Ik ben momenteel ruim 23 weken zwanger en heb bloedarmoede, mijn waarde was vorige week 6,2. Nu ben ik sinds drie dagen met ijzertabletten begonnen (ferrofumaraat). Ik heb me de afgelopen zo rot gevoeld, moe, zwak, koud, somber en gewoon geen energie. Ik herken mezelf hier helemaal niet in maar volgens de dokter zijn deze klachten allemaal te verklaren door bloedarmoede. Daarom ben ik blij dat ik er iets voor heb gekregen! Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn, hoe lang duurde het voordat je weer wat opknapte? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb dezelfde waarde in combinatie met een bot d tekort. Ik kreeg van die ferro tabletten maagpijn daar ben mee gestopt. Bij een zwangerschap is de ondergrens 6.6, dus valt mee maar je kan er zeker wel erg last van hebben. Ik probeer via voeding mn ijzer aan te vullen en voor vit d slik ik wel wat. Toen ik wel die ijzerpillen slikte voelde ik wel gauw verachel! Hoop ook voor jou!
Hangt van de termijn af. Eerste trimester is de grens 7.1, rond 20 weken 6.5 en rond 30 weken 6.3. Maar ik weet ook uit ervaring dat die grens wel laag gesteld is. Ik zat op 6.4 met 30 weken tijdens mijn eerste zwangerschap en ik was daar echt lamlendig van. Toen ik wat meer vlees ging eten (at voor die tijd vrijwel vegetarisch) ging het gauw beter. Wat vaak al erg helpt is kijken naar de combinaties van je eten. Bij ijzerrijke producten geen zuivel nemen en juist wel vitamine C. Zuivel (calcium) remt de opname van ijzer en vitamine C helpt hier juist bij. Succes!
Oh zou kunnen hoor ik kreeg voor 6.6 niet meteen er iets voor was toen 9 weken geloof ik. Ik had voor de zw al een ijzertekort en daar kreeg ik wel tabletten voor. Met 25 weken moet ik wel weer prikken om te kijken of het gestegen is. Maar weet idd dat je echt met dese waarden al lamlendig kan voelen. Ik was ook blij met die Ferro tabletten want die hiepen echt jammer dat ik maagpijn kreeg. Kon ik daar ook weer iets voor krijgen maar wilde eerst met voeding omhoog krijgen.
Hier bij beide zwangerschappen zat ik ook bij 6.3 in de buurt. Kreeg extra pillen ed. Bij de 2e ook nog extra foliumzuur zodat ik de ijzer makkelijker op nam. Bij mij werd de waarde ook niet hoger. Bleef gelijk omdanks alle extra medicatie. Had er op zich ook weinig last van behalve met dergelijk weer als nu. Geloof ook niet dat mijn ijzer waarde nu veel hoger is.