'Vrouwen kiezen voor ruggenprik om gratis te bevallen' 'Vrouwen kiezen voor ruggenprik om gratis te bevallen' De beroepsvereniging voor verloskundigen KNOV maakt zich grote zorgen over de toenemende vraag om een ruggenprik bij bevallingen. Zwangere vrouwen kiezen vaak bewust voor zo'n prik, omdat ze dan gratis kunnen bevallen. De KNOV (Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen) laat in een artikel in het AD weten dat het verontrust is om deze tendens, omdat een ruggenprik kan leiden tot ernstige complicaties. Volgens KNOV-directeur Jos Becker Hoff moet zo'n prik alleen worden gegeven als het nodig is. Het moet niet zo zijn dat vrouwen ervoor kiezen, omdat ze daardoor geld kunnen besparen, vindt Becker Hoff. Bron: De Telegraaf
Waarom veranderen ze dan niet gewoon het ziekenhuis beleid? Ik snap niet waarom vrouwen hun bevalling zonder medische indicatie gewoon moeten betalen als ze wensen in het ziekenhuis te bevallen. Hier wordt een bevalling (zowel thuis als in het ziekenhuis) door het ziektefonds betaald.
Ach ja wanneer weet je of iemand hem nodig heeft of niet.. Bevallen doet pijn dat hoort erbij.. Ikzelf ben gewoon lekker thuis bevallen zonder prik etc etc... Maar snap best als iemand 24 uur al weeën heeft om medicatie vraagt.. Maar moet wel altijd verschrikkelijk lachen om vrouwen die bij voorbaat al lopen te janken dat ze echt wel een prik
Ik vind het ook maar een erg aparte regeling.. Wil je op eigen verzoek in het zkh bevallen zonder ruggenprik dan mag je volgens mij rond de 200 euro betalen. Wil je op eigen verzoek in het zkh bevallen met ruggenprik dan kost het je niks. Ik denk dat je voor beide een eigen bijdrage moet vaststellen, en dan vind ik dat de zkh bijdrage wel ruim na beneden mag.
ik ben lekker thuis bevallen. ik snap best dat vrouwen bang zijn voor de pijn. maar ik zelf vind het persoonlijk jammmer dat je een ruggeprik vraagt om in het zkh te kunnen bevallen. ze moeten gewoon zorge dat een zkh bevalling gewoon vergoed word.
Bij mij was het 395. Heb die rekening op goed geluk ingestuurd naar verzekering en had toen alleen het eigen risico Die was 'toen' (11 maanden terug) dus nog maar 175 geloof ik. Heb dit toen zelfs van mijn eigen verloskundige gehoord. die vertelde het me vanwege mijn financiele situatie maar vertelde er ook DIRECT bij dat het geen rede moest zijn om ervoor te kiezen. Ik wilde het zelf toch al niet op voorhand, achteraf waren er in die 7 minuten dat ik op het bed heb gelegen ook totaal geen mogelijkheden voor. Didn't even cross my mind..
Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen zonder indicatie en ruggenprik, we hebben geen cent hoeven betalen hoor. Hangt echt van je verzekering af.
ja ,ik heb gejankt en goed. ik heb met 2 centimeter al een ruggeprik gekregen. ik was zo in paniek,omdat ze 9 maanden lang gezegt hebben tegen mij dat noah iets ernstig had. ik was doodsbang dat mijn kereltje dood geboren werd,en dankzij de ruggeprik heb ik me kunnen inhouden geestelijk en natuurlijk ook lichamelijk.
Hangt inderdaad van je verzekering af, de meeste aanvullende verzekeringen vergoeden het wel, heb je alleen basis dan niet. Dus de beroepsvereniging/ziekenhuizen kunnen dit niet ff veranderen, zij bepalen niet wat wel of niet vergoed wordt, alleen constateren en aan de bel trekken (wat ze dus nu gelukkig doen) het is aan de verzekeraars (en politiek die voor een groot deel mede bepaalt wat wel en niet in het basispakket zit) om dit te veranderen.
