Hoi, Hoe bereid je je borsten voor op borstvoeding? Ik heb bij mijn vorige twee kindjes steeds borstonstekingen gehad in de kraamtijd door kloven. Ik heb gehoord dat je je borsten kunt voorbereiden op borstvoeding. Harder maken ofzo... Hoe doe je dat? Groetjes Jessica
Eigenlijk kun je je borsten niet voorbereiden op de borstvoeding. Tijdens de borstvoeding wel goed in de gaten houden, rode plekken, harde plekken, beginnende kloofjes, etc. En daar dan goed op in-springen. De tepels harden, hoef je echt niet te doen hoor! Hieronder de beloofde link! Tepels harden? Succes! Liefs, Hanneke!
een collega van mij (die komt uit Bulgarie) zei dat ik met een tandborstel op mijn teppels moest poetsen ~ ze is gek ! wel leuk mens maar toch gek Serieus een ander collega (net bevallen van een prachtig zon) zei dat ik alvast wat creme op de teppels kon gebruiken. Ik zal het proberen
Alvast allemaal creme gaan smeren zou ik persoonlijk eigenlijk ook niet doen, hierdoor maak je de huid zachter en weker, en die gaat straks intensief gebruikt worden, dus lijkt me niet zo een succes! Ik heb nooit iets speciaals gedaan, laat ik het daar in ieder geval op houden en voeden is altijd prima gegaan! Ps. beloofde link is toegevoegd in mijn eerste bericht!
HI... Deed je wel tijdens het voeden met je vlakke vinger mee in de drinkrichting wrijven, zodat de bobbels weggingen....? Dan heb je minder kans op borstonstekingen... en elke keer op een andere manier aanleggen... liggend... zittend.. rugbyhouding...? Zelf controleerde ik regelmatig mijn borsten en ook onder de douche onder de warme straal wreef ik de bobbels weg.. al deed het soms wat zeer... want dan kwam de melk eruit... en gingen de harde plekken weg, die anders voor een onsteking zorgen.. Tja kloven is pijnlijk, maar tepels harden is idd niet nodig... en adviseren ze ook niet meer zo als vroeger.. meen ik.. wil je het perse toch doen omdat je denkt dat dit je straks helpt:... regelmatig je tepels langs je t-shirt laten schuren... dus of even geen bh aan.... of voedingsbh's en de klepjes open laten...
Ik had ook gehoord dat je je tepels alvast wat kon masseren met een handdoek toen ik zwanger was. Heb het toen bij zo'n bv cursus gevraagd aan de lk. Die vertelde dat je dit niet moest doen, je borsten zelf zou je in principe niet voor kunnen bereiden. Ik weet niet of je bij je andere kinderen zo'n cursus hebt gedaan. Maar bij mij zaten toen ook een aantal moeders die bij de eerste kinderen erg veel last hadden gehad van kloven ed. Ook zij waren erg blij met de uitleg en tips ondanks dat ze eerder bv hadden gegeven. Vonden het jammer dat ze niet bij de eerste zo'n cursus hadden gedaan.
Wat Ramona al vertelde is dat je de knobbels in je borst weg kan masseren tijdens het kolven of voeden. Borstontsteking komt niet door kolven maar door het feit dat de melk kanalen niet leeg worden gemaakt en hier een verstopping ontstaat wat gaat ontsteken.
Niets doen aan je tepels - wees zuinig met zeep, maar verder gewoon hoor! Niet opruwen of niks! En in de kraamweek of zsm erna een lactatiekundige laten komen als het aanleggen niet goed gaat, want daar komen die kloven van. (Heb ze helaas ook gehad - hoop ze nooit weer te krijgen!)
Niets, doen ze zelf wel Tepels harden is echt zo'n ouderwets stompzinnig iets waarvan ze inmiddels weten dat het geen flikker helpt en waarvan je dus alleen maar last hebt. (Moet er niet aan denken bij de huidige gevoeligheid...) Ik heb juist begrepen dat het juist hoort dat je tepels zo gevoelig worden, om straks beter aan te kunnen voelen hoe je aan moet leggen. Ga je ze harden, dan is de kans op mislukken juist groter, omdat je je tepels ongevoeliger maakt... En idd: als BV niet gaat om welke reden dan ook: deskundige erbij en wel direct. Niet gaan prutsen met kraamzorgers, die zeggen allemaal wat anders. Direct een deskundige erbij die je goed kan helpen, dan komt het alsnog wel op gang.