Hallo, Ik ben net zwanger en gisteren voor het eerst naar de vk geweest. Ik woon niet in Nederlands, dus alles moest in het engels. Ze vroeg me naar mijn bloedgroep en dat is O negatief (ben ik bijna zeker van). Nu zei ze dat het gevaarlijk is als ik nu bloed verlies, en dat ik dan meteen naar een gynaecoloog moet voor een prik. We gaan dit weekend voor 2 weken naar mijn ouders in Nederland en ook daar moest ik dan naar het ziekenhuis zei ze voor zo'n prik. Nu ben ik een beetje schrikkerig en weet ik niet zo goed hoeveel gevaar ik en mijn kindje nu lopen. Het is mijn eerste zwangerschap. Op internet heb ik er iets over opgezocht. Heeft het iets te maken met rhesus? Is het negatief/positief dan of je die rhesusfactor hebt? Nou ja, ik hoop dat u me een beetje gerust kunt stellen.
HOi GEntle, Geen paniek. Het heeft inderdaad te maken met het rhesusfactor, jij bent rhesus negatief (Oneg) JE bloed is waarschijnlijk onderzocht. In NL is het zo dat je als je deze bloedgroep hebt je bij 30 weken een prik krijgt (anti-D) en als na de geboorte blijft dat je kindje een positieve bloedgroep heeft dan krijg jij wederom een prik. Is je kindje negatief dan krijg je niets. Wij geven hier geen prik bij bloedverlies. Maar indien je een miskraam hebt dan geven we wel een prik. En ik denk dat ze daar op doelde. Imke