Hoi meiden! Ik ben eergisteren op controle geweest bij de VK. Alles was prima, alleen was mijn hb-gehalte laag. Voelde al een paar weekjes vreemd, zoals zwart voor mijn ogen en overdag moe zijn en lusteloos. Daar heb ik ijzer-preperaten nu voor gekregen. Maar nu mag je zoveel ijzer tot je toe nemen als je wilt dus in voeding ook. Nu eten we juist veel groente en fruit eet ik sowieso wel. Maar mijn vraag is? Waar zit veel ijzer in? Dan kan ik dat even extra in huis halen om zo snel mogelijk van deze kwaaltje aftekomen. Want het voelt niet prettig als je dizzy in je hoefd bent. Groetjes Anna.
volgens mij bevordert vitamine c de ijzeropname....de een glaasje jus bij een maaltijd... En appelstroop boordevol ijzerrrrrrrr
ik had mijn hb ook te laag kheb daar bruistabletten voor gekregen en als extra nam ik boterhammen met stroop en spinazie
Okey nou stroop lust ik wel, maar jullie zouden wel appelstroop bedoelen. Melk weet ik dat het opname tegen houdt word je duidelijk verteld en jus-orange tegelijk met de ijzerpil innemen werkt heel goed door inderdaad vitamine c. Spinazie zou ik ook weer eens vaker gaan eten dan. Mijn moeder zei dat een biefstukje ook erg goed kan doen. Het is gewoon erg vervelend als je bloedarmoede krijgt. Groetjes Anna.
Floradix helpt ook. Heeft mijn VK aangeraden. Neem dan wel de tabletten en niet het drankje want het is me toch een vies spul!
Goede ijzerleveranciers zijn: vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, tomaten, citrusvruchten, gedroogde vruchten, peulvruchten, tahoe en volkorenproducten. Daarentegen zijn rijst, appels, bananen, peren , spinazie, en noten minder goede bronnen, omdat ze vaak remmende stoffen bevatten die de ijzeropname afremmen. zie http://www.vivera.com/gezondheid_voedingsstof.htm
die van mij is ook zeer laag..... moet nu waarschijnlijk onder medische indicatie gaan bevallen... maar zal de tips ter harte nemen...wie weet kan ik mijn hb nog laten stijgen.... thnx
Ik nam regelmatig een glaasje roosvicee ferro . Na de bevalling heb ik veel roosvicee laxo gedronken. Maakte de stoelgang net iets makkelijker