Allergiën ?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door NikkiF, 25 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo dames !

Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag kan plaatsen. Ik hoop dat jullie er misschien wat meer over weten .

Ik ben behoorlijk allergisch, vooral voor katten. Mijn zusje heeft twee katten en ik ben vorige week bij haar op bezoek geweest en heb er nu nog steeds last van (verkoudheidsklachten) De katten zijn nog heel jong, dus worden flink geknuffeld. Haren en huidschilvertjes van de kat, waar ik dus allergisch voor ben, zitten dus ook aan hun kleren.

Nou zijn mijn man en ik een beetje bang dat de kleine ook allergisch zal zijn voor katten. Als zij dan thuis de katten hebben geknuffeld en komen dan naar ons en knuffelen de kleine, komt hij / zij dus in aanraking met huidschilvers en haren van de katten, wellicht met alle gevolgen van dien. Daar maken we ons toch wel zorgen over.

Mijn vragen zijn:
    * Wat kunnen we aan dit probleem doen ?
    * Reageren kleine babies meteen fel op stoffen waar ze allergisch voor zijn ?
    * Is het mogelijk om jonge babies vroegtijdig te testen op eventuele allergieën, vooral omdat ik het zo extreem heb voor katten ?

Alvast bedankt !

Groetjes,
    Nikki F

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Nikki,

je kind heeft wel een grotere kans op allergie omdat jullie er last van hebben. Een kleine baby reageert echter nog niet op allergenen. De antistoffen uit de baarmoeder beschermen hem de eerste maanden. Als je minimaal 6 maanden borstvoeding geeft heb je minder kans dat de allergieën tot uiting komen. Dat is dus wel van belang in jullie situatie!
    Je hoeft een baby noig niet te testen, dat kan ook niet, omdat ie beschermende stoffen van jou meekrijgt. Als bezoek goed de handen wast (is altijd belangrijk) is er verder niets aan de hand. Verder is het wel handig om zelf geen huisdieren te hebben en je huis goed schoon te houden.

Mirjam

3. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Mirjam !

Bedankt voor je antwoord.

Ons huis is eigenlijk zo ingericht dat er niet veel allergenen kunnen zijn. We hebben een tegelvloer en boven laminaat, lamellen, en synthetisch dekbed met hoezen (voor de kleine hebben we trouwens geen hoezen . is dat nodig ?) en onze meubels zijn van hout, glas of leer. Alles gelukkig goed schoon te houden. En we hebben inderdaad geen huisdieren.

Ik wil heel graag borstvoeding gaan geven. We hebben er ook een cursus voor gedaan, mede door mijn allergie, om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Ik hoop dat het gaat lukken, maar ga er eigenlijk wel een beetje van uit.

Nogmaals bedankt voor je antwoord !

Groetjes,
    Nikki F

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Nikki,

nee, voor je kind hoef je geen speciale hoezen te kopen. Dat hoeft pas bij bewezen allergie en dan is je kind al een stuk ouder.
    Je huis is inderdaad pico bello. Nu alleen nog 1 ding: niet TE schoon houden hoor, als er helemaal geen allergenen bij het kind komen is het ook wer niet goed (lastig he?). Maar dus geen bleek en chloor enzo gebruiken!

Mirjam

5. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Nee, dat gebruik ik eigenlijk nooit. Gewoon normale poetsspullen. En ik ben geen poets-freek, dus er ligt ook wel eens een stofje hier of daar ! ;)

Groetjes,
    Nikki F

Deel Deze Pagina