Hi dames! Wij willen graag nog op babymoon als ik 27 wk zwanger ben. Voorkeur heeft Kreta. Weet iemand hoe t daar met de gezondheidszorg is (ivm crisis). Ik heb een prima zwangerschap maar wil natuurlijk wel voorbereid zijn mocht er iets zijn. Wil graag boeken maar toch wel spannend! Thanks! X
Als je lekker gezond ben kan er weinig gebeuren denk ik bij 27 wk, ik zou lekker gaan genieten Gezondheidszorg zal wel minder zijn dan in NL, of je moet vooraf even kijken op internet of er prive klinieken zijn in de plaats war je heengaat, die zijn vaak beter. Verder niet te druk doen op vakantie, verstandig omgaan met eten en hygiene en veel water drinken om blaasontsteking te voorkomen.
Ik ben nu 26w4d zwanger en zit heerlijk te chillen op Karpathos (eiland tussen Rhodos en Kreta). Ik vlieg terug als ik 27w2d ben. Mijn zusje is naar de Gran Canaria geweest van 30-32 weken. Zolang de plek waar je heen gaat een ziekenhuis heeft (voor de zekerheid) is het juist een perfecte periode om nog even weg te gaan! Mits je je er goed bij voelt natuurlijk en je een go krijgt van je vk/gyn.. Enjoy!
Ik was 26 weken toen ik naar Turkije ging en 27 weken toen ik terugkwam. Was helemaal goed gegaan! En inderdaad een ideale periode om er nog even tussenuit te gaan.
Ik ga ook nog op vakantie met 27 weken, kom terug met 28 weken. Vind het wel spannend. Ik heb opzich geen ernstige complicaties alleen weerstand is totaal weg ( al 4 maal koorts gehad. Nu 25 weken zwanger) En last van bekken en rug en daardoor 60%ziekte wet. We gaan trouwens naar italie
Ik heb door mijn werk al te vaak vroeggeboortes gezien bij babymooners dus ik zou het zelf niet doen, noem het beroepsdeformatie. Daarentegen zijn er ongetwijfeld ook zat dames waarbij er geen enkel probleem is en die gewoon een heerlijke vakantie hebben. Overigens: check inderdaad, waar je ook naar toe gaat, of er goede (privé)ziekenhuizen zijn én of je daar voor verzekerd bent! De zorg in reguliere/staatsziekenhuizen is in veel landen, ook in populaire Middellandse Zee gebieden als Spanje, Italië en Griekenland echt beneden de Nederlandse standaard. Als het mis gaat en je hebt pech, dan moet je overgebracht worden naar een andere plaats of zelfs een ander (ei)land om goede zorg te krijgen. Heb je alleen een basisverzekering, dan zul je kosten in een privé ziekenhuis zelf moeten voorschieten, en krijg je achteraf alleen terug wat de verzekering betaald zou hebben als je in Nederland met dezelfde klachten opgenomen zou zijn. Afhankelijk van welke (type) polis je hebt kan dit het normale Nederlandse tarief zijn, maar ook 75% hiervan is niet ongebruikelijk (omdat het buitenlandse ziekenhuis dan gelijk gesteld wordt aan een 'niet-gecontracteerd ziekenhuis' in Nederland). En dan kan nog wel eens een flink deel van de kosten voor eigen rekening komen. Plus dat het eigen risico in het buitenland ook gewoon geldt. Heb je een aanvullende verzekering, dan worden opname kosten vaak wel vergoed naar kostprijs van wat het buitenlandse privé ziekenhuis rekent en is het vaak mogelijk dat je verzekering dit rechtstreeks met het ziekenhuis regelt en je dus nuet hoeft voor te schieten (het eigen risico blijft uiteraard wel gewoon van toepassing). Als je alleen een basisverzekering hebt, is het slim een goede reisverzekering af te sluiten, inclusief module geneeskundige kosten. Deze module zorgt ervoor dat je ook verzekerd bent voor zorg in privé ziekenhuizen. Bij een opname kan je reisverzekering dan de kosten regelen met het ziekenhuis en hoef je niets