te weinig vruchtwater/kalkspatten

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by cvm1985, Mar 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Hallo,

vanmiddag op de liggingsecho zag mijn vk dat er te weinig vruchtwater was. Ook zitten er kalkspatten op de placenta en is het kindje aan de kleine kant. Dat wil zeggen, met de hand voelde het wat kleiner aan en de echo meette maximaal 35.0 weken (ik ben nu 35.5 weken) 3 weken terug op de echo was er veel meer vruchtwater te zien dan nu en toen lag de baby precies goed qua groei. Ook zag de placenta er toen prima uit.
    Nu moet ik woensdagochtend naar de gyn om te kijken hoe of wat. Waar kan dit op duiden? Heb al wat rondgegoogeld maar daar word je niet vrolijk van.
    Was vanmiddag wat overdondert en daardoor niet veel gevraagd, maar maak me nu wel zorgen. Vooral omdat de vk zei dat ik direct moest bellen als ik minder leven voel (waar ik nu dus heel erg op let)

Ik rook overigens niet, dat was de eerste vraag van de vk.

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Heel begrijpelijk dat je bent geschrokken!
    Het is normaal dat als je het einde van de zwangerschap nadert het vruchtwater minder word en de placenta verkalkingen laat zien. Maar er is een grens voor beide. Ik kan natuurlijk geen uitspraak doen over wat er gezien is. Maar in het ziekenhuis zullen ze meten hoeveel vruchtwater er nog is en of dat voldoende is en zullen ze bekijken of de placenta nog voldoende voedingstoffen uitwisselt. Dat de schatting op 5 dagen kleiner uitkomt is een klein verschil. je zal merken dat iederen net op een andere manier meet.
    Nog geen reden tot paniek, houd inderdaad de bewegingen van je kindje in de gaten en verder is het afwachten wat de echo gaat zeggen.

Imke

Share This Page