Pillen of curettage bij miskraam?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Siamara, 18 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Ik weet nu ruim een week dat het hartje van ons kindje weer (tweede zwangerschap, tweede miskraam) is gestopt met kloppen. De eerste miskraam ging helemaal vanzelf, deze niet. Ik bloed wel, maar er komt alleen bruine troep, verder niets. Ik heb ook nog erg last van misselijkheid en amper eetlust, de hele dag, wat het geheel extra pijnlijk maakt. Ben al een week thuis van mijn werk in afwachting van de miskraam. Gelukkig is het deze week voorjaarsvakantie (ik ben leerkracht) en hoef ik me niet rot te voelen over nog een gemiste week.

    Maar... Ik wil klaar zijn nu. Zo snel mogelijk. Morgen ga ik naar de gynaecoloog. Ik wilde voor tabletten gaan, maar nu twijfel ik. Zal ik toch een curettage kiezen? Dan kan ik hopelijk deze week nog terecht en herstellen, en volgende week weer aan het werk. Met tabletten weet je nooit hoe lang je bezig bent... Toch?

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Met tabletten komt het meestal ook snel op gang (zelfde dag/dagen). Curretage brengt meer risico’s met zich mee, maar vaak ben je er wel in 1 keer vanaf. Het is een beetje waar jij je het prettigst bij voelt.
     
    Siamara vindt dit leuk.
  3. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.125
    431
    83
    Wat heftig zeg...

    Ik zou persoonlijk voor pillen gaan, ook vanwege mogelijke gevolgen na een curettage. Bij mij kwam het een dag na het innemen van de pillen op gang en diezelfde dag alles verloren. Wel is het zo dat er vaak nog restweefsel achterblijft (mijn zkh zei zelfs in 80 procent van de gevallen), waardoor je alsnog gecurreteerd moet worden. Dus dat is wel even een afweging, snap ook dat je ervan af wil zijn. Misschien morgen even goed je overwegingen met je gynaecoloog bespreken, dan krijg je waarschijnlijk wel een duidelijker gevoel bij 1 vd opties.

    Heel veel sterkte...
     
    Siamara vindt dit leuk.
  4. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Zonder twijfel curretage. Tabletten doen hier helemaal niks.
     
    Siamara vindt dit leuk.
  5. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Siamara wat rot dat het ook nog zo loopt (zacht uitgedrukt). Ik denk nog veel aan jou/je situatie.
    Ik zou zelf kiezen voor pillen. Mocht dat niet werken dan kun je altijd nog voor curretage gaan.
    Misschien heb ik het mis, maar laat je hierin alsjeblieft niet leiden door het schuldgevoel richting collega's/werk! Jij staat nu op nummer één en baseer je keuze dus puur op wat jou en je vriend het minst naar/vervelend lijkt.
     
    Siamara vindt dit leuk.
  6. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou voor pillen gaan, die hielpen hier wel goed. Curretage zou daarna altijd nog kunnen. Hoe dan ook, veel sterkte!
     
    Siamara vindt dit leuk.
  7. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    He wat naar, ik heb pillen gekregen, beviel goed. Curettage brengt idd risico’s met zich mee, verklevingen waardoor je daarna moeilijker zwanger raakt (syndroom van Asherman, wrsch genoeg over te vinden) dus ik zou gaan voor pillen en alleen als het dan niet komt voor curettage gaan. Sterkte @Siamara
     
    Siamara vindt dit leuk.
  8. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Dankjulliewel, ik denk dat ik ga voor pillen...

    Los van schuldgevoel wordt het ook steeds lastiger om ouders en kinderen uit te leggen wat er nou met me is. Gewoon een griepje gaat er natuurlijk niet meer in...
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Je mag dit gewoon benoemen, als je je daar goed bij voelt. Het is al zo een taboe.. Terwijl als je een open over bent heel veel vrouwen een soortgelijk verhaal hebben. Hier hielp het praten juist heel goed. En denk ook echt aan jezelf. Ik had een flinke mentale en lichamelijke klap gehad, dus heb even tijd voor mijzelf genomen om bij te komen. Een werkgever krijgt jouw “kosten” sowieso vergoed vanwege zwangerschap. (Alhoewel ik snap dat het niet ideaal is met het leraren tekort).
     
    Siamara vindt dit leuk.
  10. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Het kan ook zijn dat dit t is he, bij mij is mijn ma er ook op die manier uitgekomen. Het verschilt per miskraam/ missed abortion hoe het verloopt. Zeker in beginfase (5/6 weken) gaat het zeker niet altijd gepaard met heftig bloedverlies, stolsels etc.

