bloedgroep 0-negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mariska1978, 28 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Even een vraagje. Ben benieuwd of iemand van jullie dit weet.
    Bij mijn eerste afspraak bij de vlk is er bloed afgenomen (zoals bij iedereen gebeurt) en daaruit blijkt dat mijn bloedgroep O-neg is.
    Nu lees ik ergens bij toeval dat ik nu in de 30 week gecontroleerd wordt op antistoffen en dat ik daarna een prik krijg.
    Dit heeft allemaal te maken met de rhesusfactor.

Vind het zelf nogal een moeilijk materie en zal het de vlg keer ook even aankaarten bij de vlk....want ik kom er nu bij toeval achter, terwijl de vlk mij hier niks over verteld heeft. Wel een beetjeraar!

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
    Alvast bedankt!

2. sinada

sinada Niet meer actief

Ik ben a negatief en zit dus in hetzelfde schuitje.
    Als je kleine een positeve bloedgroep heeft maakt je lichaam bij geboorte verkeerde stoffen aan en niet de benodigde Anti D die je dus krijgt ingespoten met 30 weken

Wel erg vreemd dat je vk hier nikis over heeft gezegt.

3. zomaar

zomaar Fanatiek lid

29 sep 2006
    2.769
    0
    0
    Brabant
    Het is ook uit voorzorg voor een eventuele volgende zwangerschap (want dan zou je de antistoffen al in je lichaam aan hebben gemaakt) En die prik met 30 weken is puur uit voorzorg maar dat is alleen als het kindje bloed zou verliezen in je buik (bijvoorbeeld door middel van een ongeluk dat soort erge dingen etc etc...) Hoe dan ook na de bevalling moet je (als je thuis bevallen bent) het bloed van de navelstreng naar het ZH brengen daar controleren ze de bloedgroep van de baby, is die positief dan krijg je binnen 48 uur weer een prik. Anders blijft het daar bij en was die eerste ook voor niets ;)

Was bij mij achteraf gezien ook want mijn zoontje heeft ook het rhesusfactor van mij :)

4. debsje1977

debsje1977 Niet meer actief

interessant dit onderwerp:

ik heb even zitten googlen en het blijk zelfs dat als je O positief bent ( zoals ik dus) je ook drager van het rhesusfactor kunt zijn..
    ik vraag me nu dus ook af of ik ter prefentie dit ook niet moet voorleggen dan aan mijn vk. En die spuit zou moeten hebben bij 30 weken.

hieronder het bericht en antwoord wat ik op O positief heb gevonden en me aan het denken heb gezet.

Ik ben bloedgroep O positief evenals mijn echtgenoot. Toch hebben wij samen een eerste kind dat O negatief is, hetgeen erop wijst dat zowel mijn echtgenoot als ik drager zijn van dit kenmerk (resusfactot negatief). Ik heb een tweede kind O positief. Ik heb nadien twee miskramen gehad. Kan dit zijn dat ik kinderen met bloedgroep O negatief in feite vergiftig, hetgeen tot miskramen leidt?

antwoord:

Ik ben geen medisch geschoolde, maar vader van vier kinderen. Wij hebben ook te maken gehad met de gevolgen voor volgende kinderen door de Rhesusfactor. Mijn vrouw (A-negatief) kreeg na iedere bevalling binnen 24 uur een injectie met medicijnen, die een aanmaak van antistoffen verhinderde. Ikzelf ben O-positief. Als die injectie niet gegeven zou worden, dan zouden volgende zwangerschappen tot een miskraam kunnen leiden.
    Ik kan wel zeggen, dat miskramen zeker een gevolg kunnen zijn van de combinatie van de bloedgroepen van een zwangere vrouw en een ongeboren kind. Dit heeft alles te maken met antistoffen, die de zwangere vrouw heeft gevormd bij eerdere zwangerschappen, waar een verschil in Rhesusfactor aanwezig was

5. BabyPelacani

5 nov 2008
    44
    0
    0
    Service Adviseur
    Helmond
    Hier nog eentje die niets gehoord heeft van de VK! ik moet het maar eens vragen bij de volgende controle...

Brr...spuitjes vind ik zo ENG... maar goed, je doet het voor een goed doel toch? haha

6. Niet meer actief

Ik heb volgens mijn moeder bleodgroep O-positief (heel misschien AB-Negatief ze wist niet zeker meer of ik dat was of mijn zusje). Maar er zit wel AB negatief in mijn familie... Mijn vader en zusje dan.

