Bloeddonor zijn

Discussion in 'De lounge' started by Hopmarjanneke, Feb 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Was tot een paar jaar terug plasma donor. Beviel me beter dan bloed geven. Dit mag ook vaker dan bloed geven, volgens mij elke 2 of 3 weken. Ik ging altijd elke 4 weken maar helaas heb ik de afgelopen 2 jaar acupunctuur gehad met gesteriliseerde naaldjes en niet met wegwerpnaaldjes. Dan mag je dus 1 jaar niet geven. Helaas pindakaas voor hun, vind het wel jammer maar zij maken de regels, ik niet.

Plasma donor is trouwens minder belastend ten opzichte van bloed donor. Dus als er mensen zijn die beroerd worden van bloed geven adviseer ik om plasma te geven. (Al moet mijn stoel ook bij de 3e ronde in de ligstand omdat ik anders flauw val.) Hou er wel rekening mee dat plasma geven gemiddeld 1 uur duurt (soms iets korter/soms iets langer).

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Ik wil wel, maar mag niet omdat ik zelf een bloedtransfusie heb gehad.

3. Windows

Windows Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    1,860
    0
    0
    Ik ben al vanaf mijn 18e donor,moest wel vaak uitstellen vanwege tattoo's,zwangerschappen(2x)en een aantal operaties.
    Maar momenteel gaat het lekker eigenlijk.

Geven jullie trouwens ook als je menstrueert?Of stel je het dan uit?

4. fafa

fafa Niet meer actief

hoihoi,

hier nog een plasmadonor. Vind dat zelf heel fijn omdat ik niet altijd een even hoog hb-gehalte ("ijzer") heb, en ik zo dus geen rode bloedlichaampjes kwijtraak. En aan volbloed van mijn bloedgroep (A+) was ook niet zoveel behoefte, dus nu kan ik ook vaker mn steentje bijdragen.

5. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Ik heb het nog nooit gedaan, maar dit topic heeft me wel aan het denken gezet. Ik heb O negatief, vrij zeldzaam hoorde ik. Dus misschien ga ik het wel doen.

6. paradijsvogel

paradijsvogel Fanatiek lid

Aug 4, 2008
    1,789
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb al meerdere keren bloed gegeven, maar helaas nu al een tijdje niet ivm tattoo's, 2 miskramen en nu de zwangerschap. Maar na de bevalling is het de bedoeling dat ik weer ga :D
    Ik heb ook o-negatief, dus men is erg blij met me ;)

7. Tania

Tania Fanatiek lid

May 13, 2008
    1,240
    0
    0
    Ik heb er wel is over nagedacht, maar bloedprikken gaat bij mij altijd zo lastig dat ik het toch maar niet doe. Vanmorgen toevallig weer bloedgeprikt en ik ben drie keer geprik voor 2 mini buisjes bloed.

8. sunnyday

sunnyday Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    1,449
    0
    0
    Ik heb een bloedtransfusie gehad en dan mag je ook niet meer geven :(

9. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Hier het zelfde, ik heb zelf bloed gegeven maar na mijn eigen bloedtransfusie was het helaas over en mag het niet meer :(

10. bouchere

bouchere Niet meer actief

Ik ben plasma ferese donor,al jaren.
    Dit nadat het mij vanuit de bloedbank gevraagd werd,
    of ik dat niet wilde in plaats van bloeddonor.
    En nu ga ik al jaren trouw om de 4 tot 6 weken naaar de bloedbank.
    (behalve in de tijd van mijn zwangerschap dan)

groetjes
    diana

11. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik zou wel willen maar mag niet ivm medicatie.

12. Beate

Beate Fanatiek lid

Apr 13, 2007
    2,202
    0
    0
    Ik wilde me aanmelden als bloeddonor, maar ik mocht niet doneren omdat ik een relatie had met een Afrikaanse man ;) Vond het zo'n stomme reden dat ik er meteen helemaal klaar mee was.

13. Noushka

Noushka Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    1,601
    12
    38
    overijssel
    Ik wist helemaal niet dat als je een bloedtransfusie hebt gehad, dat je dan niet meer mag doneren. Ik heb na de bevalling bloed gekregen dus dacht, ik wil het ook wel terug doen voor iemand anders, maar dat gaat dus niet :).

14. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik ben ook getrouwd met een Afrikaanse man!
    Wat onzettend vreemd dat je dan geen bloed mag geven!
    Mijn man heeft helemaal geen rare ziekte's ofzo, waarom worden mensen met een Afrikaanse partner uitgesloten?

Had sowieso niet mogen geven...heb gisteren net weer permanente make up gezet.

15. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

is dat niet ivm hepatitis? lijkt me niet dat dat om een racistische reden is in ieder geval.

16. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb geen hepatitis, en mijn man ook niet.
    Lees net wel iets over dat homo's ook uitgesloten worden, ivm een verhoogd risico op hiv.
    Denk dat dit dan ook geld voor Afrikaanse mannen.
    Maar neem aan dat ze al het bloed toch testen voordat ze het toedienen.

17. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ja dat mag ik toch ook hopen :(

18. Beate

Beate Fanatiek lid

Apr 13, 2007
    2,202
    0
    0
    Heeft idd met hiv te maken. Ze vinden het risico te hoog dat je hiv hebt als je een Afrikaanse partner hebt, net als wanneer je homo bent. Ik heb toen ook gezegd dat wij allebei getest waren op hiv, maar dat maakte niet uit.Het mocht gewoon niet. Tot 5 jaar na je laatste sexuele contact met een Afrikaan.

19. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Het spijt me zeer...maar ik vind dat echt belachelijk!

20. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Mijn man woont overigens vanaf zijn 9de in Nederland...dus heeft in Afrika zelf nooit sexueel contact gehad.

Share This Page