Teamleider niet betrouwbaar

Discussion in 'De lounge' started by Rosa Canina, Jan 8, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Nadat het constant door mijn hoofd speelt heb ik besloten mijn situatie hier te schetsen.

Ik heb een hele leuke baan in een ziekenhuis met veel fijne collega’s.
    Het probleem is dat één van die naaste collega’s bevriend is met Y, de teamleider. (dit was al zo voordat Y teamleider werd) Op zich geen probleem zou je denken, ware het niet dat zaken en privé wel erg door elkaar lopen. Daarnaast vind ik X (mijn naaste collega en dus de ondergeschikte van de teamleider) enorm dominant en iemand die misbruik maakt van haar persoonlijke banden met de teamleider.

Ik had mijn teamleider ook behoorlijk hoog zitten, maar het vertrouwen in haar is tot het nulpunt gezakt. Enkele voorbeelden:

- Ze zegt dingen die ze niet nakomt.
    - Ze vertelt dingen door die een collega in het jaargesprek gezegd heeft.
    - Ze had een keer een wijnproeverij met X en nog een vriendin van X, ook uit ons team. Nadat weekend kwamen ze alledrie met dezelfde vragen bij dezelfde collega.
    - We kunnen haar niet op wangedrag van X aanspreken want dan komt ze met de argumenten: ik mag X zo graag en mijn man ook en ik wil er voor haar kinderen zijn en we hebben al zoveel meegemaakt, blablabla...

Het is niet dat ik jaloers ben, ook al hadden X en ik op dezelfde functie gesolliciteerd. Het lag al in de lijn der verwachting dat zij het zou worden en bijna het hele team baalt hiervan. Nou ja, ik neem mijn verlies en er is niets aan te doen.

Wat ik me echter wel afvraag is of ik iets kan doen aan het feit dat mijn teamleider de integriteit overschrijd?

2. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    Wat vindt ze rest van het team hiervan?

Het kan prima werken. Mijn beste vriendin is mijn leidinggevende geweest ( zijn al bijna 15 jaar vriendinnen en ze was al leidinggevende toen ik daar ging werken )
    We hebben duidelijke afspraken gemaakt hoe en wat en het werkte prima. Nieuwe collega’s dachten dat we elkaar enkel kende van werk zelfs...

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,074
    12,030
    113
    Ik vind het wat onduidelijk en ik begrijp vooral dat laatste stukje niet helemaal, X is je naaste collega, maar jullie hadden beide op dezelfde functie gesolliciteerd?

Nellie4 likes this.
  4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind je voorbeelden nog niet echt schokkend, al is het natuurlijk ook niet netjes.
    Heb je met je leidinggevende gesproken hierover? En anders met haar leidinggevende.
    Hier op het werk ook wel ‘ongelijke’ vriendschappen en dat is soms heel lastig, zéker als de leidinggevende opgeklommen is uit het team. Je krijgt toch sneller scheven gezichten.
    Voor de leidinggevende is het ook heel lastig om boven de groep te komen staan ipv er deel van uit te maken. Dat je dus niet meer alles kunt zeggen en delen. Dat kan soms best eenzaam voelen. Hoe lang is zij al jullie leidinggevende nu?
    Anders zou ik het nog wat tijd geven.
    Bij ons is het destijds niet goed gegaan. Leidinggevende is na 5 jaar de drempel over gezet. Daarom nu de voorkeur nooit meer een nieuwe leidinggevende te kiezen uit een reeds bestaande groep.

5. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Dat het prima samen kan gaa
    Het merendeel van het team heeft er geen vertrouwen in.

Ik weet dat het heel goed samen kan gaan. Inderdaad, als er duidelijke afspraken zijn gemaakt en men die beiden nakomt. Dat gebeurt hier niet.

6. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,498
    8,421
    113
    Als er een vertrouwenspersoon is binnen jullie bedrijf zou je daar eerst heen kunnen.

En dat je je leidinggevende niet vertrouwd snap ik helemaal met je voorbeelden.
    Haar leidinggevende er op aan spreken kan.

Maar als het merendeel van het team er geen vertrouwen in heeft kun je ook gezamenlijk naar je leidinggevende gaan, dan is het haar wel duidelijk.
    Eventueel haar leidinggevende hierover informeren wat er speelt. Als die er van op de hoogte is, kunnen er stappen gezet worden.
    En dan bedoel ik niet direct dat Y maar op moet stappen. Maar dat er een proces in gang gezet kan worden om het ten goede te keren.

