beste verloskundigen, ongetwijfelt zullen jullie deze vraag heel vaak horen, maar ik stel hem toch maar daar ik me beetje ongerust maak. afgelopen woensdag ben ik op controle geweest bij de verloskundige. alles zag er goed uit. ik heb voldoende vruchtwater, kleintje is mooi qua groei en lag al klein stukje ingedaald. helemaal top dus. ook mijn gewicht, urine en bloeddruk waren goed. nou is ons kleintje een behoorlijke drukte maker en voel ik hem/haar de hele dag door schuiven, draaien, schoppen, hikken. soms heel stevig en pijnlijk en soms wat zachter. maar sinds donderdag vind ik het wat minder actief. het is gewoon rustiger in mn buik dan normaal. ik voel hem/haar wel en gister avond ging mn buik 2minuten ff flink te keer, maar verder zo nu en dan een beweging/verschuiving. ik heb t vanmorgen ook wel ff voelen hikken, en na flink wat porren kreeg ik reactie terug (door beweging) maar het mega actieve is zoals "normaal" dat is stuk minder. ik merk dus duidelijk een verschil met de afgelopen weken. zijn dit redenen om de verloskundige te bellen of moet ik het gewoon rustig afwachten?!?! ik ben gezien de geschiedenis om zwanger te worden mega ongerust altijd. en ben bang dat ik anders misschien weer bel zonder "goede reden". (3wk terug had ik namelijk buikkrampen en heb toen ook al 45min aan ctg gelegen, niks loos en voelde me zo stom!!) alvast bedankt voor jullie reactie! ps: ik heb thuis wel een angelsound waarmee ik het hartslagje kan horen, maar omdat het wel zo nu en dan beweegt...weet ik ook wel dat er een hartslagje is! wel duurt het langer voor ik hem/haar vind en krijg m er niet krachtig voor. maar denk dat dat te maken heeft met de ligging. dat hij/zij "te diep" ligt.
Hoi, als je je echt ongerust maakt, moet je altijd even je vk bellen. Liever dat dan dat je nachten wakker ligt. Zij kan over de telfoon goed inschatten of het oké is, of dat ze je toch even wil zien, als is het maar om jou gerust te stellen. Maar uit wat je beschrijft zijn er genoeg bewegingen en je krijgt reactie van je kindje als je port. Dat zijn goede dingen. Kindjes gaan op het laatst heel vaak minder (hard) bewegen of in ieder geval kun je het minder gaan voelen. Komt inderdaad vaak door een andere ligging en de grootte van het kind. Wij zeggen dat je minimaal 10 bewegingen per dag moet voelen. (geen 10 momenten op de dag, maar echt 10 bewegingen) Die kunnen dus ook vlak na elkaar zijn. Da's ook goed. Maar nogmaals; als jij het opeens een opmerkelijk verschil vindt, kun je altijd even overleggen. Groeten Brigitte
heel erg bedankt voor je reactie! het heeft me zeker gerust gesteld! de kleine was vandaag overdag vrij rustig! en wist wederom neit zo goed wat ik moest. maar,..in de avond heeft hij/zij het ruimschoots ingehaald! veel én ook duidelijk bewogen. wel besloten morgen contact op te nemen met mijn gynaecoloog en dit te bespreken. misschien evengoed in de loop vd week extra controle?! bedankt! en ....heel veel succes met je eigen laatste lootjes én bevalling!!!