Hallo, ik maak me eigenlijk erg veel zorgen. Ik heb een bobbel op mijn sleutelbeen zitten die regelmatig pijn doet. Nu is niet de schouder het probleem, maar het feit dat de huisarts wil dat ik een rontgenfoto laat maken. als ik er niet te erg last van heb kan ik wachten tot na 12 weken, maar anders moet ik eerder. Er is nagevraagd naar echo en mri, maar dat scheen niet een goed genoeg beeld te geven van botten. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Ik wil zowiezo wachten tot na 12 weken, maar kan het dan in 1 keer geen kwaad meer? Want het schijnt dat je niet alle straling tegenhoud met een loden schort (wat moeilijk wordt omdat zoiets over je schouder valt) en dat er ook straling in je lichaam zelf verspreid wordt. Maar de huisarts zegt dat de schouder ver genoeg weg is van de baarmoeder. Kunnen jullie me alsjeblieft iets meer vertellen? vooral over de schadelijkheid na 12 weken. Groetjes van een ongeruste Laura
Hoi Laura, ik zou zolang het uit te houden is, de rontgenfoto's niet doen. Op zich heeft je HA gelijk dat het wel ver genoeg zit van de baarmoeder, maar ik weet eerlijk gezegd niet of het ook bewezen niet schadelijk is. Je zou de poli radiologie morgen eens kunnen bellen voor info. Want zij moeten wel vaker te maken hebben met zwangere vrouwen. Groetjes Brigitte
Dank je wel voor je snelle reactie. Zo dacht ik er ook over. Maar mijn huisarts vind het erg belangrijk om uit te sluiten dat er niet ernstigs aan de hand is met mijn sleutelbeen, omdat de bult niet te verklaren valt door een eventuele breuk. Mocht het wel iets zijn, kan ik me voorstellen dat 8 maand wachten een beetje te lang is. Maar ik heb nu echt geen flauw idee wat ik moet doen. Ik ben al een keer op de poli geweest, had toen een kans om zwanger te zijn. Toen zeiden ze dat ze niet alles met lood konden tegenhouden. Toen ik vroeg wat ik nu moest als ik wel zwanger bleek, zei ze dat ik in ieder geval even 12 weken af moest wachten. Maar daarmee weet ik nog niets verder over hoe slecht het is na 12 weken. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen.