Hoi allemaal, Ik heb altijd wel een lage bloeddruk gehad, maar nu tijdens de zwangerschap daalt het wat verder naar benee. Eergisteren heeft de vk 90/55 gemeten, en gisteren bij de ha was deze 70 over 30 nogwat. Na het bezoekje bij de ha liep ik de supermarkt tegenover binnen om wat zoute eten in te slaan en ik kwam de kassa met moeite door. Het werd zwart voor mn ogen, duizelig misselijk, kortademig. Ik sleepte mezelf naar de bloemen/tabak afdeling bij de ingang ging daar op de grond zitten en wachten op mn man, een zak chips etend. Wie heeft er ook zo n last van lage bloeddruk (gehad)? Wat doe je eraan? Komt het goed? Kom j de bevalling wel door met zo n lage bloeddruk? Gr, Mireia
Hoi hè vervelend dat je niet zo goed voelde in de winkel. Ook ik heb met mijn eerste een lage bloeddruk gehad. Ik had een zak dropjes altijd bij me. Voelde het altijd aankomen. Dropje en weg was het bij mij. Lekker dat het was heb lekker dropjes kunnen blijven eten tijdens zwangerschap. Aan het einde minder maar toch o zo lekker. Succes. En anders echt zeggen tegen vl misschien kunnen zij je beter in de gaten houden.
Persoonlijk vind ik dat je bloeddruk erg laag is. Zou even contact opnemen met de verloskundige of de huisarts of te vragen wat je moet doen. Succes!
Hoi hoi, Ik begrijp hoe je je voelt. Ik heb dit niet nu tijdens de zwangerschap maar wel ervoor gehad en het kan je enorm slecht worden ervan! Sinds de Zwangerschap heb ik hem 110/65 en de laatste 2x geloof ik 120/60 dit is voor mij dus echt hoog hihi. Normaal had ik hem net boven de 100... Sterkte en jezelf goed in de gaten houden!!
Mijn laagste onderdruk was 45, geloof ik, en toen voelde ik me al heel beroerd. onder de 40 is echt extreem laag... arme jij. Wat doe je eraan? Wat drop eten, of zoethoutthee drinken, of een bouillonnetje. Sowieso is veel drinken belangrijk. Verder niet plotseling bewegen (helemaal niet plotseling opstaan!), en ook niet te lang stil blijven staan. Lage bloeddruk is prima voor je baby, maar voor jou is het risico wel dat je gaat flauwvallen. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Het komt goed Meestal is de bloeddruk het laagst ergens in het midden van de zwangerschap. Naar de bevalling toe loopt het doorgaans wat op. Tijdens de bevalling heb ik er totaal geen last van gehad.
Zei de ha er niets van dan? Vind het onwijs laag! Zou dat even goed bespreken wat je daar aan kunt doen.
ik heb ook van mijn zelf al een extreem lage bloeddruk die is nu ook af en toe ook erg laag. zelf heb ik er niet echt last van eet wel veel zout.
Dat is wel heel laag!! Veel drinken is een must en idd proberen zout te nemen. Wat zegt je HA hier van?
De huisarts reageerde nogal cool. Ik wond me verder ook niet op erover. Allebei cool dus. Maar toen het in de supermarkt misging en mn omgeving zich wel druk maakt om me denk ik hmm.. Enige wat de arts zei was dat ik zout moest gaan eten, drop, chips. Het was de waarneemster van mn eigen arts. Ik heb net maar gebeld of mn eigen huisarts mij nog even kan bellen. Ben vaak moe in ieder geval. Hou het wel rustig aan. Als ik de tijd maar doorkom en puf heb om te baren straks vind ik het best.
Kan me bijna niet voorstellen dat hij echt zo laag was en dat je huisarts je gewoon heeft laten gaan? Ik werk zelf als verpleegkundige in een ziekenhuis, maar als een patient hier zo'n lage bloeddruk heeft gaan toch echt allerlei alarmbellen rinkelen en wordt er actie op ondernomen. 70/30 is echt laag!
