bloedarmoede

Discussion in 'Prematuur' started by veronique1985, Jan 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. veronique1985

veronique1985 Actief lid

Sep 29, 2008
    183
    0
    16
    hallo allemaal,
    gister bij de kinderarts geweest alles was goed ze groeit goed.
    gecorrigeerd zit zit haar lengte en gewicht iets boven de -2 lijn gerekend vanaf de geboorte datum zit ze net op de -2,5 lijn.
    maar nu even waarvoor ik dit bericht typ.
    onze dochter heeft bloedarmoede nu moet ze er medicijnen voor nemen en over 6 weken weer bloed prikken.
    het schijnt dat dit vaker voor komt bij prematuurtjes,nou is mijn vraag hebben jullie dit ook gehad zoja hoe ging dat allemaal hoelang moesten ze medicijnen innemen ?? en hielpen ze??? zo nee wat hebben ze toen voor oplossing bedacht.
    groetjes veronique

2. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

ja, hier hetzelfde mijn zoontje heeft een ijzerdrankje moeten slikken.

wat een vervelend gedoe ( mag niet met melk ingenomen worden , geeft ontiegelijke vlekken, echt lekker is het niet) en dat 3 keer per dag

hij heeft het ongeveer een maand of 3 moeten gebruiken, maar goed misschien jouw dochter niet.

het heeft wel geholpen en verdere behandeling was niet nodig

spinnekop

3. veronique1985

veronique1985 Actief lid

Sep 29, 2008
    183
    0
    16
    mmm ik heb haar wel melk na gegeven want ze moet haar mond spoelen en zou niet weten hoe dit anders moet water is biijvoeding zeggen ze en dit mag nog niet voor 6 maanden hoe heb jij dat opgelost???

4. misschienmama

misschienmama Niet meer actief

Onze dochter heeft in het ziekenhuis een bloedtransfusie gehad omdat het ijzer drankje niet hielp en toen ze het ziekenhuis uitwas heeft ze nogmaals bloedarmoede gehad en weer gestart met een ijzer drankje en toen heeft het prima geholpen!

Hier gaf ik het trouwens een half uur voor de voeding, zo was het mij verteld. Verder niet moeten naspoelen want een half uur later kreeg ze de fles.

5. spinnekop

inderdaad tussen de voedingen door en niet naspoelen , zo heb ik het ook gedaan

spinnekop

6. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    Dat komt inderdaad heel erg veel voor bij prematuurtjes. Ook bloedtransfusies zijn heel normaal.

Onze jongens hebben tot 2 maanden na thuiskomst ferrofumaraat (ijzerdrankje) gekregen. Dit gaven we met een klein spuitje in hun mondjes (die kun je gewoon krijgen bij de apotheek). Je mag ijzer niet innemen met een melkproduct (zelf ook niet als je staaltabletten moet slikken), omdat het dan niet goed opgenomen wordt door het lichaam. Een half uur voor de voeding de ferro geven wordt daarom geadviseerd. Naspoelen is niet nodig. Het is heerlijk zoet, dus kindjes vinden het vaak nog lekker ook.

7. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

Mar 30, 2008
    704
    0
    0
    Hier werd gesmuld van de ferrofumaraat, het leek soms zelfs een soort stilhoudertje. Bij ons was dit voldoende, we hebben nog net een bloedtransfusie kunnen ontwijken (als het nodig was geweest had hij er natuurlijk wel een gekregen).

Het nadeel vond ik de harde ontlasting en buikkramp. Dit was goed op te lossen met ongeveer twee maal daags een theelepeltje olijfolie door de melk op advies van de kinderarts oude stempel.

8. veronique1985

veronique1985 Actief lid

Sep 29, 2008
    183
    0
    16
    weten jullie nog welke bloed waarde jullie kindje had?? bij fenna was het 5 en het moet minimaal 6 zijn.

9. spinnekop

nee sorry weet ik niet meer
    hij was in ieder geval niet heel laag

spinnekop

10. sr07

sr07 Actief lid

Jan 13, 2010
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    M'n dochtertje heeft bloedtransfusies gehad en later kreeg ze inderdaad ook dat ijzerdrankje. Met een klein spuitje (van 0,4 of 0,5 ml) in haar mondje gespoten en dat ging inderdaad goed naar binnen. Schijnt een beetje naar chocolade te smaken heb ik gehoord. En inderdaad niet met melk geven, dat verminderd de werking.

groet,

S.

11. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

Feb 4, 2009
    1,493
    0
    0
    noord-holland
    Hey meiden. Onze lexie had een hb van 2,2!!! toen ze geboren werd (35+3) en kreeg twee bloedtransfusies diezelfde nacht. Bij haar geboorte kon je bijna door haar heen kijken zo wit/transparant was ze. Na drie maanden schommelde ze rond de 6, want normaal schijnt te zijn voor baby's omdat ze dan zo hard gegroeid zijn dat het ijzer niet bij kan benen. Vanaf die drie maanden zou het goed moeten gaan. Ze krijgt al sinds ze thuis is ferrofumaraat ook via een spuitje. Een half uur voor het eten, of een uur NA het eten mocht ook. Ze vindt het heerlijk dus ik hoef niet bij te voeden met water ofzo. Wij maken ons stiekem druk als ze het niet meer hoeft haha, want we gebruiken het ook wel eens als een soort 'soother'. (ik kan niet op het nederlandse woord komen, maar ze wordt er rustig van). Nee maar zonder grappen. Ik heb het ijzerdrankje zelf geproefd (ik wil weten wat ze krijgt) en het is heel zoet, maar wel een beetje rare nasmaak dus het verbaast met dat ze het lekker vindt, alhoewel het zoete wel meer blijft hangen. Ze moet het nog zeker een week blijven slikken en dan checken we weer haar HB. Als het dan goed is, mag ze stoppen. Gelukkig hebben we wel ontdekt dat ze zelf weer rode bloedcellen aanmaakt, want ik maakte me erg druk dat ze ze misschien zelf afstootte ofzo.

Share This Page