Zwangerschapsvergiftiging; wanneer zorgen maken/ bellen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Cookies, 13 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cookies

Cookies Actief lid

18 jun 2016
    482
    224
    43
    ik vroeg me af vanaf wanneer je jezelf zorgen moet maken? Is dat als de klachten een paar dagen aanhouden of Is er acuut risico?

Ik heb op het moment aardig last van vermoeidheid, zwaar gevoel in mijn buik, misselijk en een beetje hoge rugpijn (ter hoogte van bh sluiting). Nu zijn dat geen gekke klachten als je 28 weken zwanger bent, heel de dag den peuter aan/om/op je lijf hebt hangen en ML al 4,5 offshore zit en ik dus in Mn eentje een huishouden probeer te runnen. Het zijn geen klachten waar ik al dagen last van heb hoor, maar mijn hormonen worden op het moment even de baas over me.

Afgelopen vrijdag ben ik nog op controle geweest bij de vk en was mijn bloeddruk hartstikke netjes (115/80), krijg wel een bloedsuikertest omdat ons kereltje wat fanatiek groeit. Bij de vorige zwangerschap heb ik pas in de kraamweek een verhoogde bloeddruk gehad, die over was na 2 weken medicatie.

Wie kan mijn hormonen weer even terug in hun hok sturen ? :roflmao:

Het is met name de angst dat ik ‘alleen’ ben, en mocht er iets met me zijn er niet direct iemand bij me is.

Edit; ik ben ook bekend met paniek aanvallen, bedenk me net dat dat ook zomaar eens aan de gang kan zijn. Des al niet te min zou ik graag weten hoe lang de klachten moeten aanhouden alvorens ik aan de bel moet trekken :)

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als het je onzeker maakt moet je gewoon aan de bel trekken. Liever voor niks dan te laat, en ze kijken je urine in 1 minuut na. Bloeddruk ook zo gepiept.

3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Als je denkt dat je zwangerschapsvergiftiging heb moet je gelijk bellen.

Ik kreeg vanwege mijn bloeddruk het advies om altijd gelijk te bellen bij evt klachten ivm mijn bloeddruk.

4. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Je klachten kunnen, buiten door de zwangerschap zelf, ook door zw. diabetes komen. Als je het niet vertrouwt of onzeker wordt, moet je gewoon bellen. Liever 10 keer teveel dan 1 keer te weinig.

5. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik denk niet dat je klachten door zwangerschapsvergiftiging komen, maar zoals hierboven ook gezegd, gewoon bellen! Al kan de vk je maar even telefonisch gerust stellen, dat zou misschien wel al schelen. Bij mij werd er uitdrukkelijk gezegd dat als je je ergens zorgen om maakt, je gewoon moet bellen. Dan kunnen zij wel inschatten of je even langs moet komen of niet.

Doe rustig aan!

6. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Gewoon voor een extra controle vragen. Ik ben morgen 28 weken en heb nu al last van voorweeen. En ook klachten waarvan ik dacht dat t op zwangerschapsvergiftiging kon duiden. Pijn bovenbuik, bovenrug, wazig zien, tintelende vingers, vaak zwart voor mn ogen. Ik zit thuis met drie kids en een man die 16/18 u per dag werkt de afgelopen twee maanden dus eigenlijk alleen thuis komt om te slapen haha. Weet dus hoe t is om alles alleen te moeten doen en dat is super zwaar. Dan kan zo een extra controle je echt gerust stellen. Ik ben zaterdag en gister nig geweest en nu gerust gesteld en weet dat t door vermoeidheid en overbelasting komt. Sterkte .

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Nou sowieso niet afwachten met zulke klachten, maar bellen voor overleg met de vk en daarbij mag je ook best aangeven dat jij denkt dat er prima andere redenen voor zijn om je zo te voelen.
    Dan is t aan hun wat te doen: een extra bloeddrukmeting is zo gebeurd en urine is idd ook zo nagekeken.
    Je hoeft namelijk ook niet altijd alle symptomen te hebben die erbij horen...

