Wat kost tegenwoordig een ziekenhuis bevalling?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Truelove, Feb 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Truelove

Truelove Fanatiek lid

Mar 30, 2014
    3,006
    0
    0
    Hier ben ik erg benieuwd naar.
    Ik heb het nog nooit hoeven betalen namelijk..
    De kans zit er nu in dat ik het wel moet gaan betalen als ik na de 37 weken beval.

Ik ben verzekerd bij menzis/aanvullend pakket 2 :)
    Ik word er nergens wijs uit..

Wat betaalden jullie voor je bevalling in het ziekenhuis?

2. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Ik denk gewoon je eigen risico?

3. Truelove

Truelove Fanatiek lid

Mar 30, 2014
    3,006
    0
    0
    Ik heb echt geen flauw idee! Haha

4. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Misschien kan je het beste even bellen met de verzekering.

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ligt eraan hoe je je verzekerd hebt.
    Ik ben er zelf niet zo handig in dus mijn man heeft dat geregeld maar ik ben dus 100% verzekerd en zal ook niks van mijn eigen risico hoeven in te leveren voor de ziekenhuisbevalling en kraamzorg.

6. MZS

MZS Fanatiek lid

Mar 7, 2014
    1,605
    0
    0
    Home sweet home
    misschien kan je even bellen met je zorgverzekering hun kunnen je precies vertellen hoeveel het kost.
    want het verschilt waar je bent verzekerd en hoe

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Toen ik in 2013 zwanger was hadden ze het op een info avond bij de VK over een bedrag van rond de €500,-

8. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

Aug 30, 2014
    575
    2
    16
    Ik heb het laatst uitgezocht. Je betaalt een eigen bijdrage indien er geen medische indicatie is. 326,- in mijn geval.
    Is er wel een medische indicatie dan betaal je alleen je eigen risico.
    Als je dat al hebt verbruikt dan betaal je niets. 350 euro eigen risico in de meeste gevallen.

Ik ben daarom dit jaar overgestapt van aanvullend naar uitgebreid. Dan wordt de ziekenhuisbevalling altijd vergoed en ook de eigen bijdrage per uur aan kraamzorg.

Dat vind ik vooral een gemene. Je denkt recht te hebben op zoveel uur kraamzorg maar je moet wel zelf 4,15 per uur betalen.

Al met al betaal ik nu per maand 18 euro meer. Maar haal het er driedubbel uit ook ivm andere medische onderzoeken etc.

9. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Dus zonder medische indicatie betaal je minder dan wanneer je wel een medische indicatie hebt en daardoor dus verplicht bent in het ziekenhuis te bevallen?
    Volgens mij hoef je met medische indicatie niets te betalen toch? Hadden mijn zus en een aantal vriendinnen in ieder geval niet.

10. Cabb

Cabb Niet meer actief

Bevalling en kraamzorg gaan niet van je eigen risico(375) af.

Voor bevalling zonder medische ubducatie betaal je een eigen bijdrage, deze is denk ik verzekering afhankelijk. Medische indicatie betaal je niets.

Kraamzorg idd ook eigen bijdrage van 4.15 per uur.

11. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Bij medische indicatie hoef je inderdaad niets te betalen (is tenminste altijd zo geweest)

12. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Menzis met aanvullend pakket 2 vergoedt de eigen bijdrage poliklinisch bevallen hoor. Net als kraampakket en eigen bijdrage kraamzorg. Kun je wel vinden in vergoedingenoverzicht. Heb hetzelfde pakket, juist naar overgestapt wegens goede vergoeding rond bevalling.
    Enige wat eventueel je eigen risico kan kosten is als je met ambulance naar het ziekenhuis moet. En laboratoriumonderzoek.

13. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Niks. Maar ik heb een medische indicatie.
    Anders ook niks want ik ben aanvullend verzekerd. In beide gevallen wel eigen bijdrage kraamhulp.

14. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Ik heb even mijn verzekeringspolis nagekeken, maar ben aanvullend verzekerd, dus zowel ziekenhuisbevalling als kraamzorg wordt 100% vergoed.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    eigen risico ... maar om je een beeld te geven, mijn bevalling (met vacuum) en 1 nacht blijven schommelde tussen de € 2000 en € 2500.

16. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Met medische indicatie betaal je niks, ook geen eigen risico zo is mij verteld. Als je zonder medische indicatie bevalt dan 'huur' je een verloskamer, dat is per ziekenhuis verschillend maar die huur betaal je per dag.

Ik ben aanvullend verzekerd dus is hoefde helemaal niks te betalen, bij mijn vorige niet en nu ook niet, ook niet voor kraamzorg. Ik zit niet te wachten op rekening van +700 euro achteraf.

17. samaa

samaa Niet meer actief

Bij menzis pakket 2 wordt ook de eigen bijdrage voor de verloskamer vergoed als je niet op medische indicatie, dus poliklinisch bevalt. Kost je dus niks volgens mij...
    Dit Was in 2014 zo, en is volgens mij niet verandert.

Eigen bijdrage kraamzorg wordt ook vergoed in pakket 2

18. Truelove

Truelove Fanatiek lid

Mar 30, 2014
    3,006
    0
    0
    Ik heb dus menzis pakket 2 ik heb overal gekeken maar ben echt een leek in dit soort dingen en word er niet wijs uit.. Ben altijd al in dit pakket vergoed geweest en heb dus nooit hoeven betalen..
    Maar ik dacht dat dit bij de tweede een fout was ☺️..
    En aan mijn man hoef ik het ook niet te vragen haha want die snapt er ook niks van

Weet wel dat mijn eigen bijdrage van de kraamzorg ook vergoed word.
    Dit vertelde laatst iemand van intake kraamzorg..

19. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Van website Menzis:
    Verloskamer, kraamhotel/geboortecentrum (eigen bijdrage)
    Als er geen medische indicatie is voor een poliklinische bevalling (verblijf korter dan 24 uur), dan geldt er vanuit de Basisverzekering een eigen bijdrage voor het gebruik van een verloskamer in een ziekenhuis, of als u bevalt in een kraamhotel of geboortecentrum. Heeft u een ExtraVerzorgd 2 of ExtraVerzorgd 3, dan krijgt u de eigen bijdrage voor het gebruik van de verloskamer in een ziekenhuis of een door Menzis erkende instelling, zoals een kraamhotel of geboortecentrum, vergoed. Welke ziekenhuizen en erkende instellingen dat zijn, ziet u in de Zorgvinder.

De eigen bijdrage wordt dus vergoed met pakket 2, als je maar in ergens bevalt waar ze een contract mee hebben. Volgens mij zijn dat eigenlijk alle ziekenhuizen wel... maar dat kan je nazoeken met de Zorgvinder.

20. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

Mar 22, 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    TrueLove, ik heb ook het zelfde pakket!
    En bij aanvullend 2 wordt je eigenbijdrage bij ziekenhuis bevalling, ook zonder medische indicatie vergoed evenals de kraamzorg!
    Dus je hoeft niets te betalen!

Ik houd er echter wel rekening mee dat ik wederom de standaard eigen bijdrage moet betalen....

ps. ik begreep dat je ookal een medische indicatie hebt als je bij een poliklinische bevalling kiest voor een ruggenprik, omdat je bevalling dan wordt overgenomen door gyneacoloog en ziekenhuisverloskunde ipv je eigen verloskundige.

Share This Page