Hallo, Ik weet sinds 2 weken dat ik zwanger ben. Ik zit nu in week 6. Ik ben erg moe geweest, dat gaat nu beter. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, heb ik me gewogen. Nu, 2 weken later ben ik 1,5 kilo afgevallen. Terwijl het me voorheen juist niet lukte om wat af te vallen. Ik ben erg misselijk geweest en een paar keer wat dunne ontlasting (sorry miet zo smakelijk) maar heb toch echt goed geprobeerd te eten. Normaal eet ik 's-ochtends 3 beschuiten met wat kaas en 's-middags twee boterhammen. Voor mij is dat al veel. Ik las ergens dat 6 boterhammen aanbevolen wordt als je zwanger bent, maar dat krijg ik echt niet op. Ik probeer kleine beetjes te eten over de dag verdeeld ivm de misselijkheid. Ik eet nu ongeveer dit: 1 beschuit en 1 boterham met wat vleeswaren ('s-ochtends) met een glas melk 1 banaan tussendoor 2 boterhammen Licht gezouten crackertjes Normaal avondeten Yoghurt Een peer Verder probeer ik zo veel mogelijk water te drinken. Eet ik nu echt te weinig? Val ik daarom af en is dat slecht voor de baby? Ik kan me niet voorstellen dat het me lukt om veel meer te eten. Ik doe ook m'n best om voldoende groente binnen te krijgen maar 2 ons red ik meestal niet. Ik gebruik ook de vitamines van gravitamon voor zwangere vrouwen waar ook foliumzuur in zit. Is dat goed? Ik ben bang dat ik anders niet voldoende vitaminen binnenkrijg, maar ik las ook ergens dat het niet goed is om vitamines bij te slikken als je zwanger bent. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Alvast bedankt!
Nog een klein vraagje: is er ook iets dat ik in plaats van brood kan eten (ter afwisseling) met vergelijkbare voedingsstoffen zodat ik toch voldoende vezels e.d. binnen krijg.
hoi gefeliciteerd met je zwangerschap. Er wordt inderdaad meer eten aanbevolen, maar als dat niet haalbaar voor je is, dan is dit wat je nu eet prima. 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag is toch echt wel heel belangrijk. Als dat lastig is voor je, denk dan eens aan een groentesoep tussen de middag, met wat soepstengels erbij, ter afwisseling. Eet op je brood stukjes komkommer of tomaat. Als je nog een stuk fruit teveel vindt, kun je ook een glas (vers) vruchtensap drinken. Foliumzuur en vitamine D moet je echt nemen. Verder kan het geen kwaad om zwangerschapsmultivitamines te nemen, en die van gravitamon zijn goed (andere merken overigens ook). Ipv brood kun je een keer crackers nemen, of roggebrood of ontbijtkoek of cruesli/muesli of brinta oid. Als je minder dan 2 keer per week vis eet kun je ook visoliecapsules nemen, omega 3 en 6 zijn ook belangrijk voor de ontwikkeling van je baby. Mirjam
Bedankt voor je reactie Mirjam. Dat van die visoliecapsules wist ik nog niet, die ga ik ook zeker kopen.