Ik ben nu rond de 9 weken zwanger en nu al een hoge bloeddruk. Ben er van geschrokken. Dit is mijn vierde zwangerschap en bij de andere drie zwangerschappen juist altijd een lage bloeddruk gehad. Gynaecoloog wilt mij nu ascal voorschrijven ter voorkoming voor een zwangerschapsvergifitiging in het 2de trimester. Wil eigenlijk niks aan medicatie slikken maar wil mijzelf en de baby natuurlijk ook niet in gevaar brengen. Wie heeft er ook mee te maken gehad met hoge bloeddruk en is het allemaal goed gekomen?
Hier 2x vanaf week 30 en de laatste keer zelfs vanaf 20 weken te hoge bloeddruk.. dan krijg je medicatie want een te hoge bloeddruk is niet gezond voor jou niet voor de placenta en dus ook niet voor de baby .. bij mijn laatste zwangerschap heb ik tot 15!!!!! Pillen per dag moeten slikken om het enigzins onder controle te houden. Deze zwangerschap slik ik ascal vanaf 12 weken tot 36 weken en tot nu toe is mijn bloeddruk laag en stabiel .. ik ben dus tot nu toe heel positief over het gebruik van ascal. Ik slik liever ascal elke dag ipv bloeddrukverlagers..
Bedankt voor je antwoord, maar van wat ik heb begrepen van de gyn is dat ascal niet bloeddruk verlagend werkt maar wel de kans klein maakt op het krijgen van een vergiftiging??
Klopt, ascal zorgt ervoor dat de werking vd placenta beter blijft en dat zo complicaties voorkomen kunnen worden / later optreden. Nu sprak ik laatst een gyn die aangaf bij meerdere vrouwen te zien dat door het gebruik van ascal de bloeddruk ook ( langer) lager blijft net zoals bij mij nu het geval .. toeval of niet ik ben positief ! ben ook heel benieuwd met wat voor gewicht deze kleine geboren wordt mijn andere waren vrij klein waarschijnlijk agv een slechter werkende placenta door mijn bloeddruk ( 2500 gr , 2750 gr en 2480 gr)
Ik snap je ongerustheid. Mijn bloeddruk is altijd hoog en gebruik altijd medicijnen ertegen. Bij de laatste zwangerschap ook ascal gebruikt en bij deze zwangerschap ook weer. Ik was de vorige zwangerschap ook heel angstig om het te gebruiken,had het idee dat al die medicijnen nooit goed konden zijn,maar zoals Inaya ook beschrijft werkt de ascal op de werking van de placenta en dat is toch wel heel erg belangrijk. groetjes kaatje
Vorige zwangerschap op het laatst pre eclampsie ontwikkelt. Dus nu vanaf week 12 aan de ascal (en calcium. Want dat wordt vaak als combi zo gegeven??) Dit om een 2e keer pre eclampsie te voorkomen. Helaas vanaf week 24 overgenomen door de gynaecoloog omdat bloeddruk omhoog ging. 1r zwangerschap was het pas rond de 30e week aan de medicatie. Dus nu eerder. Met bloeddrukmedicatie en combi van ascal is het allemaal goed onder controle. Het valt me ook reuze mee om alles te slikken. (en blij dat de medicatie goed werkt. Deze zwangerschap heeft /had een hoop stress momenten. En kindje heeft daar gelukkig geen last van)
Ik slik al vanaf week 9 of 10 bloeddrukverlagende medicatie (methyldopa), tot nu toe gaat alles prima. Ascal is een bloedverdunner dus die zorgt ervoor dat er ondanks de (te) hoge bloeddruk toch voldoende bloed bij de placenta en dus bij de baby kan komen. Zonder zou de baby te weinig zuurstof en voedingsstoffen krijgen waardoor de baby dus (te) klein blijft. Als de gynaecoloog het voorschrijft kan je er vanuit gaan dat hij/zij echt de voor- en nadelen heeft afgewogen en dat de voordelen opwegen tov de nadelen. Overigens wordt ascal ook best vaak gebruikt bij zwangeren. Ook ter voorkoming van hoge bloeddruk na eerdere zwangerschappen met hoge bloeddruk. En heeft het positieve effecten getoond. En tuurlijk liefst wil je helemaal geen medicijnen maar in sommige gevallen is het echt beter voor jou en jouw kindje.
Bij alle zwangerschappen te hoge bloeddruk gehad.. ook bij allemaal pre eclampsie gehad.. ascal deed bij mij niet veel.. zat ook helemaal onder de uitslag ervan.. ben ook eerder gestopt.. maar mijn arts zei toen dat je al meteen moet starten bij zwangerschap omdat dan de aanmaak van de placenta gemaakt wordt en het hier tegen kan helpen..