Huizenzoektocht frustratie

Discussie in 'De lounge' gestart door GingerAle, 17 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Normaal gesproken vind ik funda superleuk, maar nu we echt overwegen te verhuizen, word ik er gek! Op ieder huis binnen ons budget valt wel iets aan te merken. Of het onderhoud is zo achterstallig dat je eerst twee jaar moet klussen, of het ligt niet in de goede wijk, of de tuin vangt nauwelijks licht, of het heeft te weinig bergruimte, of de badkamer is een postzegel, ga zo maar door.

Laatst had ik het erover met iemand die ook op zoek is naar een huis en hetzelfde ervoer; ze verklaarde het door te zeggen dat ze met haar huidige huis niet helemaal tevreden is, maar ook niet ontevreden genoeg. Ik herken dat wel in zoverre dat ik ons huidige huis ook interessant zou vinden als ik het op funda zag staan, op enkele details na. Maar ik blijf erheen gaan, want stel dat net als ik een weekje niet kijk het huis van onze dromen erop komt en meteen verkocht wordt...

Zijn er meer mensen op zoek geweest naar die speld in een hooiberg, en kwam je uiteindelijk wél dat huis van je dromen tegen? Of heb je toch concessies moeten doen?

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je kan een funda een mail Laten sturen bij een nieuw huis op funda wat aan jouw zoekcriteria voldoet.

Wij hebben opgeschreven wat we graag wilden en daarna zijn we dat gaan prioriteren. Dingen als bouwjaar, ruimte en badkamer (niet douchen in bad) stonden voor ons vast, maar dingen als tuin op het zuiden of vrij uitzicht achter dat kon ik wel laten varen.

Ik wilde er iig wel flink op vooruit gaan, anders is het me de moeitevan verhuizen niet waard

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier hetzelfde al woon ik nu na mijn scheiding in een flat. Ik kom uit een geweldig huis die in een super buurt stond. Zou er alleen niet terug willen ivm de sociale druk. In principe zou alles beter moeten zijn dan hier. Voel me opgesloten en we zitten op elkaars lip. Maar ook wij kunnen niks vinden. Ik vind de prijZen erg duur voor wat je krijgt. Prijzen liggen hier nog steeds erg hoog terwijl er van alles moet gebeuren. Totaal niet in verhouding. Scheelt denk ik ook dat ik een huis wil hebben waar we voorlopig jaaaaaaaren in kunnen blijven ivm de onrust van afgelopen jaar. Dus het moet wel echt een wow huis zijn. Ach..... We Zitten niet op een schopstoel.

4. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Toen wij ons appartement kochten hebben we voor op dat moment beste optie gekozen. En ja, we hebben concessies gedaan, behoorlijk ook, vooral voor mijn man. Hij wilde namelijk niet meer in een flat wonen, en we wonen nu niet alleen in een flat, maar hij lijkt ook nog op zijn vorige appartement. Gelukkig is het hier een stuk lichter en de indeling is anders.
    Dit appartement was toen we het kochten goed aan de prijs (16.000 goedkoper dan andere appartementen) en het was net helemaal opgeknapt en gerenoveerd, nieuwe badkamer en keuken, alles keurig geschilderd, nieuwe mooie vloer erin. Het was letterlijk de boel dwijlen en de meubels erin zetten. We hebben alleen de badkamer iets naar onze smaak aan laten passen.
    Voor ons was dit een bijna perfecte oplossing voor het moment. Nu zouden we wel willen verhuizen, maar besloten om dit uit te stellen tot over 5 jaar, omdat dat voor ons om meerdere redenen gunstiger is.

Advies: Als je ergens lang wil blijven wonen, doe dan zo weinig mogelijk concessies wat betreft je wensen, maar overdrijf niet. Als je niet direct wil verbouwen, maar wel iets wil veranderen op termijn, Neem dan geen woning met defecten, maar kijk over de lelijke badkamer tegels heen. Zolang het niet kapot is, heeft het geen haast.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Wij hebben ook een lijstje gemaak van wat we minstens wilden en daarnaast wat dingen die we graag wilden. In eerste instantie vonden we steeds niets, maar op een gegeven moment had mijn man voor de grap een keer alle dingen ingevuld die op ons 'minstens' lijstje stonden en toen lichtte er een stipje op op die overzichtskaart: een nieuwbouwproject dat in prijs verlaagd was, waardoor het ineens wel binnen ons budget viel. We hebben ons dus ingeschreven en hebben in dat project een huis toegewezen gekregen en gekocht (zonder het fysiek gezien te hebben, want de bouw moest nog starten ;)).

