Bij mijn zoontej op het kdv is er de 5e + 6e ziekte geconstateerd (zoals op veel plekken momenteel!)! De 6e ziekte is niet gevaarlijk, maar de 5e ziekte des te meer als je zwanger bent! Je kan een miskraam krijgen als je zelf besmet raakt met het virus, voordat je 20 weken zwanger bent. Nu ben ik dus bijna 5 weken zwanger en ik ben toch wel erg angstig nu! Als je de ziekte al eens gehad hebt, dan ben je imuum en je ongeboren kindje is dan ook beschermd.... Ik heb zelf bloed laten prikken, om te kijken of ik de 5e ziekte al eens gehad heb en ik krijg volgende week de uitslag hiervan. Vind het zoooo spannend! Wie zit ook in een zelfde soort situatie?! En willen jullie meeduimen dat ik de 5e ziekte al eens gehad heb en dus imuum ben!? xxx marsab
Oh, dat is inderdaad stressen! Toen ik een paar weken zwanger was, was ik op een feestje met een kind dat onder de vlekken zat, maar waarvan ze geen idee hadden wat het was. Ik ben maar aardig uit de buurt gebleven en snel weer vertrokken. Thuis het e.e.a. nagekeken. Mijn dochtertje heeft de vijfde of de zesde ziekte eens gehad (volgens de ha de zesde ziekte, volgens het CB was het de vijfde ziekte ), dus dat was al lekker duidelijk maar niet heus. De zesde ziekte kunnen ze geloof ik geen twee keer krijgen. Waterpokken ook ziets. Ik heb vroeger óf de waterpokken óf de zesde ziekte gehad, het was niet helemaal duidelijk ofzo. Tja, alleen is dat tijdens je zwangerschap wel handig om te weten. Gelukkig zijn zowel mijn dochtertje als ik niet aangestoken door het jongetje, maar ik zat ook wel even te angst. Houd je je zoontje nu thuis (moet maar net kunnen) zolang het heerst of gaat hij nog naar het kdv? Ik duim voor je mee dat je immuun bent!
Nee hij gaat gewoon naar het kdv, ik kan gewoon niet atijd oppas vinden voor die dagen dat ik werk... Ik hoop dat ik me voor niks zorgen maak! Gelukkig is bij jou alles goed gegaan!
als een kindje al vlekken heeft is het NIET meer besmettelijk, dus eigelijk weet je nooit welk kindje de 5e ziekte heeft of niet, op het moment dat de vlekken er juist niet zijn is het besmettelijk, als de vlekken uitbreken al niet meer, dat is het lastige eraan, want dan zou je iedereen moeten vermijden, omdat je het aan niemand kunt zien
Een kennis van mij had een kindje met de 5e ziekte toen ze erachter kwam dat ze zwanger was. Het was even stressen omdat ze natuurlijk al in aanraking was gekomen met haar kind voordat het vlekken kreeg, maar er was niks aan de hand. Ik zou even het onderzoek afwachten, want nu kun je er nog echt niks over zeggen. Balen maar ik hoop dat alles goed is!
ik ben leidster op een kdv waar 4 gevallen van 5e ziekte zijn op dit moment. ben nu verbannen van het werk en zit op andere lokaties nu, flink balen dus!!! ik hoor hopelijk morgen of ik antistoffen heb, maak me af en toe best zorgen al weet ik dat dat geen zin heeft...
ik heb dit ook meegemaakt op mijn werk. de 5e ziekte is niet gigantisch besmettelijk (in die zin dat je direct ook ziek wordt als je ermee in aanraking komt) en meestal loop je als moeder met alleen brengen en halen van je kind niet zo heel veel risico! ik was ook heel erg geschrokken omdat mijn moeder vertelde dat ik het als kind niet heb gehad. na bloedprikken bleek in immuun te zijn en heb ik het waarschijnlijk tijdens mijn werk een keer opgelopen.
hoi dames, ik heb deze situatie ook gehad op mijn werk ( kdv) toen ik ongeveer 10 weken zwanger was. de dokter vond het niet zo nodig om bloed te prikken, wantja iedereen had het wel ongeveer gehad. Na wat aandringen van mij dat ik dit toch erg graag zeker wou weten, liet hij bloed prikken.. wat bleek, had het nog nooit gehad de 5e ziekte! dus werk ik ook verbannen vant werk en moest op andere locatie werken. ook neit echt leuk maar beter dan toch besmet raken! Groetjes!