Beste Heidi Akkers, ik heb een zoon van 8,5 maand. hij heeft tot 4 maanden volledig bv gehad en goed gegroeid. met 4 maanden begonnen met fruit en groente hapjes. met 6 maanden bleek dat hij niet meer goed groeide. kreeg advies te beginnen met kunstvoeding friso pep. omdat hij koemelk allergie had. maar fles weigerde hij en nu nog steeds. ik heb toen met de lepel tot 20 cc kunnen geven en ook vaak aangedikt met bambix of wel 60cc als papje. het probleem is dat ik nu bijna geen bv meer heb. omdat hij heel onregelmatig dronk aan de borst (door tandjes, oorpijn, verkoudheid, herrie peuter). wegens onregelmatig drinken heb ik 3 maanden dagelijks gekolfd, maar zo'n 2 keer per dag (vaker haalde ik niet). hij weegt nu maar 8 kg. ik wil stoppen met bv, maar weet niet hoe? want baby wil drinken alleen maar uit de borst. kreeg advies van de kinderarts te stoppen met bv en de fles aanbieden tot dat hij het pakt. ik ben erg emotioneel ik kan hem niet laten verhongeren!ik ben nu gestopt met kolven met de hoop dat door te weinig melk de baby borst minder interessant vindt en misschien aan de fles wil. overdag kan ik het redden door papjes en melk met de lepel en beker, maar s'avonds en s'nachts gaat niet lukken. heb ook geprobeerd overdag goed eten te geven zodat hij s'nachts niet komt, maar lukt niet altijd. hopelijk kunt u mij wat tips geven. Dus hoe zorg ik ervoor dat de baby went zonder bv? En hoe krijg ik hem aan de fles? En hoe zorg ik ervoor dat hij aankomt? Alvast bedankt mvg, mandi
Hallo Mandi, Wat een zorg moet je voelen. Ik zou heel graag van je horen wat je het liefst wil nu: borstvoeding blijven geven of borstvoeding afbouwen. Ik ben erg benieuwd naar hoe je kindje groeit en groeide. Hoe bleef groei achter met 6 mnd of was dit een normale afbuiging in de grote groei die het kindje in het begin doormaakte. Ik vind het persoonlijk een slecht plan om je kindje de borst te ontzeggen in de verwachting dat hij dan maar de fles zal accepteren. Komt dat groei ten goede? Ik denk dat je het best een lactatiekundige in de buurt kunt benaderen. Zij kan met je kijken waar het probleem zit en of je kindje echt te weinig groeit/groeide. Daarnaast zijn er gewoon kindjes die een eigen lijn volgen in groei. Dit kan samen hangen met allergie of overgevoeligheid: deze kindjes weten instinctief vaak heel goed wat ze wel en niet verdragen. Ik hoop dat iemand met je mee kan kijken en je kan begeleiden. kijk op borstvoeding.com of nvl.borstvoeding.nl voor lactatiekundigen bij jou in de buurt. Bedenk ook dat periode tussen 6-9 maanden oefenen en kennismaken is met hapjes als fruit en groenten. Gun je kindje die tijd! Veel succes!