Hallo, Ik maak mij zeer ongerust, heb gisteren gaan eten met het werk en daar als voorgerecht een bord gerookte zalm gegeten zonder verder na te denken! Stom! Voel me zo schuldig.. Kan ik nu listeria opgelopen hebben?? Ik ben zo bang kan iemand me helpen? Mss geruststellen? 😔😢 kwil niet dat er iets is met me kindje..
Echt handig is het niet inderdaad. Maar de kans is echt heeeeeeeel erg klein dat je de bacterie hebt opgelopen. Het gaat echt voornamelijk om de voorverpakte gerookte zalm van supermarkten. Vers gerookte zalm van de visboer kan geen kwaad. Wel zal je moeten checken of hoe het bewaard wordt...maar over het algemeen zit dat wel ok. En ik denk dat een goed restaurant niet hun zalm uit de supermarkt hebben gehaald, maar van de visboer komt.
In een restaurant is de kans ook nog wel aanwezig dat het vers was en niet vacuüm verpakt is geweest... Ligt er denk ik aan wat voor restaurant het was. Je zou het voor je eigen gevoel nog kunnen vragen, misschien maak je je druk om niks. En anders is de kans natuurlijk erg klein!
Bespreek het even met je vk, logisch dat je je ongerust maakt want je hoort hier altijd zoveel over. Maar wie weet kan ze jou wat geruststellen of een bloedtest doen (weet niet of het zo werkt hoor) Gewoon even bellen morgen
Listeria zorgt voor kansen op afwijkingen en vroeggeboortes, maar je kindje is al bijna af! Bovendien is de kans dat je listeria oploopt heel erg klein, maar omdat er een hele kleine kans is, wordt bepaald voedsel afgeraden. Bel even met het restaurant om te informeren of de zalm vaccum verpakt is geweest en zo ja, hoe dicht bij de uiterste houdbaarheidsdatum de zalm zat. Als de vaccumverpakte zalm daar ver vandaan zat, is de kans vrijwel nihil dat er genoeg listeria heeft kunnen groeien om schadelijk te zijn.
Zolang je er geen kilo's van eet krijg je er niets van. Ik heb destijds een verhaal gelezen van een moeder die listeria kreeg tijdens de zwangerschap. Zij at gedurende de hele zwangerschap iedere week vacuüm verpakte zalm van de supermarkt. Toen was er nog weinig over bekend. Zij kreeg toen een vroeggeboorte en uiteindelijk is het allemaal goed gekomen met moeder en kind en in artikel stond ook duidelijk dat je het niet krijgt van een keer vacuüm verpakte zalm eten maar van heel vaak dit eten. Ik zou het uit je hoofd zetten
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het wel of niet krijgen van listeria ligt echt niet aan hoeveel je eet, maar door vaak/veel producten zoals vacuumverpakte gerookte zalm te eten vergroot je wel de kans. De kans bij éénmalig, in een restaurant gerookte zalm eten is niet erg groot. Bespreek het anders ook even met je verloskundige, zij kunnen je het beste van informatie voorzien. Maar maak je niet te druk!
De lans is groter als je het vaker eet maar de besmetting door de bacterie kan wel degelijk na 1 keer plaatsvinden. Net als wanneer je met onveilige sex ook van een keer een soap kan krijgen. Doe je het vaker dan is de kans dat je het krijgt natuurlijk ook groter.
Je kan inderdaad de bacterie binnen krijgen maar dan hoef je niet ziek te worden. Net zoals alle virussen en bacteriën waarmee je iedere dag in contact komt en ook daar wordt je niet altijd ziek van. Er zijn ook mensen die al jaren gemeenschap hebben met een hiv partner maar die raken niet besmet.