Hallo allemaal, Zijn er ook meer mensen van jullie die ervaring hebben met een puf? Mijn dochter is nu bijna 8 maand en heeft al een paar weken last van heel erg rochelen, hoesten etc. Nu heeft ze 2 x een antibiotica kuur gehad, maar dit helpt niet, nu ben ik vandaag weer bij de huisarts geweest en ze krijg nu een soort van puf.. wat ik smorgens en savonds moet doen, dit gaat door middel van een kapje wat ze op d'r mond krijg en ik moet op die puf drukken en het is de bedoeling dat ze dat spul dan in ademt. En tevens krijg ik nog een andere die ik de hele dag door mag gebruiken... Ik vind het nog al wat.. ze is nog niet eens 8 maanden.. maar goed, als het hier mee over gaat. De dokter gaf wel aan dat hij denkt dat ze overgevoelig is, en waarschijnlijk een soort van beginnende asma heeft. Zijn er meer mensen die dit kennen? Alle tips zijn welkom! Groetjes
Hoi, Djaydee kreeg ook haar eerste pufjes op haar verjaardag, ze was al drie maanden verkouden en ik dacht dat ze astma had want ze ademde net zo eng als mijn nichtje die het benauwd krijgt met haar astma aanval. Nu bleek ze een luchtweginfectie te hebben en kreeg ze een bruine en een blauwe puf, die moesten we geven ook door middel van zo'n kapje. In het begin was het een drama, want ze wilde het kapje niet op haar mond, maar het spul werkte wel uitstekend. Na 2 weken ging het een stuk beter, en mocht ze van de puf af. De dochter van mijn zus heeft lang gepufd, vanaf twee jaar en is ze 12 en is af van de puf, en is astmavrij voorlopig. Ik wens je veel sterkte met je kleine meid, het is niet leuk dat ze wat hebben, maar als die puf helpt en ze is het eenmaal gewent dan maakt het allemaal niet uit. Groetjes Monique76
Daan was een half jaar en al aan de puf helaas. Ik vond het ook heel wat maar het hielp wel heel goed.
Manisha zat vanaf 6 week oud al aan de pufjes... Ze is nu van het dikke jaar wat ze er is al wel 9 maand ziek geweest... Altijd benauwd en verkouden... Vandaag toevallig weer met spoed naar het ziekenhuis geweest want ze was weer erg beauwd... Ze heeft er nu een drankje bij dat slijm in haar longetjes moet oplossen en ze heeft een neusspray gekregen... In januari krijgt ze haar neusamandelen eruit en dat moet het volzitten en benauwdheid wat vergemakkelijken... Als dat niet helpt gaan ze eindelijk verdere onderzoek doen... Ik moet haar soms wel 6x per dag het pufje geven op advies van de dokter... Ik ben het daar helemaal niet mee eens maar ja wat moet je dan..? Ik hoop dat ze er heeeel erg snel overheen groeit want ze zeggen hoeveel te jonger dat ze het krijgen hoeveel te meer kans dat ze er overheen groeien... Groetjes Bianca
Marije heeft ook pufjes sinds 8,5 mnd. Ze mag er 4 op een dag. heel vervelend voor haar, maar het helpt. In het begin stribbelde ze super erg tegen, nu ook nog wel, maar stukken minder erg. Misschien heeft ze toch door dat het helpt. Maar als ze geen last heeft krijgt ze geen pufjes hoor. hopelijk groeit ze eroverheen, dat doen de meeste kleintjes, zijn ze er binnen 2 jaar overhen gegroeid. En de stempel astma, geven ze pas met een jaar of 6. Bij ons zit het wel in de familie, dus hopen dat ze er overheen groeit. Veel succes
waarom is het erg om pufjes te geven? Lars kreeg het vanaf 6 maanden en Niels nu ook. Ze knappen er zienderogen mee op, eten en slapen weer normaal. Ik ben blij dat het bestaat en ach dat tegenstribbelen was hier 1 week en daarna niet meer.