Dat dit klachten van zws diabetes kunnen zijn hoor/lees ik trouwens voor t eerst. Wel in het volgende verband, maar niet als symptomen van puur suiker (ik heb nu zws diabetes overigens): als er sprake is van zws diabetes heb je wel een verhoogde kans op een hoge bloeddruk en daarmee meer kans op zws vergiftiging.

8. siepel

siepel Actief lid

15 jun 2010
    417
    206
    43
    Ik zou even bellen. Bloeddruk kunnen ze zo meten en evt urine testen op eiwitten. Al is het maar om je gerust te stellen. En daar zullen ze vast niet moeilijk over doen, want PE kan heel snel gaan, dus dat is niet iets om af te wachten.

9. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Sowieso de misselijkheid en de vermoeidheid zijn klachten die voor kunnen komen door zw. Diabetes. Heb het helaas ook (weer). En sinds mijn suiker vervelend doet geef ik weer over. De rugpijn en zwaar gevoel in buik zijn wel hele typische klachten van zwangerschap. Met 28 weken heb je natuurlijk wat extra gewicht mee te dragen.

10. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.005
    2.371
    113
    Ik had geen klachten, behalve dan dat ik een opgeblazen olifant leek. Bijnormale controle was bloeddruk verhoogd. Paar uur later terugkomen. Nog steeds verhoogd en een heel klein beetje eiwitten. Voor zekerheid doorgestuurd naar ziekenhuis (35.6 week) Daar ben ik pas na de bevalling weer uitgekomen. Een dag na de opname kreeg ik daar insulten en schudde het ziekenhuis bed tegen de muur, t ging flink mis.
    Dus tja je hoeft geen klachten te hebben en opeens kan T mis zijn. Was dus wel verder zwanger. Een controle van bloedddruk en urine is zo gedaan!

11. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ook rugpijn tussen schouderbladen door t extra gewicht?
    Heb t zelf 1 keer gehad, maar ik ben hypermobiel en toen zat er een rib net ff niet lekker.
    Verder heb ik vooral juist pijn in mn onderrug door die enorme buik ;)
    Wat vervelend trouwens dat je nu weer zo misselijk bent! Ik herken t niet van de suiker, maar nu ben ik (gelukkig!) sowieso niet misselijk geweest ook aan t begin niet...
    Ik reageer wel op de insuline qua darmen.....

Tis ook gewoon lastig soms om te ontdekken waar iets nou precies vandaan komt.
    Maar zeker bij meerdere symptomen die kunnen duiden op te hoge bloeddruk zou ik altijd even bellen met de vk. Ze kunnen t maar beter uitsluiten toch :)

12. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Op dit moment doet mijn hele rug pijn door de zwangerschap. Door de bekkeninstabiliteit span ik spieren aan die vervolgens overbelast raken en daardoor moeten andere spieren weer harder aan de slag.

Super balen he, die diabetes en insuline. Ik herken je klachten van je darmen wel van mijn eerste zwangerschap. Gelukkig was het allemaal over na de bevalling.

Ben het wel helemaal met je eens dat ze sowieso moet bellen hoor! Ik bel liever te vaak dan te weinig.

13. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Nou wij kunnen elkaar wel handje geven he ;)
    Allebei BI én suiker
    Tis voor een goed doel zullen we maar zeggen he.....;)

14. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Haha ja echt een zorgeloze en pijnloze zwangerschap zit er niet in. Maar ben bijna over de helft :roflmao: jij bent ook al aan het aftellen denk ik:D

15. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Haha Jaaaa! Nog een paar weekjes :cool:;) ben er al wel beetje klaar mee, maar tis nog wat vroeg voor m.

Pff hier is ie afgelopen tijd ingedaald....laat ik t zo zeggen o_O dat heb ik gemerkt o_Oo_Oo_O
    Gelukkig ligt ie nu dan helemaal vast en is de pijn weer afgenomen en kan ik gelukkig weer een beetje iets :oops:

16. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Ja snap ik helemaal! Gewoon lekker rustig aan doen en geniet nog eventjes van de bewegingen in je buik. Die miste ik zo na de bevalling!

17. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Die miste ik ook erg na dochter idd :) daar geniet ik zeker van! :)

Deel Deze Pagina