Voorliggende placenta (placenta praevia)

Discussion in 'Gezondheid' started by Minty, Apr 15, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zie dat mijn vorige topic gesloten is, dus ik begin maar even opnieuw. Met 20 weken is bij mij een voorliggende placenta vastgesteld. De placenta ligt over mijn bmm heen en steekt dan nog zo'n 2 cm uit. Het gaat dus om een flap. Deze week weer een echo gehad en helaas nog geen millimeter verschoven. Nu met 32 weken weer een echo en waarschijnlijk een geplande keizersnede.

Wie heeft dit nog meer (gehad)? Graag hoor ik ervaringen van anderen. Ik maak me er toch wel een beetje ongerust over na alles wat ik lees over vroeggeboortes en bloedtransfusies.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Hier 2 keer opgenomen met bloedverlies, zo rond week 36 en week 38.
    Steeds 2 nachten gebleven. Ik schrok toch best wel elke keer, en het was ook steeds midden in de nacht :(
    Helaas trof ik de laatste keer een gyn die " de natuur zijn werk " wou laten doen. Dus ik mocht gewoon weer naar huis.
    Toen de 3e keer, weer midden in de nacht. Gelukkig had ik toen wel 3 cm ontsluiting (daar dan weer niets van gemerkt) en kon ik blijven.
    Bij mij bleven ze tot het laatste moment nog twijfelen over ja dan te nee een ks. Maar bij de 3e bloeding ging de vk natuurlijk even voelen en toen was het meteen duidelijk.
    De ks verliep zonder problemen en dochter kwam helemaal gezond op de wereld, met 40+1 :)

Het komt wel goed hoor! Hou er rekening mee dat je wat bloedingen kan krijgen. Zorg dat je een tasje voor jezelf hebt klaar staan.
    Succes met de laatste loodjes!

3. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt Zoe. Ik lees inderdaad dat de bloedingen vaak tijdens de nacht zijn. Was het veel en werd je daar dsn wakker van? Deed het pijn, of voelde je iets anders?

4. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Bij mij bij 20wk placenta previa Totalis ontdekt. Met 20+4 was ik op mn werk en begon t bloed te lopen. Was vrij veel, werd meteen een paar dagen opgenomen in zkh. Vanaf dat moment dagelijks bloedverlies, net als een menstruatie. Deze zs heeft maar 28wk geduurd, maar bloedverlies is gebleven tot het eind.
    Actief zijn of rust houden had geen invloed op het bloedverlies, soms verloor ik meer als ik in bed lag voor langere tijd.
    Succes!

5. smurfin29

smurfin29 Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,071
    0
    0
    Leiden
    hier ook placenta praevia met een uitloper over de baarmoedermond en soms al heel licht bloedverlies, tot nu toe alleen moeten stoppen met werken en geen onverwachte bewegingen maken.

Ik ben ook erg geschrokken van google en hoop snel rond de 26 weken te zijn, want daarvoor bevallen wil je ook niet weten..

Ik lees dus even mee,,,, succes

6. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    De verhalen op internet zijn echt niet leuk inderdaad Smurfin. Ik schrik daar ook best wel van. Ik heb nog geen bloedverlies gehad en werk dus ook nog gewoon. Heb jij ook bedrust moeten houden na het bloedverlies?

7. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Ook deze zs is bij mij placenta previa geconstateerd. Vannacht een flinke bloeding gehad, ben opgenomen in het zkh. Ik baal als een stekker. Ik vraag me af of je 'aanleg' voor zoiets kunt hebben, gezien ik bij de 2 zs die de 20wkn halen placenta previa heb..

8. Jemima

Jemima Bekend lid

Mar 7, 2015
    783
    5
    18
    Utrecht
    Hier ook ontdekt met de 20 weken echo. 7 mm overlap. Ik ben heel benieuwd inderdaad. Ik had juist in het begin van mijn zwangerschap door wat al bestaande medische aandoeningen last van bloedingen, maar nu al 4 weken niks meer. Maar wat niet is kan natuurlijk weer komen.
    Ik ben er een beetje in tweestrijd over. Aan de ene kant vind ik het best spannend, aa de andere kant probeer ik ook maar relaxed te zijn zolang de vk en het ziekenhuis dat ook zijn.

9. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Pechvogol: dat is wel balen zeg! Verder wel alles goed bij de 20-weken echo, of heb je die nog niet gehad?

