Misschien een rare vraag, maar toch. Mijn zoontje (15 mnd) is ziek. Eerst dacht ik buikgriep, maar misschien 'gewone' griep. Hij was zondag avond begonnen met spugen tot maandag middag, sindsdien alleen nog diarree. Hij drinkt redelijk goed, wil niets eten. Hij heeft wat verhoging (max tot nu toe is 38.3) en voelt zich behoorlijk ellendig. Maar oke. Ik denk dan.. 'gewoon' uitzieken en in de gaten houden dat hij wel goed blijft plassen/ niet uitdroogt, in de gaten houden dat zijn koorts niet te hoog wordt, enz Mijn schoonmoeder had mijn man net aan de lijn en was zo ongeveer ontzet dat ik niet met mijn zoontje bij de huisarts was geweest en dat ik zelfs niet eens had gebeld. Nu vond ik dat mijn moeder vroeger echt wel eens vaker langs de huisarts had gemogen in bepaalde situaties dus ik voel me nu een beetje als zo'n moeder neer gezet die veelte lang wacht voordat ze naar de huisarts gaat. Vandaar mijn vraag; Wat kan de huisarts in dit geval voor mijn zoontje betekenen dan? Als er ook maar iets is waardoor mijn zoontje zich beter kan voelen zou ik het natuurlijk gelijk doen, maar ik denk dat het niets toevoegt en dat zolang hij nog goed drinkt en zijn koorts niet te hoog is hij vooral lekker moet slapen en drinken. Wat vinden jullie?
Alles boven de 38 is koorts ( werd mijn op het hart gedrukt door de kinderarts) Een kindje van nee1 jaar mag 3 dagen koorts hebben daarna moeten ze gezien worden
Heeft hij nu nog diarree? Idd goed laten drinken maar geen vruchtendrankjes/appelsap want dit laxeert enorm. Je kunt hem evt ORS toedienen want dit voorkomt uitdrogen. Huisarts kan verder ook niets doen dan aanhoren en adviseren.Als de koorts langer dan 3 dgn aanhoudt of hij wordt zieker dan wel even bellen maar ik zie nu geen alarmsymptomen. Beterschap voor je kindje.
Persoonlijk ga ik met dit ook nog niet langs de HA hoor.. Als hij slechter gaat drinken, hoge koorts krijgt, zieker wordt of de diarree blijft aanhouden deze week dan zou ik hem even na laten kijken.
Zolang hij idd niet uitdroogt, goed bij is (dus niet suf) en de koorts niet te hoog oploopt zal de ha wss niet zoveel (lees zo goed als niets) doen of kunnen doen... Wel geven de meeste huisartsen (niet alle, maar velen wel) dat bij meerdere dagen koorts (geloof een dag of 3 a 4) even bellen om na te laten kijken of er niet iets `interns` is... Want niet alles is zichtbaar aan de buitenkant en niet ieder kindje wordt overal even ziek van... Maar je valt nog binnen de `marge` om het zo dan maar es te noemen.. Je kan iig morgen (bijv) de huisarts(assistente) bellen en uitleggen/vragen wat te doen... Beterschap voor je kleintje!
@Edelweiss; je hebt helemaal gelijk, maar meestal zit hij met meten ook nog net onder de 38, alleen vanmiddag kwam hij er bovenuit. @ Anouk: hij heeft nog wel diarree maar er komt bijna niets uit, hij eet niets. Hij drinkt alleen water en een beetje melk. Water wil hij bijna niet drinken dus ik doe 1 schepje voeding per 90 cc ipv 3 zodat hij toch wat drinkt. Thee wil hij ook niet. Bied het wel steeds aan. @ Manuk; dat dacht ik dus ook Ik vind het echt moeilijk om hem zo te zien, maar als de huisarts niets voor hem kan betekenen neem ik hem liever ook niet mee de kou in. @Mama4life; suf is lastig te bepalen. hij wil de hele dag alleen maar slapen. Vind het wel een goede om morgen de praktijk even te bellen om hun advies te vragen als hij dan nog ziek is. Dank jullie wel voor de reacties in elk geval!
ohw dat is dan schrikken. Moest je kindje ook hoesten? Mijn zoontje niet, dus ik dacht, dan zal het wel niet zoiets zijn. Beterschap voor je kleintje!
Eens. Het klinkt eerder alsof het alweer beter aan het worden is. Niet eten is geen punt, drinken wel!! Gewoon alert zijn en het aankijken. Wordt het erger of is het over 1 a 2 dagen niet beter, dan zeker even bellen voor overleg.
Ik zou ff de assistente bellen voor advies hij is nu met dag 4 bezig en heeft sindsdien niets gegeten.....
Ik ga hiervoor ook niet naar de huisarts. Alleen als ik denk dat er meer aan de hand is of ze een kuurtje nodig hebben, (bijv bij oorontsteking), maar als ik zelf wel weet dat het gewoon een kwestie van uitzieken is, ga ik een ziek kind niet helemaal naar de huisarts slepen...
Wat de anderen al gezegd hebben. Bedenk ook dat je vaak zelf wel voelt of het nodig is om langs de dokter te gaan. Als je twijfelt kan je altijd even bellen met de assistente. En voel je niet rot als je onnodig langs de huisarts bent geweest. Als je een goede arts hebt, ben je weer wat wijzer geworden voor een volgende keer. Ouders met kinderen onder de 2 jaar (van de oudste) komen gewoon vaak langs bij de dokter, dat is niet erg (maak een huisartsenpraktijk van dichtbij mij)