Bloedgroep 0 positief, Rhc negatief

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Lissanne, Mar 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lissanne

Lissanne Lid

Apr 1, 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!
    Een paar dagen geleden heb ik de uitslag van mijn bloedonderzoek (bij 12-weken zwanger) gekregen. Het blijkt dat mijn bloedgroep 0 positief is (RhD is positief), maar mijn Rhc is negatief. Er is niet zoveel informatie te vinden over Rhc negatief.:( Weet iemand iets meer hierover? Alvast bedankt.

2. Theertje

Theertje Bekend lid

Jan 26, 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Oh ik lees even mee.
    Heb echt exact hetzelfde .
    Wel een folder meegekregen maar dat gaat meer over D- negatief dan C-negatief.
    Het enige wat ik uit die folder haal is dat je bij 27 weken weer mag prikken ( heel fijn ) en dat je bij uitkomst daarvan eventueel de groei beter in de gaten word gehouden......

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

heb ik ook A+ en rhesus C-. Vrijdag bloedprikken. Rhesus-D negatief is veel belangrijker zei m'n vk.
    3-4 jaar geleden, tijdens de zwangerschap van mijn dochtertje, werd hier nog niet naar gekeken.

Het is om te kijken of je geen anti-stoffen aanmaakt tegen de bloedgroep van je kind, wat bij de bevalling van belang kan zijn.

4. Theertje

Theertje Bekend lid

Jan 26, 2012
    734
    0
    0
    huismama
    vk legde bij mij ook uit dat hier pas sinds oktober naar gekeken word.
    Bij mijn andere 2 was het inderdaad ook nog niet .

5. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    Ik ben A- en mijn man is O+.
    Bij de 2 vorige heb ik rond de 28 weken een spuit gekregen en ook na de bevalling van mijn tweede (ik vermoed dat ze ook positief is).
    Heeft te maken met antistoffen en problemen met eventuele volgende zwangerschappen, maar vraag mij niet hoe

6. Lissanne

Lissanne Lid

Apr 1, 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Dit is mijn eerste zwangerschap en de meeste informatie is helemaal nieuw voor mij. Ik heb ook die folder van mijn VK gekregen:

Sanquin 2

Blijkbaar is er niet zoveel informatie bekend over Rhc negatief. Ik moet ook bloed laten prikken in week 27.

7. twinty

twinty Bekend lid

Jan 20, 2012
    640
    1
    18
    Ik heb ook precies het zelfde o positief maar rehsus c negatief.
    IDD nog niet veel informatie.

8. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Ik heb het ook, Rhc negatief, maar maak je geen zorgen hoor. Dit wordt pas sinds kort onderzocht en met 27 weken wordt er nogmaals bloed geprikt. Dan bepalen ze ook de bloedgroep van de baby en kijken ze of dit matcht. Zo niet, dan krijg je een groeiecho. Meer niet! Maak je er niet druk om, toen ik van mijn zoontje zwanger was had ik het ook maar werd het gewoon nog niet nagekeken.

Volgens mijn vk is het onzinnig :D aangezien ze, ook al ben je rhc, er niets tegen doen behalve de groei volgen. Je krijgt geen injectie zoals bij Rhesus D negatief.

9. Nicklebackk

Dec 19, 2011
    73
    0
    0
    Huishouder
    Brabant
    ik ben O+ en RH(D) Positief, maar ook geen idee wat dat allemaal inhoud?:(

10. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Volgens mijn gyn wordt bij het bloed prikken in week 27 alleen gekeken of er in jouw bloed antistoffen zitten. Dat is nl schadelijk voor de baby. Het is niet om de bloedgroep van je baby te beoordelen.
    De kans dat er antistoffen worden gevonden is heeeel erg klein. Volgens de gyn komt dit slechts 1 tot 2 keer per jaar voor. Ik moest me er vooral niet druk om maken en er verder ook niet bezig zijn was zijn advies!

11. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,855
    2
    38
    NULL
    Ook bij mijn bloeduitslag kwamen deze waardes naar boven
    Bloedgroep O en C neg.
    Met 27 weken nog een keer bloedprikken.
    Mijn VK vertelde dat als het nu ineens positief wordt ik extra onder controle moet komen.
    Blijft het negatief is er niks aan de hand.

Ik zou me er niet te druk om maken hoor, dan kan je je overal wel druk om maken.
    We hoeven pas met 27 weken weer bloed te laten prikken.
    Als het echt zo ernstig was hadden ze gelijk wel actie ondernomen toch?

12. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Flevoland
    Het schijnt pas te moeten bij 27 (zegt mijn gyn) omdat ze dan pas kunnen zien of je antistoffen aanmaakt.

13. Bijntje

Bijntje Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    1,062
    1
    0
    Drenthe
    Hier ook O+ en c-
    Van de week bloed geprikt, nu kijken wat de uitslag is.
    Weet trouwens niet goed wat er verder gebeurd haha!
    We zullen zien!

14. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Ik ook A+ en c-. Is niet erg - geen zorgen over maken! Die eventuele kans dat jouw lichaam antistoffen tegen je kindje aanmaakt is héééél klein. Alleen een extra bloedonderzoek met 27 weken om te kijken hoe het er dan voorstaat. Ze testen dit pas net een klein jaar, en daarvoor waren er ook zat mama's met een positieve bloedgroep en een negatieve rhesus c!

15. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Vrijwel altijd komt er uit dat onderzoek dat er niets aan de hand is; jouw lichaam maakt geen antistoffen aan tegen het bloed van het kindje. In het geval dat dat wel zo is (nogmaals; hele kleine kans) gaan ze het kindje extra goed in de gaten houden met extra onderzoeken en echo's. Als dan lijkt dat de groei van de baby wordt belemmerd kan er in het aller uiterste geval een bloedtransfusie voor de baby (terwijl hij in de baarmoeder zit) worden overwogen. Dit komt nagenoeg nooit voor, het is dus meer in theorie.

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    met 27 wk wordt toch standaard bloed geprikt ?

Ben ook O+ maar geen idee meer of mijn rhc/d negatief of positief was.

Wel met 27 weken dus bloed geprikt

17. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Bij mijn vk is bloedprikken met 27 wk niet standaard, dus wellicht ben jij ook rhesus c negatief dat je geprikt bent.

18. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Flevoland
    Is idd niet standaard. Alleen als je c neg bent nemen ze bloed af in week 27. Dat je op c neg getest wordt is idd pas sinds juli 2011.

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Oh er werd alleen glucose en hb geprikt, niks van resus. Hier dus wel standaard :p.

Dacht dat dat ook in een foldertje te zien.
    In ieder geval geen zorgen maken denk ik zo.

20. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Flevoland
    Ja, je kunt wel eens gelijk hebben. Met mijn eerste zwangerschap heb ik idd ook 2x bloed moeten prikken. De eerste x na ongeveer 9 weken en de 2e x idd ergens tegen het laatste trimester.
    Als je c negatief bent is het idd sowieso in week 27. Ben zelf ook c negatief. Ten tijde van mijn eerste zwangerschap werd hier idd nog niet op getest.

Ach, we zien het allemaal wel. Idd gewoon niet druk maken!

Share This Page