De titel zegt het al... Vandaag heb ik mijn spiraal laten verwijderen. De huisarts zei dat we beter kon wachten tot mijn cyclus weer op gang is met zwanger worden... maar ja... De kans dat het voor mijn eeste menstruatie raak is, is natuurlijk niet heel groot, maar het kan wel. Waarom zou dat zijn? Alleen dat je dan beter kan bepalen hoever je bent ofzo? Ik was namelijk niet echt van plan om dit advies op te volgen.... Iemand een idee? Of ervaringen hoelang het duurde voordat je cyclus weer op gang was? De vorige keer na de pil duurde het maar een week of 5/6 geloof ik..
Nadat ik mijn mirena spiraal heb laten verwijderen duurde het een week of 3, 4 voordat ik mijn eerste menstruatie weer had. Ik menstrueerde niet toen ik mijn spiraaltje had. Zelf heb ik daarna eerst iets meer dan een jaar geen anticonceptie gebruikt voor we begonnen met proberen zwanger te raken.
Wij planden eigenlijk en we hadden condooms liggen voor het geval we erg veel zin hadden op vruchtbare dagen. Nu wist ik al wel van te voren dat ik niet super vruchtbaar zou zijn. Maar we hadden het er wel over gehad dat ik als nog zwanger zou kunnen raken, en dan was het ook zeer welkom geweest. Alleen iets eerder dan de planning was
Maar ja, je bent eigenlijk direct vruchtbaar na het verwijderen van een spiraal heeft de gyn mij vertelt. Las je vraag even verkeerd xD
Twee dagen na het verwijderen kreeg ik een bloeding die 3 dagen geduurd heeft, wat uiteindelijk ook mijn eerste menstruatie was, en vervolgens werd ik na 26 dagen weer netjes ongesteld. Mijn cyclus pakte zich na het verwijderen dus vrij direct weer mooi op. Je bent na het verwijderen dan ook weer direct vruchtbaar.
Dat is ook snel.. Hoe kan het dan met je eisprong? Is die dan zo snel na het verwijderen? Ik bedoel kan dat..?
Ik had mijn eisprong op dag 13, 15 dagen na het verwijderen van mijn spiraaltje, en dat is bevestigd door middel van tempen, dus het kan inderdaad wel. Het is natuurlijk wel zo dat dit per vrouw verschillend kan zijn en bij de een langer duurt dan bij de ander.
@Jairy0811 ik las verkeerd.... ik dacht 3 dagen na het verwijderen van je spiraal haha Ja zal bij iedereen anders zijn inderdaad!
Ik kan niet bedenken waarom dat zou moeten eigenlijk. Je bent direct weer ready to go, zegmaar, dus waarom op je menstruatie wachten? Heeft hij dat niet specifiek gezegd? Ik kreeg direct na het verwijderen een bloeding en na 8 dagen nog een keer. Toen zijn we officieel begonnen met klussen en was het in 1 keer raak.
Hij zei dat de termijn van zwangerschap anders lastig te bepalen was.. Toen ik thuis was dacht ik, ja daar maken ze toch echo's voor.... Ik heb nu wel een beetje kramp. Zoals mentruatiepijn. Maar inderdaad.. we gaan niet wachten hoor.
Wat ik kan bedenken is dat het even duurt voordat je cyclus op gang komt en dus onzekerheid mbt je nod/eisprong. Als je bijv 3 maanden op je menstruatie moet wachten heb je vast in die maanden de onzekerheid: ben ik zwanger of niet? Er zullen mogelijk wat meer zwangerschapstestjes doorheengaan. De vraag is, vind je dat erg, die onzekerheid? Veel plezier met proberen!
Door de mirenaspiraal bouwt jouw baarmoederslijmvlies zich niet of nauwelijks op. Als je nu (vlak na verwijdering mirena) een bevrucht eitje hebt, heeft deze zo snel na verwijdering, een slechtere voedingsbodem om stevig te nestelen. Het baarmoederslijmvlies is niet binnen enkele dagen weer op volle sterkte. Je hebt dan eerder kans op bijvoorbeeld een (vroege) miskraam. Behalve dat dat een nare ervaring is, kan een miskraam jouw cyclus ook weer wat in de war schoppen. Uiteraard kan het ook gewoon goed gaan! Maar ik ga nooit meer direct na verwijdering mirena proberen zwanger te worden. Eerst één menstruatie en normale opbouw van het baarmoederslijmvlies voordat ik begin.
Mijn cyclus was na mirena overigens direct terug! Meteen zwanger (zonder dat ik bloedverlies had gehad), wat een mk werd.