Bloeddonor zijn

Discussie in 'De lounge' gestart door Hopmarjanneke, 24 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ben vanmiddag voor het eerst sinds de zwangerschap/bevalling van ons meisje weer naar de bloedbank geweest om een donatie te doen. K zag daar ook mensen die ipv bloed hun bloedplasma doneren. Toch maar eens informatie meegenomen of het iets voor mij was om dat plasma te gaan geven.

Jammer genoeg mag je niet èn bloed èn plasma geven... maar ja het is natuurlijk voor je eigen gezondheid.

Zijn er hier meer mensen die bloeddonor zijn?

Ben je nog geen bloeddonor??? Er worden echt vaak en veel donoren gezocht en het is voor een "goed doel".

Kijk voor meer informatie op www.sanquin.nl

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik was bloeddonor.....
    Maar heb al een hele lange tijd niet meer gedoneerd ivm de zwangerschap en mijn MA daarvoor...
    Maar ik hoop strax wel weer wat bloed te kunnen doneren :)

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik ben een poos bloeddonor geweest ik durfde eigenlijk niet maar heel veel mensen uit onze familie doen het dus ik vond dat ik het ook moest doen :$:D

Maar ik moest stoppen elke keer als ze op de helft waren ging ik bijna flauw vallen en dan moesten we elke keer weer stoppen.
    Nu moet ik een aantal jaar stoppen en als ik dan nog wil terug komen en kijken of het gaat lukken.
    Ik heb bloedgroep o-positief volgens mij (in elk geval de bloedgroep die ze zo graag willen omdat je die eigenlijk voor iedereen kunt gebruiken)

4. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik was van plan om me aan te melden maar dat mag niet tijdens de zwangerschap maar daarna ga ik het zeker doen!

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou het graag willen doen, maar aangezien ik altijd met mijn hb loop te kwakkelen ben ik bang dat het niet gaat werken.

6. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

ik zal het best wel eens willen doen. Ga me er eens in verdiepen. Vraag me af hoevaak doe je dat? En zelf heb ik snel neigingen tot flauw vallen vraag me af of dat kwaad kan.

7. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik wou het doen maar moet er 25 km heen en 25 km terug voor reizen en dat vond ik net iets te ver met 2 kinderen. Had anders als hier in Cuijk was zeker gedaan!
    Heb O postief

8. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    @wonders2: ik heb dus precies hetzelfde. Ik zou het wel willen, maar als ik "normaal" geprikt moet worden (schildklier) dan val ik al bijna flauw (ben niet bang van naalden of zo). Daar zie ik zo tegenop. Dat ik me dan gewoon niet goed voel.

9. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Heb er ook vaak over nagedacht te gaan doen, maar op de een of andere manier nooit door gezet. Heb ook O dus een erg gewilde bloedgroep

10. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

prikken kan ik wel tegen. Maar heb wel eens vaker dat ik naar word uit het niets oorzaak nooit kunnen vinden.

Ga me er toch eens in verdiepen. Hoevaak moet/mag je bloed geven? En ik heb A- negatief is dat gewild of niet?

11. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik heb even op de site gekeken maar vind het toch echt te ver rijden voorlopig. Ga er eens over denken weer als de kinderen naar school gaan, en ze dan dus niet mee hoef te nemen:)

12. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38

kan gewoon in nijmegen, 10 km van cuijk af......

13. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

heb me gelijk aangemeld.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Even wat reacties op gestelde vragen:

1/ hoe vaak mag je? Als vrouw zijnde mag je drie keer per jaar bloed geven. Dit wordt ook gewoon bijgehouden hoor, je ontvangt een oproep wanneer je weer mag komen.

2/ HB etc. Er wordt altijd van te voren getest of je goed gezond bent en ook je HB wordt gecheckt. Als dat te laag is, dan mag je niet doneren. Zelf heb ik dat nooit gehad.

3/ Flauwvallen, naar worden, etc: ja, dat is het natuurlijk eerder lastig voor jezelf als voor het donorcentrum. Ze letten wel heel erg goed op je hoor. Zelf ben ik bekend met snel duizelig worden, heeft bij mij niets met prikken oid te maken, maar geef dit dus wel altijd aan bij de bloedafname. Zodat ze er rekening mee kunnen houden.

4/ Gewilde bloedgroepen: alle bloedgroepen zijn nodig!!!! Zelf ben ik A-postief en krijg vanuit Groningen iedere 4 maanden een oproep. Mijn zusje is O-negatief en wordt ook zovaak als maar mag opgeroepen.

Aan welke bloedgroep is de grootste behoefte?
    Het liefst geven wij patiënten bloed van hun eigen bloedgroep. Dus een patiënt met bloedgroep AB positief geven we bloed van een AB positieve donor. Daarom heeft de bloedbank alle bloedgroepen hard nodig. De bloedgroep 0 negatief wordt relatief veel gebruikt in de ziekenhuizen doordat bijna iedereen met welke bloedgroep dan ook dit bloed kan ontvangen. Als er bijvoorbeeld bij een ongeval of een grote operatie in het ziekenhuis plotseling veel bloed nodig is, dan komt bloedgroep 0 negatief altijd van pas. Ook als er een tekort is aan bloed van een andere bloedgroep, kan 0 negatief als vervanger optreden. Om deze redenen is er altijd een ruime voorraad 0 negatief bloed nodig en zal de bloedbank soms donors met deze bloedgroep extra vaak oproepen voor een donatie. (bron site Sanquin)

5/ Reisafstand: er zijn ook wel mobiele afnamelocaties, maar dat is dan vaak weer op lastige tijdstippen. Om die reden ga ik dus altijd naar het Donorcentrum bij UMCG Groningen, omdat ik ook in de stad werk... en dat dan dus mooi kan combinerne

15. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Nope is geen 10 km waar het word gedaan, vanaf mijn huis is het 23,2 km om precies te zijn;)

16. zustertje

zustertje Niet meer actief

Er wordt echt super goed voor je gezorgd je kan volop drinken en koek enz krijgen.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ben niet zo super bekend in de omgeving van Cuijk.... maar zijn de andere afnamelocaties ook zover weg voor je? Je kunt op postcode/woonplaats zoeken en dan krijg je een hele ris mogelijkheden.

Maar kan me wel voorstellen dat het lastig is met kinderen, die neem je inderdaad niet zomaar even mee. Misschien oppas???

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Het MOET zelfs, eerder mag je niet eens weg :D

Ze hebben mij ook wel eens thee en een broodje gebracht hoor.... bij de eerste afname. Omdat ik had aangegeven dat ik regelmatig draaierig wordt, vooral als ik te vlot overeind wil komen.... nou ik kreeg het dus op een presenteerblaadje gebracht en mocht niet weg voordat de thee en het broodje op waren :D

Maar ze houden je echt wel goed in de gaten hoor. Ze vragen ook vaak een aantal keren of het goed gaat enzo, of je je goed voelt.

19. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Heb al gekeken maar vind het het dan echt niet waard, moet ik oppas gaan regelen kost me 5 euro per uur per kind, ben dan zeker wel 1,5 uur weg. Dus kost me 15 euro, en benzine en een hoop tijd. Als ze het hier in Cuijk (of schaijk) zouden doen zou ik er zo heen rijden. Heb nou eenmaal geen oppas die even gratis komt;):(

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee dan snap ik het ook wel hoor. Nee ik zat eerder even te denken aan ouders/familie of evt je partner. Maar net wat je zegt het moet wel haalbaar blijven. Ik kan het mooi combineren met mn werk enzo en dan wil je nog wel eens te "makkelijk" denken. Sollie ;)

Deel Deze Pagina