voor te schieten. (Ze verrekenen het wel achteraf met je zorgverzekering, dus ook dan kun je nog steeds een rekening van je zorgverzekering krijgen voor het eigen risico - wat je dan in bij sommige reisverzekeringen weer in kunt dienen als 'kosten die de zorgverzekering niet dekt' en dan krijg je ze gewoon vergoed - omslachtig ja, maar zo werkt het nu eenmaal). Bij een poliklinisch bezoek zul je wel vaak de kosten moeten voorschieten, maar dan kun je het bedrag dat je niet van de zorgverzekering terug krijgt, indienen bij de reisverzekering. Anyway, lang verhaal, maar de moraal is dat je gewoon goed je vakantie omgeving en je verzekeringen moet checken voor je op vakantie gaat, zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan mocht er onverhoops iets mis gaan. (Bovenstaande is overigens ook 'gewoon' van toepassing indien je bijv uitglijdt en een enkel ofzo breekt...) Ik kom in mijn (op een alarmcentrale, dus vaak eerste aanspreekpunt als mensen op vakantie iets overkomt) helaas te vaak mensen tegen die onderverzekrd op vakantie gaan, en dan vervolgens verontwaardigd zijn dat hun budgetpolis geen (volledige) dekking biedt voor de behandeling in het privé ziekenhuis - tsja, die lage premie komt ergens vandaan... O ja, nog een andere tip: neem een (Engelstalige) zwangerschapsverklaring mee van je verloskundige. Dit voorkomt eventuele problemen bij luchtvaartmaatschappijen en is ook handig mocht je wel in het lokale ziekenhuis gecontroleerd moeten worden. Gebruiken jij, je partner of eventeel oudere kinderen medicijnen of zijn er juist medicijnen die je niet mag gebruiken / allergisch voor bent? Haal hier dan ook een (Engelstalige) verklaring voor bij je huisarts of apotheek. 9 van de 10 keer zal het volslagen overbodig zijn, maar het zal maar net die ene keer zijn...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Mijn verloskundige geeft groen licht omdat alles er helemaal perfect uit ziet. Voel me heel goed, prachtige bloeddruk en ook een eerste ongecompliceerde zwangerschap gehad met een gezond kindje. Dus geen enkele reden om niet een weekje naar Spanje ofzo te gaan binnen korte termijn. Kans op een vroeggeboorte of andere complicaties is dus heeeel klein. Maar goed kans is er altijd natuurlijk. En dat maakt het spannend. Jouw opmerkingen over ze verzekering zijn heel terecht. Gelukkig ben ik goed aanvullend verzekerd en hebben we ook een medische kosten dekking in onze reisverzekering. We reizen graag en ons kleine meisje was vorig jaar heel ziek op vakantie (6e ziekte) en dat is allemaal goed nagekeken in een privé kliniek en ook allemaal vergoed. Qua verzekering zit het dus ook goed. Toch blijf ik het een spannend idee vinden en misschien doen we ook niet. Maar ik hou zooo van vakantie! Ik ga idd eens kijken hoe de gezondheidszorg geregeld is op Mallorca (we willen toch graag daarheen ivm korte vliegen) dus dat is mijn volgende stap. Dankjewel! Groetjes Felice
Wij zouden eigenlijk naar kreta gaan in de laarste week van augustus. Zou dan 31 weken zwanger zijn. Wij hebben de reis geannuleerd. En hopen volgend jaar te kunnen gaan.
Ik ga volgend weekend naar Spanje ben dan 25+6 weken en kom terug met 27+2. Goed op de hoogte zijn waar ziekenhuizen zitten en laat je verloskundige weten dat je gaat.
Wij zijn met die termijn op Lanzarote geweest en hebben er ontzettend van genoten! Ik zou het zeker doen! En uiteraard wel even vantevoren opzoeken waar je naartoe moet bij spoed. Het is handig om dat ergens te noteren en dus bij de hand te hebben.