Dag dames, om het even kort te houden ben ik mijn bv van overdags aan het afbouwen. de eerste vroege voeding en laatste late voeding en 's nachts (als hij al komt) laat ik erin. maar nu heb ik richtlijnen gelezen op borstvoeding.com dat je per voeding een week uit moet trekken om te gaan vervangen door kv. ivm stuwing en borstonstekingen enz.. nou heb ik al 1 voeding vervangen en dat ging zonder moeite, had niet eens stuwing. daar heb ik 5 dagen over gedaan. en sinds gister ben ik de 2e aan het vervangen. en daarbij heb ik ook al geen stuwing! het gaat me wel heel makkelijk af. wat ik heel fijn vind, werken met stuwing is niet concentratieverhogend maar is dit een teken dat mijn melk aan het teruglopen is? aangezien ik geen stuwing krijg bij het afbouwen.. bij wie ging het afbouwen ook zo simpel? bij wie juist niet. ik ben erg benieuwd naar ervaringen.. Gr. Terra
Hopelijk kan je productie het aan om die voedingen te blijven houden. Dat lukt niet altijd als je nog zo kort voedt. duim voor je! Denk trouwens dat je hier weinig reacties zal krijgen omdat de meeste hier nog volledig bv geven.
Ik heb twee keer afgebouwd in een hele korte tijd omdat de situatie er nu eenmaal naar was. Ik heb totaal geen problemen ondervonden, maar moet er wel bij vermelden dat ik beide keren al langere tijd aan het voeden was.
ik denk dat er zat moeders zijn die al eens bv afgebouwd hebben. en het gaat nou eenmaal over bv dus een ander topic gebruiken voor dit onderwerp is vrij zinloos. het is toch geen taboe om het erover te hebben?
Nou, nou niet zo aangebrand. Je zocht ervaringen, dus ik denk dat je op 'voeding' meer reacties zal krijgen. Afbouwen is zeker geen taboe hoor. Tenminste, niet voor mij.
sorry, ik word helemaal gestoord van mensen in mijn omgeving die me haast zitten te dwingen tot bv geven. terwijl we in nederland zo'n mooi alternatief hebben op de bv.
Ja, maar dat is toch een hele andere discussie? Zie de relatie tot wat ik zeg niet echt. Tenzij je denkt dat ik tussen de regels door iets wil zeggen (wat ik niet doe hoor ). Ik vind elke druppel bv meegenomen, dus mijn zegen heb je! En toen ik afbouwde heb ik ook geen enkele stuwing gevoeld. Nou was ik toen al 10 weken zwanger en zat sinds een maand nog maar op 1 voeding. De zwangerschapshormonen hielpen hier dus ook een handje.
ja alles wat ik lees draait wat door tussen de oren. zit mezelf gek te maken omdat mijn omgeving vind dat ik betere redenen moet hebben voor het afbouwen. die ene voeding bleef je die goed houden? met genoeg melk? las idd dat de kans bestaat dat de rest van je melk ook terugloopt. maar dat zal ik vanzelf merken.
Lastig die kritiek, het is ook nooit goed he? Ik heb ook wel het een en ander gehoord dat ik te lang voedde. Ik heb die ene voeding maar een maand gedaan (ochtend). Maar mijn zoon gaf ik na de borst altijd nog een broodje met wat gewone melk. Dat dronk hij de ene keer wel en de andere keer niet. Volgens mij kwam er toen maar heel weinig uit nog, want hij bleef ellenlang zuigen. Kijk, mijn situatie was wel anders natuurlijk ik ben met 15 maanden naar 2 voedingen gegaan, met 16 maanden naar 1 en een maand later helemaal gestopt. Daarnaast was ik zwanger waardoor e.e.a. ook vaak erg terugloopt. In jouw geval kan het heel goed dat de bv sneller gaat teruglopen. Je lijf is er nog niet zo lang mee bezig en de kans bestaat dat je nog te kort voedt om 3 voedingen te kunnen blijven geven. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die vanaf 4 maanden wel de combi fv/bv volhouden waarvan de borstvoedingen een volwaardige voeding blijven (in de zin van voldoende ml's) zonder een flesje fv na te geven omdat hun kindje niet verzadigd is. Wist je dat als je minder bv geeft dat de melk wel geconcetreerder wordt qua antistoffen? Je boet er dan helemaal niet zoveel op in zelfs. Een fijn idee misschien? Kan je de mensen in je omgeving die kritiek hebben op je afbouwen mee om de oren slaan.
oh kijk is aan dat is dan weer fijn om te horen! ik ben erg benieuwd hoe het zal verlopen. en mocht het teruglopen... tja... so be it.
@Terra: wat fijn dat je geen stuwing hebt meid, dat kan soms best pijnlijk zijn! En dat het je zo gemakkelijk afgaat is alleen maar goed toch? Bv geven is iets moois, intiems met je kindje, maar als t om welke reden dan ook niet kan, word afgebouwd is t niet anders helaas. Ik zou niet weten wanneer je melkproductie terugloopt, ik ben namelijk zelf al een hele tijd gestopt met bv (behalve nog geven voor plezier om samen even een momentje te hebben, maar helaas hapt ie ff en dan klaar vanwege t niet genoeg productie hebben) Maar als je niet geheel op de kv bent overgestapt en je geeft nog gedeeltelijk bv dan loopt t vast niet (zo snel) terug! Succes meid, hopelijk blijft t zo goed gaan! Jij moet doen waar jij je prettig bij voelt en jjij kent je eigen lichaam en je kindje t beste. Wat iedereen ook zegt over dat bv beter is, je beter niet kan afbouwen etc (bedoel t algemeen dames) laat dat als tips en ervaringen over je heen komen en uiteindelijk doe je wat jij wilt doen! Goodluck
Hier bij de 1e had ik ook geen last van het afbouwen, helemaal geen stuwing enzo. Heb toen 8 maanden BV gegeven en door omstandigheden alle voedingen binnen 2 weken afgebouwd.