Hoi allen, Vandaag bij verloskundige in zkh geweest en bij het meten van de bloeddruk bleek deze aan de hoge kant. 1e 138/88 2e keer 140/90. De meting ging met een gewone band en handmatig, net als anders. Nu was mijn bloeddruk steeds 100/60 of rond de 100/70 en daarom zou ik dus moeten bloedprikken en urine opvangen. Maar toen kwam de gyn voor groeiecho en die zegt meet hem nog eens met brede band? Dus oke brede band en nu was het 118 over 70 ongeveer, dus geen verdere actie nodig.. Maar waarom dan niet standaard met brede band meten als dit zo'n groot verschil geeft? Ik heb tevens geen dikke armen ofzo. Benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben?
Een verkeerde band kan verkeerde meting geven. Even uit mn hoofd, tot 34cm mag je met gewone band meten. En ze moeten in het vervolg met zelfde band meten, niet ene keer normale en andere keer brede Ik ben ook doorgestuurd ivm hoge bloeddruk en mijn arm hebben ze gemeten, meten nu dus ook altijd met gewone band. Hebben ze ook genoteerd
Bedankt voor je reactie! Vond idd op internet wel dat de brede band voor dikkere armen is, maar het rare is dus dat ik die niet heb en snap dus niet waarom ik dan ineens daarmee gemeten ben. Nouja ik zal volgende week eens vragen aan mijn eigen verloskundige.
Dat klopt: een te smalle band overschat de bloeddruk, een te brede band onderschat de bloeddruk. Daarom is het zo belangrijk dat de juiste band gebruikt wordt! Ik zou morgen toch even de verloskundige bellen of ze je tensie nog eens wil meten met de band die jou past.