Ik ben hoogstwaarschijlijk gevoelig voor gluten. Sinds 2 weken achter gekomen middels een zelftest. Ik heb een auto immuunziekte hashimoto en het zit ook in de familie waardoor het niet raar is dat ik hiervoor gevoelig ben, danwel allergisch. Een bloedtest gaat hier zekerheid in geven. Ik ben me aan het oriënteren wat voor voeding ik het beste kan gaan eten. Hiervoor wil ik tzt ook een afspraak in gaan plannen met een diëtist maar ben zou graag alvast van lotgenoten willen weten wat zij eten tijdens zwangerschap. Wat goede vervangers zijn voor gluten en ik wel de juiste voedingsstoffen voor de beeb binnen krijg.. tnx
Ik eet weinig gluten. Wat ik wel eet: Ontbijt: - Glutenvrije havermout met yoghurt, zaden/pitten, fruit etc. - Pannenkoekjes van glutenvrije havermout, banaan, ei, amandelmelk en als beleg blauwe bessen. - Omelet/roerei/gebakken ei met groente. - Fruit en noten, eventueel wat yoghurt. - Smoothie. - Avocado met olijfolie en tomaat. Tussendoortjes: noten, zaden/pitten, fruit, groente, bananenbrood. Lunch: - iets van ei met groenten. - Goed gevulde salades (met kip, ei, olijfolie, avocado, noten etc. Beetje variëren). - Warm eten. Avondeten: Vooral veel groentes. Lekker veel variëren, er zijn zoveel recepten te vinden. Geen kant en klare meuk kopen maar verse dingen. Vanavond eet ik kipfilet gevuld met mozzarella, zelfgemaakte pesto, pijnboompitten, en dan serranoham erom. Daarbij groene asperges uit de oven met parmezaan en salade van avocado/tomaat en olijfolie. Je hebt in je zwangerschap wel jodium nodig (zit vooral in brood) dus dat supplementeer ik bij. Verder veel groene groentes voor je ijzer. Wat vooral belangrijk is: variatie. Eet veel verschillende producten en kleuren om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.
O ja, sommige stoffen zoals selenium krijg je weinig binnen en is een belangrijke bij hashimoto. Daarvoor kun je elke dag 3 paranoten eten.
Ik vergeet nog zilvervliesrijst, aardappelen en peulvruchten. Met vleeswaren opletten, meestal gluten. Ik ga naar de bio slager maar heb geen allergie dus Let niet 100% op.
@Mikkie32 'Gluten' is in principe niets, hè. Als in, je hoeft er geen vervanging voor te zoeken, want het is niet iets wat je lichaam mist, of je nu zwanger bent of niet. Wel zul je goede vervangers moeten vinden voor de producten die gluten bevátten. Ik eet zelf bijna geheel glutenvrij, maar dat is niet vanwege een allergie of intolerantie, maar omdat ik lamlendig word van tarwe en spelt. Ik krijg het gewoon niet goed verteerd, ook niet in bijvoorbeeld desembrood (desem maakt gluten in brood in principe beter verteerbaar). Overigens doe ik hier niet moeilijk over als ik uit eten ga of bij iemand ga eten. Ik ben immers niet allergisch, dus ik ga er niet dood aan. Maar in jouw geval zul je je goed moeten gaan inlezen en op zoek moeten gaan naar recepten voor lekkere glutenvrije gerechten. Om je in navolging van @Liva een aantal ideeën te geven: Voor ontbijt eet ik op warme(re) dagen eigenlijk altijd een smoothie. Daar zijn op het internet talloze recepten voor te vinden. Tijdens je zwangerschap is het belangrijk dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, dus daar zou ik me vooral op concentreren. Op koudere dagen eet ik (glutenvrije) havermout met zelfgemaakte amandelmelk, geiten-/schapenyoghurt met zelfgemaakte (glutenvrije) muesli of rijstepap van zwarte rijst met kokosmelk. En elke ochtend fruit. Lunch is meestal een restant van het eten van de vorige avond, eventueel aangevuld met een eitje of een plak halloumi, maar dat laatste alleen als mijn lichaam extra behoefte heeft aan eiwitten, bijvoorbeeld als ik flink heb gesport of tijdens een toekomstige zwangerschap. Mijn avondeten bestaat altijd uit de volgende bouwstenen: langzame koolhydraten, een eiwit en enorm veel groenten. Gisteravond hebben we zilvervliesrijst met gele linzen gegeten en geroosterde wortels (en een Libanese dressing, jammie!), vanavond eten we sorgo met chana masala (op basis van kikkererwten, tomatenpuree, spinazie en duizend kruiden) en een komkommersalade ernaast, en morgenavond staat er quinoa met gegrilde biologische kipfilet, broccoli, een groene salade en dukkah (een strooisel van hazelnoten, sesamzaad en kruiden) op het menu. Zelf eet ik eigenlijk niet veel vlees, misschien eens per twee weken een stukje kipfilet. Wel eet ik graag vette vis! Ongeveer één à twee keer per week. Mijn eiwitten haal ik verder uit peulvruchten en bonen, volkoren glutenvrije granen, noten, zaden, pitten, en als ik er dus behoefte aan heb een plak geiten- of schapenkaas, een eitje of een fikse klont roomboter. Ik eet overigens volledig biologisch, maar dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Ik neem eigenlijk nooit tussendoortjes omdat ik voldoende eet bij mijn maaltijden, maar je zou kunnen denken aan een handje noten, een zelfgemaakte mueslireep, (gedroogd) fruit, hummus met rauwe groenten, een halve avocado met zout en peper, een versgeperst groentesapje etc. Als je glutenvrij gaat eten, zul je er niet aan ontkomen om vaker dingen zelf te gaan koken en bakken. Natuurlijk zijn er genoeg glutenvrije kant-en-klare producten te koop, maar daar worden vaak andere (ongezonde) ingrediënten aan toegevoegd waar je lichaam absoluut zonder kan. Ik zou zeggen: ga eens een avondje googelen! Er gaat een wereld voor je open. Heel veel succes, en ook sterkte met het verwerken van je diagnose.