Tandarts en de foto ?

Discussion in 'Gezondheid' started by fatiha, Nov 3, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fatiha

fatiha Actief lid

Hooi.
    Ik heb heel erg last van mijn kies ](*,)
    Ik heb vandaag de tandarts gebelt
    Maar,Ik mag geen foto nemen omdat ik zwanger ben.
    Ik moet wachten tot na de bevalling [-(
    ik begrijp niet waarom somige zwangere vrouwen wel
    naar de tandarts mogen gaan:(:

Groetjes Fatiha

2. Niet meer actief

Je mag wel naar de tandarts, maar rontgen straling is niet goed voor je tijdens de zwangerschap.. vooral de eerste 3 maanden niet

3. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    ik ben in de eerste weken van mijn zwangerschap ook bij de tandarts geweest ivm een wortelountontsteking.
    Ik heb toen vooraf gezegd dat ik zwanger was en toen is er wel een röntgenfoto gemaakt, maar dan wel met een lodschort voor, welke de straling tegenhoudt.

Met pijn doorlopen is ook niet goed. Levert alleen maar stress.

Groetjes Mariska

4. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Bij mij is er wel een foto gemaakt, zelfs zonder schort, alleen een beschermbord...

5. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Van mij ook met zo'n loden schort.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zo een bord is net zo goed als een schort hoor ;)! Beide houden de straling prima tegen. Het is maar net wat ze bij jou praktijk hebben. Een loodplaat of een loodschort ;)!

7. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    ze kunnen je denk ik ook wel prima behandelen zonder een foto te maken? Ik heb als baby/peuter zo ontzettend veel rontgenstralen door mijn lijf gehad door ziekte, dat ik nu wel uitkijk voor welke flauwekul men foto's wil maken. Zo heeft mijn tandarts nog nooit rontgenfoto's van mijn gebit gemaakt en toch kan ie me prima helpen hoor.. (zelfs bij wortelkanaal behandelingen enz). Ik zou het gewoon zo proberen.

8. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Ik las ook dat als je tand infecteert je kindje daar ook last van heeft en je zelfs te vroeg kan bevallen daardoor.

9. gevalletje

gevalletje Actief lid

May 3, 2008
    254
    0
    0
    ik ben gisteren nog naar de tandarts geweest en hij zei dat hij liever geen foto's maakt als je zwanger bent, maar dat het geen kwaad kan als je de 3 mnd gepasseerd bent. maar als het moet dan moet het. Met pijn rondlopen is ook niks.

sterkte.

10. Niet meer actief

Na 3 maanden kan het idd geen kwaad.

En Dinky hoe wil de tandarts bij jou een goede wortelkanaalbehandeling doen zonder rontgen? Dan weet die ten eerste niet waar de ontsteking zit, en ten tweede met schoonmaken niet of die heel de wortel heeft gehad met die vijltjes?

11. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Als jij last van je kies hebt zou ik toch even naar de tandarts gaan.
    Het hoeft helemaal niets ergs te zijn, misschien wel een beginnend gaatje .
    En dan hoef je dus geen foto's.
    Ik heb in mijn 22 jaar maar 2 x een foto gehad voor mijn gebit.
    De laatste keer was dat ik al voor de 4e x bij mijn tandarts kwam met de klacht dat ik steeds weer last van die kies kreeg.
    Maar hij zag er niets aan, dus toen toch maar even foto gemaakt. Want hij zou het zonde hebben gevonden een goede kies open te gaan maken.

Met pijn rond lopen is ook niets! Dus ga eerst bij je tandarts langs en dan kun je wel met je tandarts overleggen.

12. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Dat kan blijkbaar heel prima.. hebben ze bij mij goed gedaan :).. die foto's maken ze pas standaard sinds een aantal jaren.. daar voor konden ze het ook prima zonder, dus ik zou het risico niet willen tijdens de zwangerschap.

13. Niet meer actief

Vind ik een raar verhaal, een tandarts kan niet in je kies kijken zonder rontgen en kan dus ook nooit weten of een kies helemaal schoon is na een kanaalbehandeling. Ook heeft een kies meerdere wortels, een tandarts kan zonder rontgen ook niet zien welke wortel(s) ontstoken zijn...

Ik heb al vaak een wortelkanaalbehandeling gehad, ook jaren terug en ook toen ging t zo

14. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    tja.. ze gingen met van die pinnetjes bij het tandvlees in aanweerszijden van al mijn tanden om op het op te meten en aan de hand daarvan hebben ze mij behandeld.. ik probeer alleen advies te geven aan de TS zodat ze toch haar kies kan laten behandelen zonder het risico van een foto...

15. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    ik heb wortelkanaal behandeling gehad ook zonder foto die hoefde niet gemaakt te worden

16. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Ik moest een paar weken geleden voor een gaatje en dat werd onverwachts een wortelkanaalbehandeling. Ik moest ervoor terug komen omdat hij er een noodvulling in had gedaan en die moest er weer uit. Hij zei dat hij een foto moest maken, omdat hij moest kijken of de wortels wegwaren. Anders zou ik daar na een poosje last van kunnen krijgen. hij heeft de foto gemaakt en zei dat 1tje wel kon, omdat ik ver over de 3 maanden was. Gelukkig is nog steeds alles goed met de kleine.

17. Niet meer actief

Ja precies, hij kan toch dan helemaal niet zien of de wortel schoon is en of die alle wortels (eventueel) gehad heeft etc.?
    Vind het vreemde tandartsen!
    Maar een foto na 3 maanden kan sowieso geen kwaad... voor 3 maanden KAN het iets van een risico met zich meenemen, maar dat is heel nihil.
    Ik heb zelfs een CT scan gehad, rontgen foto's, een operatie & een longontsteking in mijn eerste 2 maanden... allemaal risicovolle dingen, maar wel met een heeeeeeeeeeeeeeeeel klein risico..

18. Miss Mommy

Miss Mommy Niet meer actief

Ik had nog een vraagje over de tandarts.
    gisteren is me een stukje van een tand afgebroken.
    Nu zal ik dus naar de tandarts moeten, maar vraag me af of je dan verdoving mag krijgen, weet iemand dit toevallig?

Liefs Miracles

19. Niet meer actief

Hallo Miracles..

Ja hoor dat mag gewoon... ze hebben zelfs ook aangepaste verdovingen voor zwangere vrouwen.

20. Miss Mommy

Miss Mommy Niet meer actief

Nou, dat is fijn, hoef ik me daar al geen zorgen over te maken!

Share This Page