Hoi! Even een vraagje. Ik weet sinds vrijdag dat ik weer zw. Diabetes heb. De laatste keer is nu zo'n 5 jaar geleden dus ik weet niet alles meer. Ik heb nog wel een meter dus hou ik zelf nu mijn waardes bij tot ik bij de gyn terecht kan. Even een vraagje, ik prik altijd 2 uur na de maaltijd. Mag ik in die twee uren wel water en/of light drinken nuttigen of kan dat niet? Alvast bedankt iedereen!
Ja dat kan wel gewoon hoor... althans... ik mocht dat 8 jaar geleden wel gewoon. Zeker bij water, daar zit immers "niets" in, heeft niet direct invloed op je suikerspiegel.
Als ik een dagcurve (4-punts) prik bij mijn cliënten dan houden wij altijd aan: nuchter, voor de lunch, voor het avondeten en voor het slapen. Afhankelijk van hoeveel je drinkt kan dit wel invloed hebben op je bloedsuikerwaardes. Heeft iemand een hoge suiker, dan laten wij hen standaard een groot glas water drinken. Ik weet niet wat je verloskundige je hierin heeft aangeraden, maar een waarde twee uur na het eten geeft vaak ook al een prima beeld. Goede waarde ligt tussen 4-8 bij gezonde niet zwangeren. Dacht dat ze bij zwangeren iets andere waardes hanteren, maar ik weet niet precies wat die zijn. Edit: light dranken verhogen de suikers in t bloed ook. Dus die kun je beter laten staan. Water mag wel altijd.
Ik moest zwanger ook 2u na de maaltijd prikken Mocht wel water en thee zonder suiker. Ook wel 1 glas light drinken maar niet teveel.
Water kan inderdaad geen kwaad, maar om het goed in balans te houden en betrouwbare waarden te krijgen kan je het beste niets eten... Ik ben ook na 5 jaar weer zwanger na een zwangerschap met diabetes en ik zit nu op 14 weken. Vorige week al een keer gecheckt, dat ging goed, maar ik weet dat het normaal gesproken tijdens een later termijn naar voren komt.
Ik heb ook (weer) zwangerschapssuiker. Ik moet nuchter prikken. Waarde mag dan niet hoger zijn dan 5.3. En steeds 1 uur ipv 2 uur na de maaltijd, waarde moet dan onder de 7.8 zijn.
Bedankt iedereen voor de reacties. Zoals ik het lees kan je wel wat drinken tussendoor (suikervrij) maar met mate. Dat is in ieder geval een opluchting. Vind het best lastig om 2 uren niet te drinken na elke maaltijd. Dat komt neer op 6 uren op een dag, dan haal ik het niet met voldoende vocht binnen te krijgen. Bedankt!
Ik moet ook een uur na de. Maaltijd prikken. Dan kunnen ze de hoogte punt meten. Na twee uur is dat de suiker al verwerkt is in het lichaam. Ik zou ook een paar dagen een uur na de maaltijd prikken. Ik ben zelf diabeet en inderdaad net wat nouchti zegt nuchter onder de 5,3 en een uur na de maaltijd niet hoger als 7,8
Lastige is dat mijn ziekenhuis de 2 uur hanteert dus zij hebben niks aan de waarden na 1 uur. Bij mij mag de waarde na 2 uur niet boven de 6.7 zijn.
Deze waarden hanteren ze bij mij ook in het ziekenhuis alleen dan na 1,5 uur. Ik zit er na het ontbijt en avond eten altijd boven en dan honger ik mezelf nog de hele dag uit ook.
Oohh ik ken de frustratie en honger. Bij mn dochter had ik dit ook en ik werd er op het laatst hopeloos en verdrietig van. Ik zou dit echt aangeven bij de artsen. Je baby heeft de voedingstoffen nodig en jij net zo goed. Ik zou gaan informeren naar insuline. Die schommelingen in je suiker zijn gevaarlijk voor je kleintje. Sterkte!
Ik heb al geïnformeerd naar insuline en de diëtist zei ook al dat het nodig was, maar de diabetes vpk zegt ga zo maar door. Zie je over 3 weken. Heb ook geen duidelijk beleid over dagcurve prikken gehad en doe het nu maar wanneer ik zin heb (3xper week) Vrijdag de 15e weer naar de gyneacoloog dus we horen het wel weer.
Dat klopt gewoon niet. Ben je ook gekoppeld aan een internist? Dan zou ik hem/haar namelijk even aan zn jas trekken. Je moet nu eenmaal wel fruit en een beetje koolhydraten kunnen eten om gezond te blijven. En honger lijden is al helemaal niet de bedoeling! Laat het er niet bij zitten hoor!
Nee zelfs geen internist want die was op vakantie. Mijn vriend gaat morgen bellen want die vind het niet kunnen en ik ben er ondertussen al helemaal klaar mee en gigantisch sago van het niet eten.
Goed zo! Ik ben er zelfs een beetje boos over. Een zwangere vrouw honger laten lijden terwijl je die voedingsstoffen zo hard nodig hebt nu! En schommelende waardes zijn zo niet goed voor je kindje! Ik zou ook aangeven dat je aan het afvallen bent, dat mag namelijk ook absoluut niet. Misschien luisteren ze dan wat meer.
Geen idee of ik aan het afvallen ben... Maar gewoon de honger maakt me zoon niet gezellig mens inclusief de hormonen
Snap ik helemaal! Hou je gewicht ook even in de gaten dan. Hopelijk luisteren ze morgen naar je vriend!
Mijn mond valt er van open! Hoe ze jullie behandelen. Controle is zo belangrijk voor jullie. Krijg je nu ook meer echo's? Misschien rare vraag mogen wij een paar waardes zien wat je hebt geprikt? Je moet gewoon kunnen eten en bijv frisdrank chocola bijv laten staan maar dat weet je allemaal wel. Ik herken je frustratie wel een beetje ik ben ook een beetje aan mijn lot overlaten.
Ik zit na mijn ontbijt rond de 7.8 en na het avondeten 8.5 De lunch meestal 7.2 Tussen door durf ik weinig te eten want heb 1xvoor de lunch 7.8 al een keer geprikt. De waardes vallen gelukkig wel mee, maar alsnog. Maar dit was toen ik 24 weken zwanger was. Geen idee wat ze nu zijn. Ze zeggen na mate je zwangerschap vorderd dat de waardes hoger worden. Krijg wel extra groei echo's bij 28 weken de eerste dus nog een weekje wachten.
Dat valt gelukkig wel mee. Gelukkig krijg je straks ook extra groei echo's. Ik snap je frustratie mijn gynaecoloog zegt zwanger en diabetes is een top sport nou dat is het letterlijk! Ik mag ook niks eten qua zoetigheid( dat at ik anders ook nooit) maar dat valt soms heeeel zwaar met de hor(de)monen! Nu heb ik een terug val van hoge bloedsuikers die niet naar beneden gaan en dan ga ik ook niets eten. Toevallig eet ik nu meer sla, ei, augurk, kipfilet en sla saus daar zit heel weinig in! Maat eet je wel gewoon brood en warme maaltijd?