Hoi dames, Ik ben vandaag 13 +3 Vorige week heb ik bloed moeten laten prikken ( zwangerschapsscreening) Die bloedzuigers hebben maar liefst 6 buisjes afgepakt.pff Nu had ik voor die tijd wel het blaadje bestudeert maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar ze allemaal op testen.weet alleen dat ik de 26e de uitslag krijg bij de controle. Weten jullie precies hoe of wat en moet ik al zenuwachtig worden? Mijn man en ik hadden al wel besloten geen punctie of andere onderzoeken te laten doen.omdat een down kindje net zo welkom zou zijn
Heb je al eerder in de zwangerschap bloed laten prikken? Het is standaard om in het begin van de zwangerschap bloed te laten prikken. Oa op je bloedgroep, of je soa's hebt (hiv en nog een andere), soms of je anti-stoffen hebt voor bijvoorbeeld rode hond, wat je rode bloedcelgehalte is, je hb en je suikerwaarde. Bij mij waren er volgens mij maar 3 buisjes afgenomen, maar dat weet ik niet meer zeker.
Dit bloedonderzoek heeft niets met down of afwijkingen van het kindje te maken. Ze willen met de algemene screening graag bepalen welke bloedgroep je hebt, of je geen HIV hebt, wat je suiker en ijzerwaarde zijn, overige infectieziekten, bloedgroepantistoffen etc. Gewoon een algemene controle, om extremen er uit te pikken en je zwangerschap in dat geval beter te kunnen begeleiden. Het gaat hierbij inderdaad om een buisje of 6. (ik heb er met 12 weken ook 6 buisjes voor moeten laten prikken). Als je wilt weten in hoeverre je kind (kansberekening) geen trisomie 13,18 en 21 heeft, kun je rond dit termijn kiezen voor een andere test, de zogenaamde tripletest. Daarbij wordt o.a. ook bloed afgenomen, maar dit is voor andere doeleinden en is een apart onderzoek. Ik heb zelf geen triple test gedaan, het is een keuze die je zelf kunt maken. Als je nog geen 36 bent, zitten hier ook kosten aan verbonden.