Er is mij verteld dat de longen er wijder van worden en daarom meer lucht krijgen... De longetjes kunnen daarom lui worden en vatbaarder voor virussen... En ten tweede het is niet goed voor het hartje als ze teveel krijgen vandaar er ook een maximale dosis aan verbonden zit...
@ bianca, tuurlijk is het bij sommige duidelijk vast te stellen. Bijv. bij het zoontje van je vriendin. Maar bij de kindjes die nu af en toe een pufje nodig hebben is het niet direct astma. Ieder kind is verschillend. mijn man heeft astma,maar hoeft ongeveer maar 3/4 x per jaar gebruik te maken van zijn medicijnen. Mijn schoonmoeder dagelijks. Er is zo veel verschil in maatte. Dus bij iemand die er erg veel last van heeft kan je makkelijker vaststellen op astma. En hopelijk groeien er veel kindjes binnen hun 2e levenjaar er overheen. Heb stukje tekst gevonden hierover, misschine voor jullie ook intressant: http://demo.openrepository.com/rivm/bit ... 401002.pdf
Mijn zoontje van bijna 7 maanden krijgt nu, denk ik, al bijna 3 maanden pufjes. En ik word er gek van.... Hij heeft inmiddels twee verschillende en moet ze beide 4 keer per dag. Dus in totaal krijgt hij er 8 per dag. En hij vindt het nog steeds vreselijk. Raakt helemaal in paniek. En het ergste is nog wel dat het absoluut niet helpt..... Nu moet ik op oudjaarsdag weer terug komen en ben erg benieuwd wat ze dan gaan doen als het dan nog niet verbeterd is. Ik word er namelijk zo langzamerhand stapelgek van..... xxx Linda
Weten jullie ook hoe dit zit: Je doet dus dat kapje voor de mond, dan spray je.. en staat er dat je het ca 15 seconden moet laten zitten, maar mijn dochter raakt helemaal in paniek en slaat het ding weg, maar als ik 't tegen haar mond hou, dan ademt ze toch als nog wel dat spul in? ook al begint ze te huilen bijv. Vind het wel erg zielig... maar goed als 't helpt is 't mooi natuurlijk!
Ik ben zelf astmapatient en heb deze stempel vanaf mijn 4e gekregen. ik moest in mijn jeugd dagelijks meerdere malen puffen, nu nog maar een paar keer per jaar. dat kapje moet je 15 seconden er tegenaan houden omdat je kindje dan rustig alle medicatie kan inademen zodat er niks verloren gaat. want bij oudere kinderen en volwassenen wordt de puffer direct aan de mond gezet. in periodes dat ik het zo benauwd had dat ik niet noirmaal kon ademhalen kreeg ik ook zo'n plastic ding genaamd volumatic om in een aantal keer ademhalen toch het medicijn binnen te krijgen. dat de longen er lui van worden is niet waar. de blauwe puffer (ik denk dat dit ventolin is) is puur bedoeld om DIRECTE verwijding van de longblaasjes te geven waardoor er accuut verlichting optreed. de bruine puffer (ik denk becotide) is als langzaam werkende beschermer. die geeft niet direct verlichting maar die legt een soort beschermend laagje aan de binnenkant van de longen waardoor de longen op lange termijn minder gevoelig worden voor prikkels. Ik kan zeggen dat ventolin vaak paniek bij me heeft weggehaald en echt super werkt. het enige effect wat ik minder vond was dat je er erg wakker/druk van kan worden. een tip: zodra je kindje de mond kan spoelen, doe dit dan ook. beide medicijnen kunnen misselijkheid/maagzuur veroorzaken doordat er vaak medicatie in de maag terecht komt omdat dit aan de binnenkant van de mond geplakt zit. is niet ernstig maar niet prettig. succes met jullie kindjes. Ik was zelf als de dood dat Dano er ook last van zou krijgen. maar vooralsnog heeft ie nergens last van (afkloppen)