Ik had even een vraag.. Als je een pretecho laat maken, mag je er dan ook voor kiezen om alleen naar de baby te kijken?zonder dat je op of aanmerkingen krijgt of er iets bij de baby niet goed is? Ik wil heel graag zo'n echo, maar ben bang dat ze zeggen als ze iets aan de baby zien. Ik weet dat het met de 20 weken echo wel zo gaat, die heb ik dan ook niet laten doen. Je hoort zo vaak dat er iets niet goed is, en dat de baby achteraf kerngezond is! Daarom wil ik niks weten om zo mijn zwangerschap niet te laten verpesten, en ik er nog lekker van mag genieten. liefs
nee hoor dat ben je zeker niet verplicht vertel het erbij,dat je niet wil dat ze medisch kijken,maar dat je puur naar de kleine wilt kijken veel plezier trouwens met je pretecho
Ik heb bij me 2e een pretecho laten doen...Enne ze vroegen eerst aan mij of ik dat allemaal wou weten en ik zei nee...Dus dat hebben ze niet gedaan! Ik heb bij deze zwchap ook geen nekplooimeting laten doen, maar wel 20 weken echo omdat me man dat wel wou...
geen flauw idee hoe zo'n pretecho in zijn werk gaat, maar ik wilde gewoon even zeggen dat ik het leuk vind om weer eens te lezen over iemand die ook de 20-weken echo niet gedaan heeft. Heb ik ook niet gedaan (2x niet) maar ik word door iedereen zo gek aangekeken daarom
ja, ik hoor daar ook weleens en reactie over, maar ik heb er bewust voor gekozen het niet te doen.Ik weet zeker dat deze echo vaak wordt gedaan om te kijken of er wat aan de baby mankeert. Blijkt dat er iets mis mee is, kan het dan nog weggehaald worden. Niet iedereen doet het vanuit dit oogpunt, dat weet ik wel.. Maar voor velen is dit de reden voor deze echo. Mijn man zei:als er nu wat mis mee is, kun je je er wel beter op voorbereiden, maar ik zei, nee want dan kan ik echt nergens meer van genieten als je bijv weet dat je kind zwaar gehandicapt is.. Maar toch blijft het welkom!Dus ik wil het niet weten.......... liefs
Bij mij werd voor de echo gevraagd of ik het wilde weten als ze iets afwijkends op de echo zou zien. Ik wilde dat wel. We hadden de 20 weken-echo al gehad. Maar stel dat ze iets afwijkends zien, dan kan er verder onderzoek naar gedaan worden en kan er misschien nog ingegrepen worden (en dan bedoel ik natuurlijk niet het afbreken van de zwangerschap ). De echo zelf ging wel heel anders, hoor! Het is voornamelijk voor de leuk kijken, uitgebreid de tijd nemen om alle bewegingen te zien en het koppie. Ze heeft ook wat dingetjes opgemeten, maar ik had het idee dat dat meer was om wat uitleg te geven en zodat je ook ziet hoe dat gaat. Het was helemaal niet te vergelijken met een medische echo. Heel veel plezier!
Huh ik kreeg te horen dat ze bij een pretecho juist niet naar eventuele afwijkingen kijken, maar alleen naar de leuke dingen, dit omdat de meeste die een pretecho uitvoeren, niet gekwalificeerd zijn om medisch te kijken? Maar goed, ik zou het voor de zekerheid even aangeven hoor!
Heb net een pretecho laten doen en die dame zei dat zij VERPLICHT was het te melden als er iets niet goed zou zijn met de baby! Zij zien meteen of de verhoudingen (hoofdje, rompje, beentjes) goed zijn, of de blaas, maag, nieren, hersenen etc. goed zijn aangelegd. Of het hartje goed klopt. Of er een neusbotje aanwezig is en de lip mooi doorloopt, of de ruggengraat goed aangelegd is. De dame die ik had, deed dit gewoon op zaterdagen erbij, zij maakt ook SEO's, dus ziet meteen als er iets niet goed is. Ik heb ook geen combinatietest laten doen, maar wel het SEO. Als er wat zou mankeren aan de baby is het goed dat men op de hoogte is en maatregelen kan nemen als de baby inleiden en eerder halen oid.
Als jij dit persé niet wilt weten, dan zou ik gewoon even voor de zekerheid bellen naar dat echobureau. Als je dan hoort dat het verplicht is, dan kun je altijd nog afzeggen. I.p.v. dat je dat pas hoort als je daar al met je buik bloot ligt bij wijze van spreken.
Meestal vragen ze het of je het wil weten als ze iets zien wat niet goed is. Dat doen ze overigens ook bij de 20 weken echo.
Wij hebben 2 maart een pretecho en er wordt juist bij gezegd dat ze niet medisch gaan kijken omdat een pretecho leuk moet zijn en dat je kan genieten van je baby.
Ze kijken ook niet bewust medisch, maar ze laten je ook graag het kloppende hartje zien en het volle blaasje en neusje en mondje enz, enz. Als ze dan zouden zien dat het niet goed zou zijn, zou ik dat zeker merken aan die persoon! En mij zou het ook wel opvallen als er bijv. een oneffenheid zou zitten in de ruggengraat, ik wil altijd alles weten en zou dan vragen: wat is dat?