Er zijn wel dingen waarvan ik denk 'dat had ik anders gewild' (zoals bv. kleine keuken, kleine badkamer (maar met toilet en bad), kleine tuin (maar er ís een tuin, dus de kinderen kúnnen buiten spelen), de woonkamer bleek uiteindelijk wel wat ruimer mogen zijn (opgelost met een aanbouw, vijf jaar na de bouw - tijdens de bouw niet voor gekozen ivm kleine tuin), ik mis op zolder een dakkapel (maar die kan eventueel natuurlijk altijd nog een keer geplaatst worden als het echt nodig is)). Hadden we die minpunten anders gewild, dan hadden we andere keuzes moeten maken. In deze regio is dit voor het budget waar wij een huis voor wilden gewoon een prima huis. Anders moeten we richting het noorden oid, maar daar zouden we weer andere concessies moeten doen (zoals de regio/onbekende stad/niet bij familie en vrienden in de buurt). Dit was voor ons dus gewoon de beste keus binnen alle opties.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die echt voor de volle 100% naar tevredenheid wonen?

6. Wollie92

Wollie92 Fanatiek lid

19 apr 2016
    1.461
    11
    38
    Oh ik snap je helemaal! Wij zijn in Mei langzaam begonnen met kijken op Funda. Ik raad je allereerst echt aan om de app te downloaden en dan te filteren waar je op zoekt, dat hebben wij ook gedaan. Dus zoeken op je minimaal aantal kamers, ligging van de tuin etc. Ik liet hem dan gewoon alleen het aanbod van 1 dag zien zodat ik niet steeds alles opnieuw zag. Zo kon ik iedere dag kijken of er nieuwe huizen stonden met onze voorkeuren, uiteindelijk hebben we ook een aantal makelaars op Facebook gevolgd en kwam daar ons droomhuis op en zijn we direct op de dag dat hij op Funda kwam al gaan bezichtigen en diezelfde middag nog een bod gedaan omdat het gewoon goed voelde. Dus het kan ineens heel snel gaan, aan het begin vonden wij ook alle huizen een beetje "meh"

En probeer zoveel mogelijk door bijv een minder mooie keuken heen te kijken. Achterstallig onderhoud hoeft van mij ook niet maar je kunt gelukkig een heleboel wel veranderen.

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Tsja wij gingen voor een huis waarin we weinig zouden hieven klussen. Maar toen kwamen we onze huidige woning met gebarsten tegelvloer, groene keuken, boven lelijke vloeren en behang tegen. En... Werden verliefd op de ruimte. 4 weken heel hard geklust en toen over gegaan. En sindsdien elke keer nog weer een projectje om het helemaal te krijgen zoals we willen. Maar we wonen hier ontzettend naar ons zin.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik denk dat iedereen een beetje keuzestress krijgt bij huizen. Het zijn er zo veel, het kost zo veel geld en je gaat er zo lang wonen dat de drang om het perfecte huis te vinden overweldigend kan worden.

Misschien helpt het je hele voorwaarden lijst door te pluizen en onder te verdelen in musthave (zonder dit kun je er echt niet wonen) en nice to have (dit wil je heel graag maar kun je later nog aanpassen, of je kunt er zonder). Dingen als ligging, buurt en kavelgrootte kun je niet aanpassen. Dingen als indeling van badkamers en keukens kan nog wel. Als je dan meer woningen selecteert kun je ook bij meer langs. Want ik ben er heilig van overtuigd dat een woning kopen uiteindelijk een emotionele beslissing is: als je er binnen komt moet het je een idee van 'thuis' geven. En dat is niet door rationele zoekcriteria te vangen, maar daarvoor moet je gewoon de sfeer van het huis opsnuiven.

9. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Filteren op ligging van de tuin is toch zonde? Wij hebben bv een tuin op het oosten, maar deze is 30m diep, zonder huizen in de omgeving die de zon blokkeren. Wij hebben dus het hele jaar door gewoon zon in de tuin en gelukkig ook voldoende schaduw om af te koelen. Dan mis je dus dit soort tuinen door die filter.

OT: maar ik zou ook gek worden van Funda als ik zoals jij zou zoeken. De kans dat je het perfecte droomhuis zal vinden is zo ontzettend klein... Probeer het groots te bekijken en hou er rekening mee dat je nu eenmaal moet klussen.
    Ons eerste huis was een klushuis en daarom wilde we bij het volgende huis zo min mogelijk klussen. Uiteindelijk hebben we een fijn huis gevonden met prachtige ligging, met super oude badkamer, wc en keuken, maar toen ik in de woonkamer stond, zag ik alle mogelijkheden... De badkamer en wc zijn inmiddels geheel in eigen smaak en nu sparen we voor een keuken die we over vier jaar willen vernieuwen en geheel in eigen smaak willen hebben.

10. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Wij zijn nu 2 keer een huis tegen gekomen waar we zouden willen wonen. Het eerste huis hebben we een voorlopig koopcontract getekend onder voorbehoud verkoop eigen woning, en heel zuur is die woning dinsdag verkocht aan een ander en kregen wij vrijdag een bod op ons huis...

De andere woning zijn we wezen kijken een uur nadat ze een bod hadden geaccepteerd, ook zo jammer.
    Nu met een ander huis bezig waar we ook steeds enthousiaster worden.

Bij ons geld een beetje dat we een huis bekijken, het voldoet niet aan onze verwachtingen, we leggen het een paar weken opzij en zien dan toch mogelijkheden. Nu zijn dit wel klushuizen, en dan bedoel ik echt verbouwen/uitbouwen en badkamer/keuken verplaatsen. Dus voor ons is eigenlijk het perceel en de mogelijkheid om een huis naar wens te verbouwen het belangrijkste.
    Wij letten ook erg op het dorp/de wijk, type mensen en de basisschool, voor ons ook wel belangrijk aangezien we zoeken in een straal rondom ons werk.

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Misschien zijn jouw "eisen" binnen jullie budget wel net niet helemaal realistisch?

Ik zou kijken naar wat voor mij echt onwijs belangrijk is. Daar zou een huis op vallen of staan.
    Maar klussen voorkom je bijna niet, dan moet je Een heel ruim budget hebben.

Ik zou dus kijken naar wat je belangrijk vind. En wat je wel leuk zou vinden. Dan maakt het het zoeken makkelijker

12. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zou sowieso kijken wat voor jou harde eisen zijn en wat "leuk om te hebben" is, maar geen absolute must. Daarnaast bekijken wat je absoluut niet wil.

Wanneer een huis helemaal aan jullie wensen voldoet qua ligging, indeling, tuin, etc. maar de badkamer een postzegel lijkt op Funda zou ik trouwens toch gewoon gaan kijken. Wellicht valt het wel mee wanneer je de badkamer echt ziet, of zijn er mogelijkheden om de badkamer iets te vergroten oid.

Misschien is voor nieuwbouw gaan nog een optie? Dan kan je vaak nog vanalles tijdens de bouw aanpassen naar je eigen wensen.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij zijn ook een beetje aan het rondkijken. Wij hebben momenteel een zeer ongunstige hypotheek en oversluiten is geen optie (hoge boeterente). Dus verhuizen is de enige optie om te profiteren van de gunstige rente. Maar goed, ons huidige huis is op zich prima. We zouden graag een ruimere tuin willen en een extra slaapkamer en garage (of berging). Maar de belangrijkste eis is de ligging, omdat ik niet wil dat onze meiden naar een andere school hoeven. Dus het zoekgebied is beperkt. Wij zijn sinds april/mei aan het kijken en er zijn nog maar een paar huizen voorbij gekomen waar ik voor zou willen verhuizen.
    Dus we twijfelen nog even verder, maar binnenkort moeten we wel een keer de knoop doorhakken en ons huis te koop zetten, of hier blijven wonen en dit huis verder opknappen..

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Ik herken het wel een beetje. Wij zitten opzich prima in ons huidige huis maar willen misschien volgend jaar wel gaan verhuizen. Maar alleen als we erop vooruit gaan met woonruimte. Nu willen we perse in dezelfde woonwijk blijven ivm school van dochten, dus er valt al heel veel af qua keus. Er zijn enkele huizen die ik mooi vind en ook groter zijn dan onze, maar die zijn ook meteen of 60.000 duurder of hebben de tuin op het noorden of oosten, en ik wil die op zuid of west. Lijkt ook wel of er niks nieuws meer bij komt:p

15. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ik weet niet waar je zoekt (Randstad of er buiten) maar ik vond er geen bal aan een huis te zoeken. Zijn bijna 2 jaar bezig geweest, komt weinig te koop en wat er te koop komt zijn overprized krotten :) als het wel fatsoenlijk was werd er vaak boven de vraagprijs betaald.

uiteindelijk zijn we gelukkig ingeloot voor nieuwbouw maar was er goed klaar mee (en dan hoefden we nog niet eens ons eigen huis te verkopen, we huren...)

het is geen fijne tijd nu, hopelijk heb je snel succes! als je wat ziet is het een kwestie van gelijk bellen en snel bezichtigen en snel een bod doen ;)

16. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.230
    6.902
    113
    Vrouw
    Wij hadden hetzelfde maar zijn uiteindelijk bij 3 huizen wezen kijken waar op elk huis 1 of 2 dingetjes aan te merken vielen. 1 viel meteen af, toen we binnenkwamen zagen we al dat het niet in de buurt kwam van de fotos. 1 huis mochten we ineens niet binnen kijken van de tijdelijke huurders, echt te idioot voor woorden en het 3e huis hebben we nu gekocht. We hebben echt wel dingen waar we minder blij mee zijn (kleine tuin, lelijke badkamer, badkamer beneden) maar de hoofdeisen (garage voor mijn vriend, en ik wilde een huis waar we niet nog een halve verbouwing moesten doen, 3 slaapkamers minimaal) werden aan voldaan. Eenmaal binnen waren we vrij snel verkocht aan het huis. Het voelde goed en we zagen ons er wonen. Die badkamer gaat er op den duur echt wel uit. En de tuin zal altijd klein blijven, maar goed, we kunnen er wel ruim in zitten en hij heeft ook weinig onderhoud.

17. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    We hebben drie jaar geleden gekocht en mijn mening is dat je altijd wat concessies moet maken. Zo hebben wij nu wel de grootte, de garage en de ligging van de tuin die wij wilden. Echter de keuken, badkamer en de wc waren niet veel bijzonders en moesten wel gedaan worden (inmiddels zijn de keuken en wc gedaan, badkamer moet nog).

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.783
    7.372
    113
    Wij merkten toen we huizen gingen zoeken (we wilden minimaal een tuin, en minimaal zoveel ruimte als in ons oude huis, waar we 125 m2 hadden en alleen een balkon)dat het lastig was om iets te vinden wat we op Funda echt geweldig vonden. We hadden een paar huizen die aan onze eisen voldeden. De eerste waar we keken viel af na bezichtiging, het voelde op de één of andere manier niet goed, terwijl het echt aan alle eisen voldeed.
    Het tweede huis wilde mijn man niet gaan kijken, die vond de plek toch niet leuk, het derde huis kwamen we binnen, van tevoren twijfelden we of het wel wat was, maar we zetten 1 stap binnen en waren totaal verkocht. Er moest enorm veel gebeuren, maar het had een tuin, en 170 m2 woonruimte. Met wat aanpassingen en veel klussen hebben we er zo'n geweldig huis van gemaakt toen.
    Ondertussen wonen we er niet meer, maar altijd als ik er langs rij, dan kan ik zo weer verliefd worden. Terwijl we van tevoren dus twijfelden.
    Dus ik zou gewoon gaan kijken als er 1 of 2 dingen zijn die je liever niet wilt, wie weet ben je verliefd en valt het in het echt allemaal mee.

19. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Oh, als je nu al stress daar van hebt dan kan ik je aanraden om niet je huis te gaan verkopen. Wij hebben ons huis nu verkocht en het blijkt echt lastig te zijn om een ander huis te vinden. 3 huizen wilden we gaan kijken maar die zijn al verkocht (2 binnen 1 week tijd). Op 2 huizen geboden, zijn beiden aan onze neus voorbij gegaan. En andere woningen zijn toch niet wat we zoeken.
    Al is het echt verrassend hoe huizen in het echt zijn. Foto's en beschrijving zeggen echt lang niet alles. Sommige huizen leken op foto's e.d. echt niet veel, maar waren in het echt prima en verrassend ruim. Anderen leken geweldig en waren dat in het echt juist niet.
    Dus als je daadwerkelijk gaat verkopen, dan gewoon overal gaan kijken wat maar enigszins aan je eisen voldoet.
    En je breed instellen, dus bijv. toch ook wel iets willen klussen, zoekgebied iets vergroten, etc etc, helpt ook echt. Je ziet dan ineens veel meer mogelijkheden.

20. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Ik was (en eerlijk gezegd nog steeds) jaloers geweest op mensen die bij bezichtiging meteen het gevoel kunnen krijgen zo van "ja, hier voel ik me thuis". Als ik op dit gevoel moest wachten dan was ik nooit verhuisd :D ook vind ik het heel lastig om door bepaalde zaken heen te kijken. Ik zie eerder beren en bergen dan mogelijkheden als het om huizen gaat. Toch gaan we nu onze eerste huis verlaten voor een andere, de volgende stap... We hebben het een maand geleden gekocht en krijgen over 2 mnd de sleutel. Ik heb het nu een "plekje" gegeven en begin nu de mogelikheden zien, eindelijk :D we gaan veel klussen maar uiteindelijk wordt het wel ons plekje.

P.S. Tuin op noorden is te gek! Dit hebben we nu en in de zomer heb ik geen parasol nodig en kan achet alle ramen/deuren open hebben zodat het binnen lekker koel blijft. We hebben wel een zonnig terrasje maar daar maken wij toch geen gebruik van...

Deel Deze Pagina