Hoi allemaal, Hoe zit het nu precies met het eten van sushi (bij Sumo), ik lees vaak dat bij Sumo de vis vers is, en je deze dus ook gewoon rauw zelfs! mag eten.. Daarnaast stel je laat de rauwe producten staan, en ook de roofvissen laat je staan, dan zit er ook nog (rauwe?) visseneitjes op de verschillende vegetarische rolls, dat mag dan toch ook niet? Ook gerookte zalm wordt vaak afgeraden, omdat deze vaak voorverpakt/vacuum aangelevert wordt, en dan heb je weer een risico op grote vermenigvuldiging van de listeria bacterie, mag ik dan ook geen gerookte zalm bij Sumo? Want ik heb geen idee hoe deze verpakt/aangelevert is...? groetjes
Ik weet dat de adviezen in deze heel wisselend zijn, maar de professionele mensen aan wie ik het gevraagd heb (gyn en verloskundige) zeiden beide dat het gewoon kon. Ik ga ook altijd naar Sumo. Ik eet daar geen sashimi en tonijnsushi's, maar de gewone sushi's met zalm bijvoorbeeld wel. De paling sushi is ook erg lekker (en warm, dus zonder gevaar). En bij Sumo heb je heel veel keuze uit warme gerechten (let wel op bij die lekkere biefreepjes, want die zijn niet altijd geheel doorbakken). Zelf ben ik ook dol op de sushi met het tofuzakje... Heerlijk... Gerookte zalm ben ik volgens mij nog niet tegengekomen bij Sumo. Bij de visboer vraag ik het inderdaad altijd even... Over de visseneitjes weet ik helaas niet veel meer dan dan deze meestal in glazen potjes met deksel aangeleverd worden. Volgens mij zijn deze dan allemaal hittebehandeld en zouden ze dan veilig moeten zijn, maar daar heb ik eerlijk gezegd nooit over nagedacht... Maar nu moet ik ook zeggen dat ik nog nooit kaviaar op de lijst met verboden etenswaren gezien heb! Samenvattend moet je bij Sumo volgens mij prima kunnen slagen ! Veel plezier!
Ik heb nu en in mn vorige zwangerschap gewoon sushi gegeten. Idd geen tonijn en gerookte zalm maar verder ook niet te moeilijk doen. Mijn vader is zelf huisarts dus die zou me nooit zoiets laten eten als het echt groot risico was. Vogens hem kan ik gewoon sushi eten zolang ik de roofvissen maar mijd. Geniet er gewoon lekker van!
Bij twijfel zou ik het niet eten. De sushi zaak hier in de stad krijgt ook zijn gewone vis soms in vacuüm aangeleverd. Zelfs de visboer soms. Dus daar neem ik het risico niet. Alleen een zaakje op de markt, die koopt en verwerkt het zelf en weet dus precies hoe de vis is bewaard. Hij raadde inderdaad de gerookte varianten eraf (kreeg hij ook vacuüm) en tonijn.
Tonijn is echt een no-go vanwege de grote hoeveelheid kwik die in de vis zit. Wij kunnen die goed verwerken maar voor je kleintje kan het erg slechte gevolgen hebben. De zalm moet niet alleen vers zijn, ook moeten de bacteriën dood zijn. Een voordeel van een grote keten als Sumo's of Shabu Shabu (ook erg lekkere sushi!) is dat zij zo ontzettend veel sushi's maken op een dag, dat de vis in grote porties arriveert en dus wel diepgevroren moet zijn. Diepgevroren betekent dat de bacteriën die de vis mee kan nemen uit de zee inmiddels dood zijn, en dat de vis dus geen bacteriën met zich meedraagt. Gerookte zalm mis ik enorm, maar ik doe me af en toe echt lekker tegoed aan sushi met rauwe zalm. Ik ben nu al 4x geweest tijdens mijn zwangerschap en de kleine is nog steeds een happy baby! Lekker van genieten, zorgen dat je bij een goede keet gaat eten! Itadakimasu!
Aaah wat een goeie berichten ga gelijk bellen voor vanavond Ben in mijn zwangerschap 3x geweest maar hield het dan meer bij de warme hapjes of de crispy Maki *kwijl* terwijl ik ook zo gek ben op die met zalm! Maar durfde het niet aan, jullie dus wel..!
Ik zou zelf geen risico nemen. Helemaal niet nadat een paar welen geleden zoveel ophef was over de zalm. Maar voor mij is het makkelijk,ik eet geen rauwe vis