Hoi dames, Ik moest met 31 weken zwangerschap bloed laten prikken om mijn ijzergehalte te controleren. Daarna werd er gezegd dat deze goed was. Gisteren, ben inmiddels 34 weken zwanger, had ik weer een controle en kreeg ik de papieren van het onderzoek mee. Nou lijkt de uitslag mij helemaal niet goed of ligt dat aan mij? Is het normaal dat ze zeggen dat de uitslag goed is.. Ik moest wel vandaag opnieuw bloed laten prikken voor de ijzer. Dit omdat ze het ferritinegehalte aan de lage kant vonden zei ze. Als ik weer dezelfde uitslag heb als 3 weken geleden, dan krijg ik ijzertabletten zei ze.
Lager HB past wel bij een zwangerschap (ik meen ondergrens 6,5). Maar een ferritine (je ijzervoorraad) van 5 lijkt het me duidelijk dat je ijzerpillen nodig hebt, daar hoef je geen extra bloed voor te prikken lijkt me. Ik zou, ongeacht de uitslag van je nieuwe bloedprikken er op staan om ijzertabletten te krijgen. Je moet ook nog bevallen en als je je dan een vaatdoekje voelt door die lage ijzer is dat ook niet fijn. Ik weet niet wie de ijzertabletten voor gaat schrijven, maar iig: vroeger kreeg je 200 per dag, iedere dag. Inmiddels is er onderzoek dat om de dag 100 zorgt voor een snellere aanvulling van je ijzer, dan de hogere dosering. Dit komt omdat je darmen helemaal niet zoveel tegelijk op kunnen nemen, en als ongewenst neveneffect je darmflora negatief beïnvloeden. Hopelijk is je behandelaar hiervan op de hoogte. Sterkte!
Ik heb zelf geen ervaring met zulke lage waardes tijdens de zwangerschap, mijn laagste is 7,3. Dat vond ik zelf toen al wel wat laag, omdat ik beide keren veel bloedverlies had (na de bevalling dus wel 5,6) en graag goede reserves heb. Ik vind jouw waardes inderdaad zorgelijk en zou zelf zorgen dat ze zo hoog mogelijk zijn omdat je misschien ook bloed verliest met de bevalling. Overigens heb ik met gebruik van floradix mijn ijzer goed kunnen laten toenemen, dus dat kan je natuurlijk sowieso alvast gaan doen, voordat je ijzerpillen voorgeschreven krijgt. Bij ijzerpillen is constipatie een bekende bijwerking, maar de ijzerpillen die ik zelf na de zwangerschap kreeg hebben daar bij mij toen gelukkig niet toe geleid
Heb je er geen klachten van? Zowel je Hb als je ferritine is te laag. Je ferritine is echt ontzettend laat. Dit zorgt oa voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Mijn ferritine is altijd laag tijdens de zwangerschappen en laat deze daarom ook altijd meteen bij de 1e keer meten. Slik op dit moment Solgar Gentle Iron. Te bestellen online en het advies van de vk. Ijzerpillen worden, als het goed is, niet meer voorgeschreven. Zou deze ook eerstvoorlopig slikken. Na je bevalling krijg je lichaam ook een klap, dus komende maanden aanvullen is geen verkeerd idee
Ik heb last van vermoeidheid en af en toe krijg ik ineens een scherpe hoofdpijn.. ik ben de laatste tijd ook vaker misselijk. Ik ga even kijken naar Solgar gentle iron, dankjewel. Ik wilde de verloskundige vrijdag nog bellen, maar kreeg ze niet te pakken helaas.
Ik ga heel kort zijn: Met deze waarde kom je met deze termijn bij een gyn in aanmerking voor een infuus. Dus mijn advies: sla zelf dokteren over. Trek aan de bel. Je hb zit net onder normaal waarde maar die gaat met deze veel te lage ferritine waarde alleen maar verder zakken. Die krijg je ook niet meer tijdig recht voor een bevalling nu want zelfs ferrofumaraat duurt 6 weken. Dit is niet een waarde en termijn om nog homeopatisch laat staan met tabletten aan te pakken. En je moet je bevalling ook gezond en liefst zonder transfusies door. Goed wat minder kort dan ik voor ogen gehad, maar samengevat: trek medisch aan de bel ajb
Hier hadden ze veel eerder actie op moeten ondernemen met deze waarde. Nu is er onnodig tijd verloren gegaan. Ga hier echt achteraan en laat je niet afschepen. Zoals anderen ook zeggen je moet ook nog door de bevalling heen. Ik heb ook ijzertekort (gehad) Ben dan weliswaar niet zwanger. Maar het is goed beroerd. Ik heb het nog steeds gehad na de bevalling van mijn jongste. Hb is iedere keer net de grens. 7,5. Ze wilden er bij mij niet aan dat het wat lichamelijks was. En schoven mijn klachten in de psychische hoek. Volkomen onterecht. Mijn ferritine was 16, mijn ijzer was gezakt tot 7,1. En mijn vitamine d was ook te laag maar 19. Dus ik was flink beroert. Ik heb 2x voor een maand ijzer pillen gehad. (Ferrofumaraat) en het stijgt echt niet snel. Hb zit nu op 7,6. En ferritine zat na de eerste maand op 27 en is na de 2e maand weer gezakt naar 19. Maar nu krijg ik helaas niks meer want volgens hun valt het binnen de kaders. Maar goed ik voel me nog steeds niet veel anders. Nu neem ik floradix en ijzer tabletten van de drogist. In de hoop dat het verder stijgt. Dus laat je asjeblieft niet afschepen met zulke lage waardes. Anders loop je de kans dat je je na de bevalling flink beroerd kunt voelen..
Hier vorige zwangerschap ook lage hb, gelijk aan jou ongeveer. Ferritine was nog niet eens zo laag. Bij mij hadden ze deze waarde ook over het hoofd gezien en heb ik met ongeveer 34/35 weken nog een ijzer infuus gehad. Wat de dames hierboven ook zeggen, met alleen drankjes of pilletjes krijg je het nu echt niet meer zo snel omhoog en met oog op bevallen heb je deze wel graag wat hoger.