Advies prelogopedist; fles!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door megacarls, 27 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Ons zoontje is prematuur. Hij heeft veel moeite om goed aan te happen. Het is vaak een half uur afleggen, beetje drinken en weer opnieuw beginnen. Daarna heeft hij zo'n 5 cc gehad. Soms wordt hij niet eens wakker of ligt hij er maar naar te kijken of hij wil zeggen: "ik weet niet wat je van me wilt, maar dit ga ik echt niet doen".

Ik had gevraagd om een lactatiekundige maar die is op vak. Haar waarneemster alleen telefonisch bereikbaar. Nu had de arts de prelogopedist ingeschakeld om te kijken of zij ermee kon helpen. Bij binnenkomst zei die al dat ze zelf nooit bv heeft gegeven. Ze heeft geobserveerd hoe hij eerst aan de borst probeerde te drinken (ging niet) en hoe hij daarna afgekolfde melk via de fles kreeg. Dat laatste was ze lyrisch over. Dat gaat ook heel goed. Haar advies was dus; geef het maar uit de fles. En als we toch bezig zijn, dat afkolven is maar een gedoe; ik zou gewoon kv geven.

Ten eerste; het is geen oplossing voor mijn probleem. Ten tweede; vanwaar het advies voor kv? Er is vanuit Maastricht toch niet voor niks gehamerd op het belang van bv, vooral bij prepareren!
    Compleet nutteloos advies in mijn ogen. Waarom iemand vragen voor hulp bij aanleg-problemen als die persoon er geen ervaring mee heeft en er niet eens een voorstander van is? Raar. Heb op de afd ook afgegeven dat ik het heel raar advies vind!

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wat een raar advies zeg!! Zeker bij te vroeg geboren beebjes is de bv zo belangrijk! Het is veel milder voor de darmpjes ook omdat het zo licht verteerbaar is.

Heb je al geprobeerd om een klein beetje bv op je tepel te doen, zodat hij beter weet wat de bedoeling is?
    Misschien een idee om als het aanhappen echt niet lukt om tijdelijk met een tepelhoedje te voeden? Dat ging hier heel goed! En op een gegeven moment zijn je tepels wat soepeler en is je kindje wat gegroeid waardoor het aanhappen waarschijnlijk beter lukt!
    Misschien is er nog een andere lk in de buurt die bij je thuis kan komen ook?

Succes ermee!

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Kan je geen andere LK bellen? Er zullen er toch meerdere in de buurt zitten?
    Dit advies slaat inderdaad nergens op. Gelukkig heb je dat zelf ook door en was je ook zo assertief dat aan te geven.
    Ik hoop dat je snel de hulp krijgt die jullie nodig hebben!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.200
    35.910
    113
    Nou zeker raar! Gelukkig maar dat je niet van plan bent daar naar te luisteren. Ik zou ook een andere lk zoeken, zijn er genoeg.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Juist bv is goed voor de ontwikkeling van alle 'spraakspieren', dat zou een logopedist echt moeten weten; en dat is nog los van de andere voordelen natuurlijk! Ik zou proberen zelf een lactatiekundige te benaderen die wel langs kan komen, kan me niet voorstellen dat er maar twee zijn? Anders VBN of LLL contacteren?

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #7 Zoe123, 28 sep 2013
    Laatst bewerkt: 28 sep 2013
    Dat ze je aanraad om te stoppen met kolven, is in mijn ogen een klacht waard.
    Een prematuur kindje is in ale gevallen veel beter af met borstvoeding, dat zullen alle artsen bevestigen.
    Daarnaast is aan de borst drinken ook beter voor de ontwikkeling van de mondspieren.
    En...jij geeft duidelijk aan dat je gemotiveerd bent verder te gaan. En hoe kan iemand die zelf geen bv heeft gegeven nu oordelen over hoe het voeden gaat? Heeft ze daar een opleiding voor gevolgd? Of is het dus gewoon kiezen voor de makkelijke weg:hop die fles er in
    Ik zou haar er zeker nog een keer op aan spreken :jij werkt met hele kleine kwetsbare kindjes, hoe kan je dan dit advies geven? Borstvoeding is toch bijna altijd te verkiezen boven kunstvoeding?

