kind niet in die houding slaapt is het vast niet zo maar aan te leren.
Hier juist het tegenovergestelde, Eva slaapt veel beter met duim. Speen proberen heeft geen zin, want ze gaat er alleen maar mee spelen . Kwamen ze laatst bij het kdv ook achter, was een andere leidster die nog niet op de hoogte was dat Eva nu haar duim gebruikte .
Heel schattig Maar ik heb heel schattig tot m'n 6e jaar geduimd en op m'n elfde een beugel en 4 kiezen getrokken en dat ging gepaard met veel hoofdpijn en op doktersadvies moest hij er zelfs uit ! Dus wees blij dat je kindje niet duimt... Speentje kan je makkelijker afleren, duim is altijd bij de hand ! -xxx-
Een afwijking aan de tanden hoeft niet altijd met duimen te maken te hebben. Ik heb ook een beugel gehad wegens vooruitstekende tanden en heb niet geduimd.
Mijn zoontje ging met 8-9 weken actief op zoek naar zijn duim. Wij zijn sowieso geen voorstanders van spenen, dus die kreeg hij sowieso al niet. Duimen hoeft helemaal geen problemen te geven, er bestaan voldoende middeltjes om het duimen af te leren. Er zijn ook voordelen, duim raak je nooit kwijt, en is altijd bij je. Qua verschijning is een duim natuurlijker dan een speen. In ieder geval... ja je kindje kan het nog zelf gaan aanleren.
Jaylynn duimt al vanaf dag 1.Ze kwam dan ook bijna duimend ter wereld.Zij wilde dan ook absoluut geen speen.Jaylynn duimt alleen als zij moe is en in haar bedje voordat zij in slaap valt verder eigenlijk (nog) niet. groetjes sarita
Nou ik heb ook tot mijn 14e geduimd en daardoor staat mijn onderkaak te ver naar achteren. Niet opvallend maar wel vervelend. Mijn tanden staan dan wel kaarsrecht en heb nooit een beugel gehad. Maar toch, Nathan duimt soms maar meestal heeft hij de fop. Ik heb liever niet dat hij duimt, maar op deze leeftijd hou je dat toch niet tegen.