Hallo! Ik heb een vraag: ik ben eind april 2011 gestopt met de pil. Na 3 maanden werd ik pas voor het eerst ongesteld. Daarna een cyclus van 34, toen van 35, en daarna van 50 dagen. Sindsdien wacht ik al weer 8 weken op mijn menstruatie. In september nog naar de gynaecoloog geweest voor een inwendige echo (ik kwam ergens anders voor maar ze wist dat ik me zorgen maakte dus daarom gekeken) en die zag dat alles goed was. In elke eierstok rijpte een eitje en volgens haar zat ik maar een paar dagen van de eisprong af. Nouja, dat bleek dus niet zo te zijn want ik werd meer dan drie weken daarna pas ongesteld. Ik weet dus niet of ik toen een eisprong heb gehad. Ze zei er toen wel bij dat als mijn cyclus langer was dan 35 dagen de kans klein was dat ik een eisprong zou hebben maar dat ik daarvoor wel naar de huisarts kon gaan. Ze zei dat huisartsen altijd zeggen dat je moet ontpillen en eerst maar een jaar moet proberen, maar dat als ik te lange cyclussen zou hebben vooral niet een jaar hoefde te wachten omdat er wel iets aan te doen zou zijn. Maar goed, mijn cyclus tot nu toe is dus: 98-34-35-50-....minstens 56. Ik moet er wel bij zeggen dat ik na die cyclus van 50 dagen een maand lang Etos Zwanger Worden-pillen heb geslikt. Zou dit invloed kunnen hebben? Is dit nou écht normaal? Is er iets mis met mijn hormoonhuishouding? Ik wil heel graag zwanger worden en ik stress echt niet teveel (dat had ik in het begin nog wel) maar zo heeft het natuurlijk niet zoveel zin! Verder voel ik me supergoed; in de eerste maanden van het ontpillen had ik veel humeurschommelingen en dat kwam dus door de hormonen, maar nu ben ik bijna alleen maar superopgewekt; zou dit betekenen dat mijn hormoonhuishouding het helemaal niet meer doet? Ik hoop dat één van jullie mij kunnen helpen. Naar de huisarts voor een hormoonbehandeling? Toch geduld hebben? Alvast heel erg bedankt! ps: laatste keer dat ik bij de huisarts was zei ze dat ik een temperatuurkaartje kon bijhouden vanaf de eerste dag van m'n menstruatie, maar ja, dat was alweer 4 weken geleden!
hoi van etos zwanger pillen wordt je cyclus niet langer. Jouw cyclus duurt wel heel lang steeds ja. Als je wilt zou ik dat nu al wel met je huisarts bespreken. Het kan inderdaad wel een jaar duren voor je cyclus op orde is. Was je cyclus voor je met de pil begon ook volgens dit patroon? Mirjam
Hallo! Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb vroeger nooit bijgehouden hoe mijn cyclus was maar ik kan me niet herinneren dat ik er altijd zo lang op moest wachten; volgens mij was het aardig regelmatig. Ok, ik weet dan dat het niet aan de Etos pillen ligt; die nam ik juist voor een kortere cyclus maar ik dacht: misschien hebben ze bij mij juist het tegengestelde effect. Zal ik dan maar contact opnemen met de huisarts? Wat moet ik haar dan vertellen? Ben bang dat ze meteen weer begint met: 'maak je geen zorgen, heb geduld, het komt wel goed'! Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
hoi de kans is groot dat ze dat zegt ja! En daar heeft ze ook gelijk in. Maar ik snap jouw gevoel ook, als je cyclus zo lang duurt heb je minder vaak een eisprong en dus minder kans om zwanger te worden. Bespreek het gewoon. En inderdaad, geduld is een schone zaak, liever wachten tot je cyclus zich vanzelf herstelt dan nu ingrijpen met medicijnen. Mirjam
Ah, dus de kans is groot dat mijn lichaam zich gewoon nog steeds aan het instellen is op een gewone menstruatie? In dat geval zal ik proberen om nog maar even geduld te hebben (ben 25 dus heb nog wel wat tijd ). Ik wil natuurlijk het liefst dat alles op de natuurlijke manier gaat... Maak me alleen af en toe zorgen dat er iets meer aan de hand is...