    Ze zullen eerst een echo maken om te kijken hoe het ervoor staat.

    Maar stel er moet toch wat uit, dan zou ikzelf voor curettage kiezen. In folder van het ziekenhuis las ik dat de pillen maar bij 50% van de vrouwen werkt en vaak blijft er nog wat achter en moet je alsnog een curettage. Plus de bijwerkingen en pijn, die zijn veel heftiger en langduriger. Maar zoals je ziet heeft ieder een eigen voorkeur.
     
    Siamara vindt dit leuk.
  11. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Ik ben er in mijn prive-omgeving heel open over, maar naar ouders en kinderen toe vind ik 't wat anders.

    Mijn eerste miskraam met 6 weken was heel erg heftig, drie dagen intense pijn die dwars door alle pijnstillers heen ging, en een week lang zo duizelig door het bloedverlies dat ik niet op mijn benen kon staan zonder sterretjes te zien. Nu ben ik 8 weken en ik weet zeker dat er meer uit moet komen dan er al uit is. Ik heb ook nog zoveel last van misselijkheid en kwaaltjes (wordt erger ipv minder erg) dat ik zeker weet dat het vruchtje er nog niet uit is.
     
  12. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.600
    2.171
    113
    Wat naar dat het weer een miskraam geworden is. Ik heb t in juni gehad helaas, kwamen met 10 weken echo achter dat hartje al ong anderhalve week gestopt was,en had geen enkel teken dat t mis was, heb toen meteen voor curretage gekozen, en dat kon gelijk de volgende dag toen. Ik heb daarna behalve lichte pijn niks eraan over gehouden. Wil je heel veel sterkte wensen, en doe vooral waar jij je het best bij voelt.
     
    Siamara vindt dit leuk.
  13. Pinguinkje

    Pinguinkje Bekend lid

    10 sep 2018
    798
    695
    93
    Vrouw
    O, wat naar dat je een miskraam hebt... En dat je er dan ook nog zo lang mee rond moet lopen en er niet open over kunt zijn wat er met je aan de hand is. Kan me voorstellen dat het een dilemma is of je het aan iedereen wilt vertellen, want het is toch heel persoonlijk.

    Ik heb nog nooit pillen gehad, maar wel een curretage 2,5 maand geleden. Ik was bijna 10 weken zwanger toen, dus ongeveer hetzelfde als jij nu bent. Wachtte ook al 2 weken op een miskraam die niet op gang kwam (wel bloedverlies idd). Mij werd sterk aangeraden een curretage te doen, omdat ik flinke bloedstolsels in m'n baarmoeder had.
    De curretage op zich is me heel goed bevallen, had nauwelijks pijn of bloedverlies achteraf (alleen een groot stolsel diezelfde namiddag nog). Ik merkte alleen wel dat mijn lijf daarna nog weken lang moest herstellen van de ingreep. Dus tja, op zich zou ik het weer doen, maar ik weet niet of je lijf misschien sneller herstelt na pillen? Kan iemand dat zeggen? Zou me we interesseren voor het geval het bij ons nog een keer mis zou gaan...
     
    Siamara vindt dit leuk.
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier na curretages altijd snel hersteld en vaak 1,5 maand later weer zwanger geraakt.
    Je lijf moet altijd herstellen ook hormonaal. Pillen kunnen voor veel meer bloedverlies zorgen dan een curretage. De kans op asherman is heel klein.
    Ik wilde nooit t risico hebben midden in de nacht naar t zkh moeten met spoed omdat ivm overmatig bloedverlies.
     
    Siamara vindt dit leuk.
  15. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Bij mij hielpen pillen niet. Curettage vond ik een fluitje van een cent. Maar achteraf wel blij dat ik de pillen een kans had gegeven. Ik was overigens 11 weken. Curettage bij 13 weken.
     
    Siamara vindt dit leuk.
  16. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Dankjulliewel voor alle input. Net terug vd gyn, we hebben gekozen voor tabletten. Ik ga er morgenochtend mee beginnen.
     
  17. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Sterkte!
     
    Siamara vindt dit leuk.
  18. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Heel veel succes en sterkte
    Ik heb ook pillen gebruikt en 19u na opsteken eerste reeks tabletten is vruchtje afgekomen
     
    Siamara vindt dit leuk.
  19. Rian89

    Rian89 Fanatiek lid

    13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    @Siamara wat lees ik nu!! :(. Vreselijk dat je dit nogmaals moet meemaken. Had zo gehoopt voor je dat het goed zou gaan...

    Heel veel sterkte...
     
    Siamara vindt dit leuk.
  20. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Sterkte!
     
    Siamara vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina