Vraagje over bloed geven.

Discussion in 'De lounge' started by Lucia, Apr 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hey meiden,

ik heb dinsdag voor de eerste keer bloed gedoneerd. Heb een formulier ingevuld, bloeddruk is nagekeken etc.
    Maar nu lees ik op verschillende plekken dat je HB-gehalte voor het prikken nagekeken moet worden, en bij mij is dit niet gebeurd.(voor zover ik heb gezien bij niemand trouwens, het was trouwens een 'mobiele' donatieplaats, nu toevallig bij ons om de hoek, was speciaal voor werknemers van ons bedrijf gedaan. Nu ga ik waarschijnlijk wel vaker maar dan bij 'vaste' donatieplaats.;))
    Kan dit gevaarlijk zijn? Zoals als je HB-gehalte al laag is en je dan nog eens bloed 'afgeeft'?
    Ik heb ook geen ijzertabletten gekregen ofzo. Ik heb ze voor het doneren wel zien liggen, maar er daarna niet meer bij stilgestaan.
    Kan dit kwaad?

Ik moet wel zeggen dat ik me woensdag heel de dag heel erg slap, trillerig en op sommige momenten duizelig heb gevoeld, kan dit ermee te maken hebben?

Alvast bedankt! :)

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zover ik weet wordt je hb gehalte altijd nagekeken, al is het maar door een vingerprikje.
    Dit omdat je geen bloed mag geven als je hb onder de 7.8 is... dan heb je het zelf hard genoeg nodig.

3. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb geen vingerprikje gehad...
    Ze hebben wel een paar buisjes afgenomen, maar dit was in principe al tijdens het doneren zelf.(buisjes aankoppelen, vollopen, buisjes eraf en zakje eraan zeg maar)

4. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    bij mij word altijd het HB gehaslte gemeten voor het doneren en je mag echt niet geven als het te laag is
    Ik heb de dagen na de donatie ook altijd wel een wat slapper gevoel maar dat verschilt per keer en per persoon.

ik zou de bloedbank even bellen voor informatie.

wij gaan trouwens altijd met alle vrouwen uit de straat, is reuze gezellig

5. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

Apr 5, 2011
    2,221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Je hb moet inderdaad nagekeken worden, als het te laag is mag je niet doneren. Ik zou het toch even navragen.....

6. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Klopt, ik heb ook een aantal keer bloed gegeven en altijd wordt je Hb gecontroleerd! Lager dan 7.8 (ik dacht zelfs 7.6) betekent niet doneren...

Maaaarrr.. Ik voel mezelf ook altijd wat slap en trillerig als ik bloed heb gegeven dus dat kan sowieso wel!

7. Maia

Maia Niet meer actief

toen ik nog bloed gaf werd hb altijd gemeten. Als het te laag was mocht je niet geven.

en het trillerige gevoel is herkenbaar hoor, had ik ook altijd een dagje last van.

8. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    Hier wordt ook altijd HB nagekeken,
    Had een tijdje te laag HB.
    Geef nu al een paar maanden plasma, ( plasma mag je elke maand geven )

9. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    ik zit ook bij een mobiele 'bloedbus', en daar wordt echt wel altijd de HB nagekeken!
    de dag van de donatie zelf heb ik meestal nergens last van,
    maar de dag erna ben ik altijd zo slap als een vaatdoek!

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ijzerpillen krijg je sowieso niet mee van de bloedbank :D Er wordt normaal gesproken gecontroleerd met vingerprik om te zien hoe je HB is. Die andere buisjes is een ingebouwde controle. Wanneer je evt een ziekte onder de leden hebt die schadelijk kan zijn voor de ontvanger, wordt jouw bloed niet gebruikt.

Ik ben ook altijd wat slapjes na donatie. Wat bij mij helpt: zodra ik de oproep binnen krijg, haal ik een fles Roosvicee Ferro. Die drink ik "leeg", meestal doe ik daar een week of 3-4 over en hiermee haal je je HB toch wel iets omhoog. Evt zou je Floradix kunnen pakken. En vooral veeeeeeeeel drinken na je donatie!!!!

11. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ik heb ook ooit een aantal keer bloed gedoneerd... Werd ook altijd hb gecontroleerd hoor!
    Nu doe ik het niet meer sinds dat Esmay geboren is aangezien ik er achter ben gekomen dat ik vrij snel naar een laag hb ga dus ben ik bang dat ik dat niet meer trek zo'n donatie!

12. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik doneer ook al een paar jaar en bij ons wordt altijd je bloeddruk gecontroleerd van tevoren en ook je HB door een vingerprik (vind ik nog erger als het bloedprikken zelf :D)

Lijkt me erg vreemd als dat niet gebeurd trouwens, ze moeten toch weten of je in staat bent om bloed te geven? Die arts of verpleger die die check doet van tevoren kijkt ook je vragenlijst na en tekent die af enz.. En pas dan mag je door naar de afnamekamer zeg maar..

13. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    HB wordt bij ons ook altijd gecheckt.

Lager dan 7.8 is idd geen donatie. Ik ben er regelmatig op afgekeurd.

Maar slap voelen na een donatie hoort er wel een beetje bij denk ik. Ik heb het ook vaak. Moet ook geen zware inspanningen doen erna, want dan ga ik tegen de vlakte.

14. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    je HB wordt toch altijd nagekeken voordat je bloed geeft? dit was bij mij tenminste wel zo, was deze onder een bepaalde waarde mocht je geen bloed geven!

je kunt je wel slap en trillerig voelen daarna, niet iedereen heeft daar last van, maar het kan wel

15. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Hopmarjanneke; ik had ze vorige keer wel gekregen, maar toen was de donatie 'mislukt'.(heb hele moeilijke aders, en ze mogen maar één keer prikken) Ik had ze dinsdag ook zien liggen, gedacht dat ik ze misschien na de donatie zou krijgen maar daarna niet meer aan gedacht. Vandaar de vraag over de ijzerpillen. ;)

@De ander meiden; thx voor jullie reacties! Heb een mailtje (formulier via site) naar de bloedbank gestuurd!
    Ik lees op Belgische sites niets over hb metingen, misschien dat de procedure hier verschilt tov NL, maar dat vind ik wel raar...

Share This Page