Inderdaad. Echoscopisten mogen het NIET melden als zij iets afwijkends zien. Echoscopisten die medisch geschoold zijn MOETEN van tevoren aan jou vragen of je het wilt weten als er iets te zien is. Als jij nee zegt en er is iets te zien, hoe ernstig dan ook, mogen ze het niet melden. Dus deze echoscopiste is fout bezig.
Maar ik zei: JA! Dus was ze niet fout bezig! Ik was erg blij met deze kundige vriendelijke dame en ben erg blij dat ik naast het pret-effect heb mogen zien dat er op de echo geen afwijkingen te zien waren!
Er zijn inderdaad echo-bureaus die geen medische echo's mogen doen, omdat ze er niet voldoende voor geschoold zijn. Maar sommige echo-bureaus doen ook medische echo's en screenings-echo's. Dus dan kunnen ze wel zien of er afwijkingen zijn. Bij ons bureau was dat ook zo en daarom werd er van tevoren aan ons gevraagd of ze eventuele afwijkingen mocht melden.
Even los van je topic vraag lovelybaby, ook ik ben erg aangenaam verrast dat er toch nog een enkeling is die ook geen 20 weken echo doet. Ik heb al weleens zitten tijfelen er een topic over te openen omdat ik echt het gevoel was dat ik de enigste ben. Zéker hier in Spanje. Als ik soms tegen mensen zeg dat ik het niet heb laten onderzoeken (weet dus ook het geslacht niet) dan word er bijna gereageerd alsof het dan míjn schuld zou zijn als er achteraf toch wat mis blijkt te zijn met m´n kleintje. Maar heb hetzelfde als jij. Wil gewoon onbezorgd van mijn zwangerschap kunnen genieten en mijn kindje zal áltijd welkom zijn, met wat voor afwijkingen dan ook. Plus heb idd te veel horrorverhalen gehoord over artsen die nadrukkelijk aanraadde te laten aborteren, die mensen het niet lieten doen en achteraf alles helemaal gezond was. Je weet het nooit zeker. En ook al zou het zelfs niet levensvatbaar blijken te zijn, dan nog zou ik mijn zwangerschap willen uitdragen. Kortom, géen 20 weken echo voor mij. En er was er zelfs nog eentje, Minipi. Echt fijn te lezen dat er dus nog een paar zijn. Volgens mij zijn we een met uitsterven bedrijgt soort Geniet van je pretecho!
Ja precies! Ik zou het dus ook om willen draaien: ik zou het mensen die medisch geschoold zijn zeer kwalijk nemen als zij afwijkingen NIET zouden melden!
Ik ben tegen abortus. Maar dat neemt niet weg dat ik wel voor het SEO heb gekozen. Hier wordt vooral gekeken naar zaken waar nog wat aan gedaan kan worden mits ze vroegtijdig opgespoord worden. Liever dat het eerder gehaald wordt en er meteen actie ondernomen kan worden dan dat het geen overlevingskans heeft. Zo zie ik het. Hier wordt naar gekeken bij het SEO: http://www.nvog-documenten.nl/index.php ... ijn_id=693
precies... het is een beetje kortzichtig om te denken dat je dan de beeb perse moet laten weghalen soms kan eerder halen, in een academisch ziekenhuis ingeleid worden juist VOORKOMEN dat je kindje doodgaat of erger ziek word. Ik vind het niet laten uitvoeren van een 20 weken echo dan ook onverantwoordelijk en een beetje "steek je kop in het zand" effect zo van "als ik maar zelfs geen verantwoordelijk hoeft te nemen, en geen zorgen hoef te maken is het mij goed".. als je voor een kindje kiest begint juist je verantwoordelijk bij de zwangerschap al en GEEN echte keuzes nemen (MAAR GEWOON NIET WILLEN WETEN) kan je niet echt verantwoordelijkheid noemen (al vinden mensen het altijd heel nobel klinken als je zegt dat je alle afwijkingen voor lief neemt natuurlijk) Soms betekend houden van ook kunnen loslaten of je kindje "helpen" mocht het TE erg ziek zijn en alleen maar pijn kunnen hebben. Mensen die geen 20 weken echo willen hebben WILLEN graag alle verhalen lezen waarbij het achteraf wel meeviel met de afwijking maar in werkelijke cijfers valt dat echt wel mee, in Nederland is het juist slecht gesteld nog met de prenatale controles en gaan nog steeds heel veel kindjes onnodig dood of worden erger ziek door te laat of geen behandeling te ondergaan. (je moet niet alleen maar lezen wat je WILT lezen alleen omdat je je kop in het zand wil steken en "lekker" onbezorgd zwanger wilt zijn.) Bij een pretecho als er iets is en je het duidelijk ziet geven ze dit door aan je VK (vandaar dat je meestal naar je VK e.d. word gevraagd) ik ga alleen maar naar een echobureau waar ook medische echo's worden gedaan anders kan elke jan trien met zo'n apparaatje wel zeggen dat ze mooie echo's maakt en heb ik geen vertrouwen in..
Nou sorry mensen maar ik denk niet dat het jullie plaats is om te bepalen of iemand kortzichtig is of onverantwoordelijk als ze ervoor kiezen geen 20 wk echo te laten maken. Laten we even voorop stellen dat het een KEUZE is en dat iedereen zijn/haar eigen redenen heeft.