bloedarmoede

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door aboe, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Hallo!

Vraagje, wie heeft er bloedarmoede tijdens de zwangerschap gehad en hoe is het afgelopen?

Mijn hb is binnen 3 weken van 7,5 naar 5,8 gedaald en de kleine heeft een kleine groeiachterstand. Nu las ik dat een lage hb voor groeiachterstand, mindere ontwikkeling en zelfs vroeggeboorte kan leiden. Vk heeft al geadviseerd om alle rust te pakken die ik nodig heb, maar dat is erg lastig met 2 kindjes en het momenteel (proberen) afstuderen.

2. Momo82

Momo82 Actief lid

13 jun 2012
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap de laatste 10 weken aan de ijzertabletten gezeten, neem aan dat jij die nu ook krijgt?
    Gezonde dochter gekregen met 41.1 weken!
    Succes!

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Idd ijzertabletten pakken of floradix roosvice ferro als aanvulling. Zonder dat krijg je dat niet bijgespijkerd.
    5.8 is nog niet schrikbarend laag dus dat krijg je met voeding en bovenstaande dingen goed omhoog
    Ik zou me dan ook (nog ) geen zorgen maken om de kleine.

Mocht je niks gekregen hebben, ff ha bellen voor een receptje!

4. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ijzertabletten, roosevicee, appelstroop en spinazie kunnen vaak een handje helpen.

5. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    rundvlees volkorenbrood broccoli en sperziebonen bevatten ook veel ijzer. lamsvlees ook dacht ik. Even doorzetten nog, komt vast goed. Lijkt mij ook niet schrikbarend laag, maar ik ben geen arts ;)

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Vergeet ook niet om naast ijzerrijke voedingsmiddelen vitamine C te nemen! Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer goed opgenomen kan worden door het lichaam. Dus naast wat er in bovenstaande reacties al is gezegd, lekker veel citrusvruchten, kiwi's en aardbeien eten en sinaasappelsap drinken :)

7. dido84

dido84 Actief lid

22 nov 2013
    180
    0
    0
    Hai, ik heb het zelf ook, maar ook voor de zwangerschap had ik er al last van. Ik weet niet meer wat mijn ijzergehalte was, maar wat ze al aangaven inderdaad roosvicee ijzertabletten, groene groentes en appelstroop. verder weet ik niet of je een negroide vrouw bent of niet. maar daar liggen de waardes ook anders heb ik begrepen.
    als dat namelijk zo is dan valt je waarde nog mee heb ik begrepen.

en mijn gyneacoloog gaf ook aan dat als het echt laag is dan kunnen ze ook injecties geven. maar denk dat het dan heel uitzonderlijk moet zijn.

8. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik raad je aan om floradix te gaan gebruiken. Dat geeft je ijzergehalte een giga-boost. En geloof me, veel fijner voor je lijf dan ijzertabletten ;)

9. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Ik heb op dit moment ook ijzertekort (4,6)
    Idd, een ijzerkuur. Vitamine c via fruit of sinaasappelsap bevorderd de ijzer opname.
    Geen zuivel nemen bij de maaltijden/ijzertabletten. Dit belemmerd de opname van ijzer.

Verder zit er ook veel ijzer in roggebrood (meer dan in volkoren brood) en evergreen koekjes.

Denk erom dat als je hb weer normaal is, wel doorgaat met extra ijzer inname. Dit om je voorraad aan te vullen. Dit is wat de huisarts mij aanraadt.

10. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    IJzertabletjes. Mijne was 3,8 toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. laatste keer prikken was het 5.
    Ik zit al die tijd al aan ijzertabletten. :( Wel maar 1 per dag en niet de 2 die normaal voorgeschreven worden.

je kunt ook door middel van je eten je ijzerwaarde opkrikken. Zag al mooie voorbeelden voorbij komen.

Oh ons kindje heeft trouwens niks van de mogelijke dingen die je opnoemde. Groeit goed in mijn buik. Is een heel gemiddeld kindje maar met benen ligt ze ver voor. ( lange benen net als papa)
    Vroeggeboorte kan ik helaas niks over zeggen. Ik heb een Cerclage die er ik week 36 uitgaat. Dan kan ze in principe komen. Maar dat is een ander probleem ;)

11. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Mijn heb was ook rond de 4 bij de eerste zwangerschap rond de 27 weken en is nu weer aan het zakken bij deE zwangerschap terwijl ik iedere dag floradix drink, groene groente eet enz enz.. Zal toch weer aan de ijzer tabletten moeten...maar heeft verder geen gevolgen gehad op mijn kindje..

Deel Deze Pagina