Zwangerschapscholestase

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SkyA, 27 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SkyA

SkyA Fanatiek lid

10 dec 2017
    1.566
    1.079
    113
    Vrouw
    Doordat ik jeuk had aan voeten, onderbenen en armen heb ik bloed moeten laten trekken. Mijn waardes zijn net bekend en zijn verhoogd, namelijk 13. Ik ben niet nuchter geprikt, gyn wilde dit toch omdat dit nog een verschil kon geven volgens haar. Dit moet ik dus morgenvroeg laten doen. Op het internet lees ik dat galzuren niet nuchter hoeven gemeten worden, iemand ervaring mee of hier een verschil op zit?
    Of nog andere ervaringen met Zwangerschapscholestase?

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wel ervaring. Maar beide zwangerschappen nooit nuchter moeten prikken voor de galzuren zouten… bijzonder. Maar goed ben geen arts. Misschien is het beleid aangepast…Ik moest elke week prikken (bij de eerste zwangerschap, en later twee maal per week ivm de hoge waardes.) Heb medicijnen gehad beide keren. En de laatste keer gecombineerd met acupunctuur en ‘dieet’. Weinig vet, en suiker, veel kamillethee en brandnetel thee ipv ‘zwarte’ thee.
    En verder worden dames ingeleid tussen37 en 38 weken. Tenzij er eerder reden is om dat te doen.
    morgen dus rustig nog eens prikken en afwachten. Ik hoop voor je dat de waarden laag blijven.

3. SkyA

SkyA Fanatiek lid

10 dec 2017
    1.566
    1.079
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Ik woon in België misschien daarom iets anders? We zullen het gaan zien of dat een effect zal hebben op mijn waarden…
    Momenteel heb ik nog geen medicatie, enkel voor de jeuk. Ze wil nu eerst dit afwachten en dan gaan we verder zien! Ze sprak wel al van meerdere monitors per week.

4. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

23 jan 2017
    792
    478
    63

Ai vervelend. Ik heb 2 keer cholestase gehad. Niet leuk en vervelend die jeuk. Beiden met 37 weken ingeleid.

Er zijn nieuwe onderzoeken gedaan en nuchter prikken is een nieuw beleid heb ik begrepen. Ik weet niet waarom?!

heb je de uitslag al terug? Hoe was die?

5. SkyA

SkyA Fanatiek lid

10 dec 2017
    1.566
    1.079
    113
    Vrouw
    Heb de uitslag terug en nu was de waarde maar 4! Erg gek dus dat het zo verschilt! Heb nog regelmatig jeuk, maar niet dat het het heel gekmakend is, ik slaap ook nog goed!
    Het is gewoon echt mijn voeten en onderbenen en af en toe mijn handen. Mijn urine is ook donkerder dan normaal.. dus vind het allemaal heel gek! Maar zoveel te beter dat mijn waarden goed waren zeker?

Regenboog01 vindt dit leuk.
  6. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

23 jan 2017
    792
    478
    63
    Ja, die jeuk is heel vervelend. Gelukkig kun je nog wel goed slapen. Je stresshormoon daalt savonds/snachts en dan neemt de jeuk vaak toe.

Hoe lager de waarde, hoe beter! Dus duimen dat het zo laag blijft, dat is alleen maar positief!
    Donkere urine zegt in principe nog niets. Ik heb dit al mijn hele zwangerschap en toch alle waardes goed. Alles veranderd door een zwangerschap..
    Ik hoop dat je je goed blijft voelen en de waardes laag blijven. Ik zal voor je duimen!

Deel Deze Pagina