Ik heb bloedgroep AB rhesus positief en geen irregulaire antistoffen en moet in week 26 en 35 gecheckt worden op ferritine, Hb,MCV en glucose. Ik vroeg me af of dit een standaardprocedure is, want andere zwangere vriendinnen hebben dit niet gehad. groetjes, Brigitta
hoi Brigitta, het onderzoek heeft niet te maken met je bloedgroep of rhesusfactor. Normaal wordt bij 30 weken nog eens Hb gecontroleerd, evnetueel in combinatie met MCV en ferritine. Waarschijnlijk is er bij jou een reden om glucose te prikken. Of het was aan de hoge kant de eerste keer, of je hebt overgewicht, of in jouw familie komt suikerziekte voor, of je hebt een eerder kind met een hoog gewicht gekregen. Als er dan toch glucose geprikt wordt nemen we vaak het ijzer mee, en MCV en ferritine ook. Soms doen we dat extra omdat de eerste waarden aan de lage kant waren. Mirjam
Hoi Mirjam, Al mijn waardes waren goed de eerste keer. Allemaal netjes het gemiddelde van wat het moet zijn. De andere redenen die je noemt zijn ook niet van toepassing. Misschien is het wel gewoon standaardprocedure bij hun praktijk. Ik zal het volgende keer wel eens vragen. Ben wel blij dat het dus niets met bloedgroep te maken heeft. Bedankt voor je antwoord! groetjes, Brigitta