Ik herken de tweestrijd. Aan de ene kant let ik fysiek wel wat meer op. Probeer geen zware dingen te tillen. Aan de andere kan blijft get zo abstract en probeer ik het maar wat los te laten.

10. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    @minty, 20wk pas 3 mei. Voelt voor mij alleen niet zo abstract: bij de zs van m'n overleden zoon begon het hiermee. Door de SLE en antistolling heb je al verhoogde kans op vroeggeboorte, laag geboortegewicht, bloedingen etc en zo'n pp beïnvloedt dit alleen maar nadelig. Ook is dit kindje nog ver van levensvatbaarheid. Bloeden stopt niet. Dus op dit moment zie ik t allemaal behoorlijk somber in. Heb sinds vannacht ook nog geen arts gezien en ik word steeds ongeruster :'(

11. suethatsme

suethatsme Actief lid

Aug 25, 2014
    414
    339
    63
    Female
    Hoi Minty,

vervelend voor je.
    bij mij werd het ook ontdekt met 20 weken. met 32 weken kreeg ik bloeding. bedrust gekregen en ik moest in het zh blijven omdat het bloeden steeds opnieuw begon. vervolgens vele complicaties en mijn zoon is met 33+ 5 gehaald met een keizersnede. maar die complicaties zijn lange bij na niet standaard en heel veel vrouwen met placenta previa kunnen gewoon tot 38 weken lopen.

tja, het is natuurlijk heel spannend. maar ik zou vooral proberen het je zwangerschap niet te laten verpesten want in veruit de meeste gevallen komt het (dankzij huidige medische mogelijkheden) helemaal goed. en je kunt je altijd druk gaan maken zodra dat nodig is.

bereid je inderdaad wel alvast voor op de mogelijkheid van bloedingen. (mentaal + een ziekenhuis tas voor 2 nachten oid). ik had namelijk echt geen idee en ik dacht echt dat mijn kind dood ging. maar in het ziekenhuis was gelijk duidelijk dat het mijn bloed was en dat het kindje nergens last van had.

in het ziekenhuis zeiden ze overigens dat die bloedingen niet te voorkomen zijn door het rustig aan te doen. maar ik kreeg wel bedrust, dus das dan een beetje vreemd vind ik nog steeds.

over bloedtransfusies zou ik me al helemaal geen zorgen maken. ik vond dat ik onwijs veel bloed verloor maar in het ziekenhuis wegen ze precies wat je verliest en ze zeiden dat ik nog 5 keer zoveel per dag mocht verliezen voordat het een probleem werd. dus nooit een transfusie nodig gehad.

wat ik ook zou doen is alvast googlen op keizersnede en gentle sectio. want als je echt een previa hebt is de kans heel klein dat het nog goed verschuift. ze zeggen wel dat die kans er is maar als je er logisch over nadenkt kan je zelf wel bedenken dat een placenta vast zit aan de baarmoederwand en dat hij dus niet zomaar gaat verplaatsen als hij over de baarmoedermond heen zit.

ik keek er onwijs tegenop, wilde graag natuurlijk bevallen. maar toen ik eenmaal in het zh lag was het enige dat nog telde dat ik een gezonde zoon wilde. dus wat er ook moest gebeuren, het maakte allemaal niets uit. bedrust, peace of cake. want wat is er belangrijker dan een gezonde baby? daar heb je dan toch gewoon alles voor over? en rustig blijven is daarvoor ook belangrijk. adem in, adem uit :). focus je op een goede afloop en geniet van de zwangerschap.

succes!

12. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Pechvogol: begrijpelijk dat dat bij jou wat minder abstract is en dat je er nuet gerust onder bent. Wat een narigheid zeg! Hebben ze ook naar de groei van je kindje gekeken? Ligt dat nu wel op schema? Ik heel hard voor je duimen dat het bloeden snel stopt. Ben je veel verloren?

13. smurfin29

smurfin29 Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,071
    0
    0
    Leiden
    hier nog geen bedrust, omdat het af en toe een druppel is wat ik verlies, als ik meer ga verliezen is er wel een kans op opname met bedrust.

nu gewoon thuis rustig aan doen om erger te voorkomen.
    verlies soms ook oud bloed en dit kon ze ook zien onder mijn vlies was een oude bloeding te zien die mijn lichaam waarschijnlijk nog naar buiten gaat werken en dit zie je door bruin verlies.

14. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat scheelt dan weer Smurfin. Hopelijk blijft het zo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zou weten hoe we dat op zouden kunnen vangen thuis. Man is zelfstandige en kan zich dus niet zomaar ziek melden, dus vooral de zorg voor onze dochter zou dan best een punt van zorg zijn.

15. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Even omhoog plaatsen. Nog anderen?

Verder weinig nieuws. Over 1,5 week weer een echo en dan waarschijnlijk voorzichtig richting keizersnede denken.

16. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Hai meiden nou hier mijn verhaal

Met 8 wkn bloeding onverklaarbaar 1 week gebloed daarna gestopt..
    Met 16 weken weer bloeding.. vk liet me lopen na een week was ik het zat en zijn we nr spoedpost gegaan.
    En daar constateerde ze placenta preavia totalis 😣
    Ons meisje doet het super groeit als kool gelukkig.
    Ja en dan... je krijgt zo ontzettend veel info ovet je heen.
    Vroeg geboorte afwijkend geboorte gewicht..
    Ziekenhuis opnames in het verschiet.. ik zag door de bomen het bos niet meer. Zo verdrietig voelde zo als falen mijn lijf faalde..
    Ik heb bloed verlies gehad tot 1.5 week geleden. In eens was het weg.. heb rust voor geschreven gekregen..
    Ja rust dat gaat ook lekker als je 2 kids thuis hebt en een man in de horeca.. maar ja het moet. Ik zit veel op de bank. Of lig in bed. Af en toe klein boodschapje halen.. koken doe ik zitten en afwassen ook.
    Voornu is het rustig.. en mag ik 3.5 week weg blijven..
    Maar jaa de angst blijft voor bloed verlies want ja
    . Als ik nu weer ga bloeden nemen ze me op 😣

Ik ben heel benieuwd hoe jullie er mee omgaan..
    Ik ben nog steeds heeeeel bang.

17. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Hey Minty, nou ja, je weet via fb dat ik ondertussen weer thuis ben. Ik durf niet echt te zeggen hoeveel ik ben verloren. Ik vermoed de 1e nacht binnen een halfuur een volle mvb. Daarna is het snel minder geworden, dwz dat ik bij wijze van spreken aan 1 mvb voldoende had per dag. 's Nachts komt er standaard meer uit. Alles bij elkaar minder dan wat ik bij een menstruatie verlies. Maar goed we zijn nu een week verder en nog steeds (minimaal) bruinverlies. Maar is met inlegkruisje goed te doen.

Echt bang ben ik niet, maar ik heb dit nu natuurlijk voor de 2e (!) keer. En de eerste keer is me expliciet gezegd dat de pp het minste van mn problemen was.. Het is vooral heel lastig.

18. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Wat fijn dat je weer thuis bent..
    Ik hoop dat je niet meer terug hoeft en
    Je een voorspoedig zwangerschap hebt..
    Dikke knuff...

19. Minty

Minty Bekend lid

Feb 5, 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Lindy: ik ben niet heel bang, maar af en toe bevliegt het me wel even. Ik ben soms ook een beetje boos: eerst al die elkende met miskramen en juist op het moment dat ik dat een beetje los kon laten komt dit weer op mijn bord. Onbezorgd zwanger zijn zit er voor mij helaas niet in. Ik hoop gewoon dat dit kindje zo lang mogelijk in mijn buik mag blijven zitten.

@Pechvogol: fijn dat je weer thuis bent en dat je kindje goed groeit. Gelukkig doet de placenta het wel goed, al zit hij op de verkeerde plaats. Maar jeetje zeg..,jouw portie pech mag nu ook welens voorbij zijn.

Werden jullie tijdens de nacht eigenlijk wakker door het bloedverlies? Of kwamen jullie er toevallig achter?

20. Jemima

Jemima Bekend lid

Mar 7, 2015
    783
    5
    18
    Utrecht
    Nou ik heb dit weekend ter observatie in het ziekenhuis gelegen. Begon zaterdag te bloeden, dus de vk heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis en ik moest blijven ter observatie. Gelukkig deed de kleine het allemaal goed en konden ze verder niks geks vinden en was mn baarmoeder nog dicht.
    Dus ik heb me voor deze week maar ziekgemeld van werk -mn leidinggevende is op vakantie- tot ik haar kan spreken over hoe nu verder. Moet een deel, zo niet al mn uren inleveren

Share This Page