Zo reageerde mijn omgeving ook idd. Maar goed mocht einde van deze middag weer langskomen. En het was al weer gestegen. Zakken nibbits hebben geholpen. Neemt niet weg dat ik vaak last heb van een lage bloeddruk, drop zit nu maar standaard in mn tas. Verder rustig aan doen.
mamalin83, nou ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met 'actie ondernemen' wat ondernemen jullie dan na zo een meting? Patient niet laten vertrekken voordat bloeddruk weer wat gestegen is? Of?
wij laten een patient met zo'n lage bloeddruk ook echt niet vertrekken. als je onderuit gaat, wat met deze bloeddruk meer regel dan uitzondering is, dan zijn de gevolgen niet te overzien. 70/30 is extreem laag. gelukkig was die later wat hoger. wel fijn dat je het nu weet en je dagelijks nu wat meer zouten tot je kunt nemen en voldoende drinken. ik zou het zeker in de gaten houden en rustig aan doen. succes
Infuzen aanhangen, al dan niet met bepaalde medicijnen, om die bloeddruk maar omhoog te krijgen. Want bij zo'n bloeddruk helpt een dropje of zakje chips echt niet. Verder zo gauw mogelijk onderzoeken waar die extreem lage bloeddruk vandaan komt (slechte hartfunctie, laag hb, enz), en vervolgens oorzaak behandelen. Ik heb het dan wel over patienten die zijn opgenomen, dus laten vertrekken is niet aan de orde. Mensen met zo'n extreem lage bloeddruk zijn vaak zo duizelig, kunnen niet eens staan; ze gaan finaal onderuit. Daarom verbaast me je verhaal zo. Wel fijn om te horen dat een volgende meting al wat beter was! Maar laat het wel maar goed in de gaten houden hé. Heb je soms een laag hb? Want de hele zwangerschap aan de zakken chips om je bloeddruk op peil te houden lijkt me ook niet echt bevorderlijk...
Dit haat ik nou van zouter eten, ik word er echt onrustig van. Ik kan beter tegen 'mijn vertrouwde' lagere bloeddruk dan tegen een hogere. Lig nu wakker met een onrustig gevoel en hartslag voel t suizen in mn oren en n druk op mn borst. Ik kan het prima hebben dat lage. Oke die 70/ 30nogwat was wel erg laag, k was op dat moment ook buiten soort van aan het inspannen + zwanger. Voortaan neem ik 1 dropje voor op dat moment. Geen zoute chips etc meer. Als ik van mn normale gewoontes afstap, heb k daar later echt last van. Het is n beetje opletten allemaal. Maar goed. Ik krijg morgen een bloeddrukmeter, kan ik het ook zelf in d gaten houden. Van d week gaat de ha ook een ecg filmpje mkn van mn hart.
Bedenk me net dat die hartkloppingen niet perse van het zouter eten hoeven te komen trouwens. Heb niet voor niets een lage bloeddruk.
nou ik kan alleen maar zeggen dat ik met een onderdruk van 30 echt niet weg was gegaan bij de ha. Ik heb in het zkh een keer een tensiedaling gehad waarbij de onderdruk daalde naar rond de 30. Voelde me echt hemels, ik zweefde helemaal en was er echt niet meer bij. Het alarm bleef maar flink piepen. Ze hebben toen flink wat infuus erin geknepen en uiteindelijk steeg hij weer wat. wat ik me afvraag, heeft de ha wel handmatig gemeten en aan beide armen?
Hier tot de 33 weken telkens bloeddruk 80/45 En na de 33 weken rond de 110/50 Voelde me ook erg slapjes en duizelig Vorige zwangerschap bloeddruk nog lager, toen opgenomen en aan het kalium en vitB infuus gehangen. Had tijdens de zwangerschap ook een standaard hartslag van 125 in rust en voor naar de cardioloog geweest. Nu direct 1 dag na de bevalling een hartslag van 80 in rust Maar beter een lage bloeddruk dan een te hoge in de zwangerschap.