Bij de 20 weken echo (op 19w2d) lag mijn baby zo diep onderin met zijn hoofd dat het hoofdje niet te beoordelen was en dus ben ik 2 weken later opnieuw gegaan voor een vervolg echo, maar weer (=nog steeds?) ligt zijn hoofd diep in het bekken, niet te zien. Met inwendige echo waren zijn hersenen wel te beoordelen (gelukkig helemaal goed) maar het aangezicht was niet te zien. Nu mogen we kiezen: nóg een keer terug om het aangezicht te bekijken of het hierbij laten. Ik heb eigenlijk 3 vragen: Wat adviseer jij ons: het hierbij laten of nogmaals gaan voor een echo en op welke termijn dan? Waarnaar kijkt men bij een screeningsecho van het aangezicht nog meer, behalve schisis? (Overigens is de rest van de baby helemaal gezond en goedgekeurd ) Is het niet raar dat hij al weken op dezelfde manier ligt, zo diep met zijn hoofdje? Ik voel hem wel elke dag bewegen.
Hoi Hester, 1) Ik vind het heel moeilijk je hierbij te adviseren omdat het toch je eigen keuze moet zijn, wat voelt voor jou goed? Ik lees in je verhaal dat verder alles aan je kindje er op en er aan zit. Je mag erop vertrouwen dat zijn of haar aangezichtje mooi is. Maak je je toch zorgen dan zou ik ingaan op het aanbod nogmaals een echo te laten verrichten en dat zou ik dan doen rond de 28 weken. 2) Het aangezichtje wordt inderdaad beoordeeld of alles netjes gesloten is. 3) Je kindje ligt waarschijnlijk niet al weken op dezelfde manier. Toevallig wel elke keer als je de echo laat maken. Je kindje vindt dit misschien wel de meest fijne houding. Dit zal waarschijnlijk veranderen naarmate je kindje ouder en groter wordt. Groetjes Imke
Ok, dank je wel voor het antwoord! We zullen dan tcoh maar niet nog een keer voor een echo gaan, want als het gezichtje niet goed gesloten blijkt, nemen we daarop toch niet meteen actie. Indien we niets zullen doen met de consequenties, lijkt me de echo niet zinvol (behalve natuurlijk dat het LEUK is om ons kereltje te zien, haha! ) Nog 1 vraag: Stel dat hij wel consequent in deze houding blijft liggen, heeft dit gevolgen? Bijvoorbeeld: heeft zijn hoofdje wel voldoende ruimte om te ontwikkelen? Ik heb een bekkennier van 10 cm, kan dit ermee te maken hebben of niet? Alvast weer bedankt! =D>
Hoi Hester, voor de ontwikkeling maakt het niets uit. Er is ook in je bekken voldoende ruimte voor het hoofdje om zich te ontwikkelen. Een kindje heeft vaak een voorkeurshouding, maar zoals Imke ook zei, wil dit niet zeggen dat ie altijd zo blijft liggen. En zolang je je kindje goed blijft voelen is dat prima. Met je nierbekken heeft het nu in ieder geval nog niets te maken. Daar is je kindje nog te klein voor en ook als het wat groter wordt betwijfel ik of jouw nierbekken invloed heeft op de ligging van het kindje. Groetjes Brigitte