Ik zie in dit artikel (en ook in andere nieuwsberichten) echt geen enkel onderbouwing van de 'pakkende' titel. Want volgens mij is dat weer het enige waar het hier om gaat: een pakkende titel om zoveel mogelijk mensen te laten lezen dat een ziekenhuisbevalling gratis zou moeten zijn. Ik deel die mening, trouwens; het zou gewoon gratis moeten zijn. Maar de manier waarop ze dit nu onder de aandacht brengen, vind ik stuitend. Er is namelijk nergens enig bewijs te vinden voor dit 'feit'. Om eerlijk te zijn vind ik dit soort berichtgeving nogal stigmatiserend voor vrouwen die met een ruggenprik (zijn) bevallen. Alsof je dat om het geld doet Sorry hoor, maar dat soort uitspraken zijn toch te triest voor woorden? Er zullen heus wel uitzonderingen zijn en een enkeling zal het daarom doen. Maar de meeste moeders nemen heus niet het risico op complicaties voor zichzelf en hun kind omdat ze 'lekker gratis' willen bevallen. Ik ben gelukkig zonder ruggeprik of andere pijnbestrijding in het ziekenhuis bevallen. Wij zijn aanvullend verzekerd, maar ik moest 'gewoon' betalen. Nu heb ik gphet geluk dat wij "rijk" genoeg zijn om die keuze te maken, in het belang van de veiligheid van ons kind. Maa je zult het geld maar niet hebben en daardoor die keuze niet kunnen maken. Dus het moet wat mij betreft gewoon gratis worden. Maar niet op deze manier.
Het hangt inderdaad van je verzekering af...toen Dirk geboren werd ging ik zonder indicatie naar het ziekenhuis, kreeg ruggenprik en waarschijnlijk dankzij die prik ontaardde het uiteindelijk in een sectio. Maar ik kreeg mooi wel een rekening van 5000 gulden die niet vergoed werden.
Hoe weten ze dat vrouwen die prik kiezen om gratis te kunnen bevallen in plaats van omdat ze bang zijn voor de pijn? Echt een beetje sensatiezoeken dit.
Ik had zowiezo al een medische indicatie, omdat ik ingeleid werd, maar anders had ik gewoon de rekening betaald hoor, ik wilde zowiezo niet thuis bevallen.. Na 6 uur lang persweeen wegpuffen werd ik gedwongen tot een ruggeprik want ik wilde pertinent niet.. Maar jeetje wat was dat een verlossing, uiteindelijk kwam ik niet verder dan een luttele 7 cm ontsluiting dus is het alsnog een sectio geworden.. Al met al zou ik als er ooit nog eens een volgende komt wel sneller voor een ruggeprik kiezen, en nee niet omdat ik het dan niet hoef te betalen want die medische indicatie heb ik toch al, maar puur omdat ik die hel geen tweede keer wil mee maken..
ja idd , dat vraag ik me ook af..... Tuurlijk zou het kunnen (en ik zou het me ook heel goed kunnen voorstellen trouwens!! Ik zelf wilde perse in het ziekenhuis bevallen...(maar had al indicatie, dus voor mij was het al gratis ) Voor mij nooit weer een ruggenprik! Het werkte totaal niet en ik voelde het begin van de snee van de sectio. Was enorm in paniek en werd gelijk onder narcose gebracht. Voor de volgende (die ook met ks ter wereld wordt gebracht op advies van de gyn) wil ik gelijk onder algehele narcose. En ik moet zeggen het kan me niks schelen als ik daar voor moet betalen , als ik maar geen ruggenprik weer krijg.
Ik wist niet eens dat je met ruggenprik gratis kon bevallen en met mij vele andere denk ik. Ik moest of in het kraamhotel bevallen of in het ziekenhuis dit omdat ik 2 hoog woon zonder lift en dan mogen de ambulance broeders je niet "tillen". Ik had gekozen voor het kraamhotel. Alleen werd ik medisch door zwangerschapsvergiftiging.
Typisch Telegraaf artikel: pakkende kop, weinig inhoud. Ik geloof er niets van dat vrouwen kiezen voor een ruggeprik vanwege de financien. Dat doe je vanwege de pijn of uitputting (even los van een ks). Ik zie nergens op welke onderzoeken of cijfers dit is gebaseerd. Onzinnig artikel als je het mij vraagt. denk dat ze nog een kolom te vullen hadden.