Nou goed, verstandig om een LK te bellen, eentje die stevig in haar schoenen staat..
    Ik denk dat jullie er wel uitkomen, het is alleen jammer dat je zoveel energie kwijt bent aan iets wat helemaal geen issue zou moeten zijn :((
    Wat wederom zo jammer is...jij weet wat je wil, en wat het beste is voor je kindje. Een moeder die wellicht wat minder op de hoogte is, of niet de fut heeft er tegen in te gaan, die denkt dan, oke, kunstvoeding dan maar....

7. megacarls

megacarls Niet meer actief

Hoi,

Ik heb idd al geprobeerd wat melk op de Tepel te doen, dat helpt niet. Tepelhoedje vandaag geprobeerd. Super! 20cc gedronken! Daarna de rest via fles. Ging super! Ik wil idd LK laten komen. Maandag gaan we naar huis en dan zou ik het fijn vinden als die even meekijkt. Even kijken waar het op mis gaat.

Btw, is het normaal dat de kraamvpk in zkh het gezicht van mijn zoon in mijn borst duwt en hem, terwijl hij huilt de borst opdringt? Ik heb van haar ook wel echt een paar hele nuttige tips gehad hoor, maar vond dit niet zo,'n Prettige ervaring.

8. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pff, je boft niet met de "hulp" zeg :(

Nee, dat is niet normaal. Ik had ook een kraam die vroeg: "mag ik" en toen hard in mijn borst kneep (borstcompressie dus). Dat had ze ook wel even mogen toelichten ipv alleen "mag ik".

Gelukkig zijn er ook mensen die wel goed helpen en kennis van zaken hebben. Super dat je doorzet en hoop dat je wel een fijne lk treft!

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Zo hardhandig tegen de borst aanduwen hoort niet, deed mijn kraamverzorgster ook en ik had daardoor enorme kloven en dochter weigerde daarna goed te happen (omdat ze gewend was dat er daarna een enorme rotsmak volgde).

10. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Nee, dat is zeker niet normaal! Ouderwetse praktijken... Dit gebeurde bij onze dochter ook, die vervolgens een aversie tegen de borst ontwikkelde waardoor ik een jaarlang fulltime heb gekolfd om haar tóch bv te kunnen geven... Dit ´de borst opdringen´ gebeurt echt heel vaak triest genoeg... je leest er ook over in het boek van stefan Kleintjes (over borstvoeding), dat dit vaak een oorzaak is van een aversie voor de borst...

Dus komt er weer een vpk die wil ´helpen´ zeg dan a.u.b. dat je daar niet van gediend bent.

Fijn overigens dat je kindje met tepelhoedje wel goed gedronken heeft! Hoop dat je een lk in de buurt kunt vinden die wel langs kan komen maandag! Succes!

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw

AAAUUW!!!!!Ik heb er ook een paar gehad die dat deden, in het ziekenhuis bij oudste dochter....wist ik veel dat je daar dus niet mee helpt....
    Ook dat drukken in de borst..hoe komen ze er op..

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Die certificaten in de couveusekamer hebben ze echt bij een papje boter gekregen..... Goed dat je thuis een lactatie kundige laat komen!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Veel prematuren kunnen met een tepelhoedje wel overweg terwijl het aan de borst zo dan nog niet lukt. Een prelogopedist zou dat moeten weten! Beste is wel om begeleiding van een lactatiekundige in te roepen, je kunt als je thuis bent gewoon een vrijgevestigde nemen.

Wat de kvp doet is NIET normaal...kan er voor zorgen dat je kind gast borstweigeren!

Deel Deze Pagina