Vero0504 and Rosa Canina like this.
  7. iMum

iMum Bekend lid

Oct 24, 2019
    646
    567
    93
    Female
    Heel eerlijk gezegd heb ik nog geen werksituatie gehad waarbij er iemand uit het team een andere band had met de leidinggevende dan de rest van het team.

Rosa Canina likes this.
  8. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    Als jij niet alleen hier tegenaan loopt dan moet je hier zeker iets mee. Is er een vertrouwenspersoon welke je kan inschakelen? Iemand van HR? Jouw leidinggevende heeft ook een leidinggevende toch? Kun je die benaderen?

mamameer, Rosa Canina and Felice like this.
  9. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

May 12, 2017
    7,933
    12,187
    113
    Ik ben de strijd aangegaan 2 jaar geleden met mijn teamleider....ik ben een trauma verder en heb werkelijk NIETS bereikt. Ook al had ik bijna al mijn collega’s achter mij staan, nog kwam ik nergens.

Zoek ander werk of schuif het van je af.

Huismuisie, Spectre, Juul75 and 5 others like this.
  10. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Zal het even verduidelijken. X was mijn naaste collega. Er kwam een functie binnen het team vrij, die van coördinator. (net een stapje onder de teamleider) X en ik hadden daar beiden op gesolliciteerd. X is het geworden. (Ik neem mijn verlies en ga door, want ik vind mijn werk leuk.)

Dit terwijl de teamleider tegen mij eerder zei dat X NOOIT coördinator zou worden (toen was de vacature er nog niet), omdat ze niet goed in het team ligt (dominant, manipuleert en walst over iedereen heen) en omdat ze misbruik maakt van het feit dat ze bevriend is met de teamleider.

Vorige week zei ze dat ze dacht dat X het haar persoonlijk kwalijk zou nemen als zij het het niet zou worden in deze functie, maar dat ze moed aan het verzamelen was. Ze sloot af met: ‘Het komt wel goed Rosa.’

Voor de vorm; mijn teamleider is een behoorlijk zwakke persoonlijkheid die een beetje met alle winden meewaait. X staat stevig in haar schoenen en volgens mijn collega’s heeft mijn teamleider X nodig om op te leunen en heeft X de teamleider nodig om hogerop te komen, want het enige wat voor X telt, is X zelf.

11. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Mijn leidinggevende heeft inderdaad ook een leidinggevende, maar die staat vierkant achter haar.

12. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    En HR? Er moet toch ook een vertrouwenspersoon zijn lijkt me?

Rosa Canina likes this.
  13. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    Waarom bespreekt een leidinggevende dit soort zaken met jou over een collega. Heel bijzonder. En waarom zeg jij dan op dat moment niet tegen haar dat zij dit niet met jou kort bespreken? Of heb je dat gedaan? Dan heb ik niks gezegd haha.

Bailey07, Dubbelgeluk and Rosa Canina like this.
  14. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Dat zei een collega ook al. Speel hun toneelspel mee en houd je rug recht. Er is een moment dat je ze kan pakken, maar heb geduld. Maar blijf vooral want wij vinden je geweldig ;)

Ik denk namelijk ook dat het niets uithaalt, behalve dat ik mezelf ermee heb. Maar het voelt zó ONTERECHT!!! (De reden dat ik het niet ben geworden is omdat ik te enthousiast ben en dat dát dan mijn valkuil zou kunnen zijn :rolleyes:)

Shay25 and Vero0504 like this.
  15. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Dat heb ik gedaan en toen gaf ze aan dat ze soms inderdaad te veel zegt. Maar dat bedoel ik dus met de integriteit overschrijden. Zij is overigens geen echte leider. Zij is een medewerker die de kans heeft gekregen leidinggevende te worden.

Misschien is er een vertrouwenspersoon, maar net wat @Cindy1977 zegt; Je schiet er waarschijnlijk toch niets mee op....

Malbec likes this.
  16. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Toch voelt het lekker om het even van me af te schrijven :)

anica, Vero0504 and Neuzeke like this.
  17. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,042
    16,548
    113
    Leuke collega’s zijn jullie allemaal van elkaar.

iMum, NiekeKris, Whysteria and 5 others like this.
  18. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Het klinkt vooral heel jaloers allemaal. Ik zie ook niet direct iets wat de integriteit schaadt. Behalve dat jullie allemaal roddelen blijkbaar...

Laat het los en doe gewoon je werk.

Juul75, Claprose, merah and 1 other person like this.
  19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,672
    18,746
    113
    Female
    Dit.

20. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410