Weten jullie of ik een verhoogde kans heb op Rhesusfactor?
    En moeten ze daarvoor ook de bloedgroep van de vader weten?
    Die weet het namelijk niet van zichzelf.

*O-positief moet het zijn, heb het aangepast*

7. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik heb A negatief en inderdaad bij mijn eerste twee zwangerschappen en na de bevallingen anti-D prikken gehad. Ze hebben beiden A positief bloed, net zoals mijn ex.

Nu heb ik ook bij beiden een bloedtransfusie gehad omdat ik veel bloed had verloren bij de bevalling. Daardoor heb ik antistoffen in mijn bloed zitten.

Mijn vriend weet zijn bloedgroep niet. De gyn zei dat dat niks uitmaakte omdat ze toch met de standaardcontroles op antistoffen prikken. Deze mogen niet boven een bepaalde waarde uitkomen.

8. poohbear226

poohbear226 VIP lid

12 feb 2007
    9.547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    hier ook 0-negatief en krijg over 2 weken waarschijnlijK de prik. Dat hebben ze me meteen al verteld, maar ik wist zelf ook al mn bloedgroep!

9. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Als mama rhesus positief is, dan kan het geen kwaad om zwanger te zijn van een rhesus-negatief kindje.
    Alleen als mama rhesus negatief is, kan het problemen geven als je zwanger bent van een rhesus positief kindje.

Mariska, is jouw partner misschien ook rhesus negatief? Dan is jullie kindje ook rhesus negatief en is zo'n injectie niet nodig.

Debsje, het gaat om de bloedgroep van mama, als die rhesus positief is, dan kun je geen problemen krijgen.
    Degene die antwoordt daarbij is de mama rhesus negatief. De papa is rhesus positief, zodat hun kindjes beide rhesus kunnen krijgen.
    Degene die de vraag stelt daarbij is de mama rhesus positief en dan kan het geen kwaad om van een rhesus negatief kindje zwanger te zijn. De antwoorder zegt zelf al, hij is geen medische geschoolde, zijn antwoord is eigenlijk niet op haar vraag van toepassing.

Tinkerbell, bij rhesus kijken ze niet naar familieleden, alleen naar de papa en mama. En alleen als mama rhesus negatief is, dan kunnen er problemen. Jij bent rhesus positief, dus dan is er niks aan de hand.

Groetjes Saskia

10. martine1970

15 jul 2008
    10
    0
    0
    Leiden
    Ik heb hem ondertussen al gehad, en tegen mij vertelde de vk het volgende :

Je krijgt hoe dan ook in de 30ste week een anti d prik, en moet voor die tijd bloed hebben geprikt om te kijken of je antistoffen in je bloed hebt. Dit geldt alleen voor moeders met Neg O bloedgroep. Omdat de uitslag lang duurt, krijg je de prik hoe dan ook, ongeacht de uitslag of je anti stoffen wel of niet in je bloed hebt. Na de bevalling krijg je binnen (ik geloof) 24 uur? weer een anti d prik, en ze checken direct de bloedgroep van je kindje. De vk vertelde dat deze prik niet zoveel te maken heeft met je huidige zwangerschap, maar wel met eventueel een tweede.

Als je antistoffen aanmaakt tijdens bv de bevalling, dan kun je bij nummer 2 problemen krijgen. Het kleintje kan dan ernstige bloedarmoede krijgen met alle gevolgen van dien.

Bij nummer 1 zou er alleen een probleem kunnen ontstaan als je trauma in je buik hebt tijdens de zwangerschap (dus vermenging bloed om wat voor reden dan ook) en je kindje positief is.

Zo is het mij uitgelegd in ieder geval, er is nog wel een en ander te vinden op internet hierover. Je krijgt van je vk of gyn ook een formulier waarmee je na de bevalling je anti d prik kunt krijgen, als je de eerste prik hebt gehad.

Enneh... hij deed geen pijn bij mij, ze gaf hem in mijn bil, en ik ben echt een superangsthaas met prikken.

Sterkte en succes

11. prinsesje

prinsesje Lid

1 jul 2008
    48
    0
    0
    doktersassistente
    lexmond
    Ik ben a negatief en krijg met 30 weken een injectie.
    Mijn verloskundige heeft mij en mn man gelijk inglicht en een folder meegegeven.

12. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Als je zelf rhesuspositief bent is er géén kans op problemen, omdat je bloed de stof dan wél bevat, en dus geen 'vreemde' stof zal vinden in het eventuele negatieve bloed van je kind.

Ik ben zelf O negatief, en het 'probleem' daarmee is dat als je man positief is, je kind ook positief kan zijn. In dat geval ziet jouw bloed (wat de stof niet heeft) het eventuele positieve bloed van je kind (bijv bij de bevalling) aan als 'vreemd', en wat vreemd is wordt aangevallen. Met als gevolg dat je bloed antistoffen aan gaat maken.

Dit is belangrijk voor je eventuele volgende kind, en om te voorkomen dat je een "rhesuskindje" krijgt (.o.a. zeer ernstige chronische bloedarmoede) krijg je dus die spuit. Met 30 wk en na de bevalling. Ze zullen na de bevalling ook wat navelstrengbloed afnemen om de rhesusfactor van de kind te bepalen.

Overigens heeft mijn verloskundige gezegd dat ik met 30 wk die spuit sowieso krijgt, omdat ze uit voorzorg mij behandelen alsof ik een positief kind heb.

13. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Je krijgt niet altijd na de bevalling een spuit alleen als blijkt dat je kindje positief is.
    Ik ben a negatief mijn man is 0 positief en ik heb alleen een spuit bij 30 weken gehad omdat Toby 0 negatief is en je dus geen antistoffen aanmaakt.

14. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik ben AB negatief, en krijg de volgende keer (28,5 week) ook de prik (in mijn bovenbil, schijnt mee te vallen hoor! ;) ).

het maakte niet uit welke bloedgroep mijn vriend heeft want (hahaha) zeiden ze bij de vk: JIJ weet misschien zeker dat hij de vader is, maar WIJ weten dat niet! :)
    dus ze nemen het zekere voor het onzekere, en iedere zwangere met negatief bloed krijgt de prik.

wij hebben samen hartelijk gelachen om het verhaal van de vk! :)

15. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Uhhh naja zo zei ze het tegen mij niet maar daar komt het natuurlijk wel op neer :)

16. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik heb ook A-negatief, maar de verloskundige heeft nooit gesproken over een prik. Ik begin me nu wel zorgen te maken, want ik ben al over de 30 weken heen :(

17. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Bespreek het eens! (maar volgens mij is het standaard procedure in België na de bevalling)

18. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik ben een Belgische geboren en getogen in Belgie, maar woon sinds 2 jaar in Nederland.

Ik heb het besproken met de verloskundige maar ze heeft er met geen woord over gerept, dat ik een prik moet of iets dergelijks.

19. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    Hier ook A-negatief, met 30 weken prikje.
    Ik heb hem ook al gehad toen ik in de lente een miskraam had, ik hou helemaal niet van spuiten en prikken maar deze was voor een goed doel en t viel ook wel mee ^^
    Na de geboorte halen ze wat bloed uit de navelstreng en die kijken ze dan even na of de kleine het ook heeft.

20. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    haha ik heb hetzelfde meegemaakt en zit nu ook even te glimlachen om het bericht van lien78. Ik haat bloedprikken, naalden e.d. had een bloeding met 15 weken en heb toen allemaal testen gehad waaruit dus ook bleek dat ik rhesus negatief was. Ik moest toen ook binnen 72 uur die anti-d injectie en vond het allemaal erg vervelend. ik had toen nog bijna geen info gekregen over negatieve rhesusfactor e.d. maar toen ik het na de injectie opzocht, werd t allemaal een beetje duidelijk. Toen ik een paar weken later bij de verloskundige zat vroeg ik dus ook waarom mijn vriend geen bloedtest hoefde en ik kreeg inderdaad precies hetzelfde te horen als lien78. JIJ weet misschien wie de vader is, maar WIJ weten dat niet. Toen viel inderdaad t kwartje waarom mijn vriend geen bloedtest had gekregen. Ik vond t voor dit antwoord maar flauw, had zoiets van ik moet door al die tests heen en straks ook nog bevallen en hij staat er maar een beetje bij:p had m die prik wel gegund:phahaha

Deel Deze Pagina